Adrenalinska industrija vrijedna milijarde dolara

Faktor adrenalina postao je proizvod tako da mnogi brendovi proizvode reklamiraju pozivom na odlučnost i prkošenje strahu

Snowboarding, motokros, skakanje sa zgrada ili jahanje na valovima nisu sportovi za svakoga. Zahtijevaju mnogo vježbanja, vještine te, što je možda i najvažnije, prezir prema strahu. Nitko ne može biti ravnodušan prema, primjerice, skoku iz helikoptera na vrh planine kako bi svojim snowboardom izvodio akrobacije na iznimno strmim liticama. No iako nekima i sama takva pomisao izaziva vrtoglavicu, sve se veći broj adrenalinskih ovisnika odlučuje upravo za takve, mnogima sulude, sportove. Unatoč tome što korijeni ekstremnog sporta leže u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, njihova je popularnost počela rasti krajem osamdesetih, a iznimno popularni postali su posljednjih desetak godina. Iako su prvotno bili rezervirani samo za uži krug ljudi, ekstremni su sportovi svake godine privlačili sve veći broj adrenalinskih ovisnika, ali i onih manje hrabrih koji su ih počeli pratiti kako uživo, tako i putem televizijskih ekrana.

Popularni snowboard
Tako je bavljenje snowboardingom od 1998. do danas u Americi poraslo za više od 30 posto. Prema istraživanju američke udruge za istraživanje sporta (Amarican Sports Data), broj ljudi koji su barem jednom probali stati na snowboard u samo jednoj godini iznosio je 7,1 milijun. Broj sudionika paintballa u istom je razdoblju porastao za 63 posto, na 9,6 milijuna sudionika, isto kao i broj penjača na umjetni zid (danas se penjanjem bavi više od osam milijuna Amerikanaca). Zbog sve više zainteresiranih industrija je počela ostvarivati velike prihode koji se danas mjere u milijardama dolara. Primjerice, industrija posvećena surfanju na valovima 2006. zabilježila je 7,48 milijardi dolara prometa. No većina zasluga ne pripada samim protagonistima, nego industriji koja ih okružuje. Proizvodi vezani uz ekstremne sportove, uključujući obuću, odjeću, opremu, pića, razne uređaje i televizijske programe, veći su biznis nego sami sportovi. Industrija je stvorila misao da je “život na rubu” nešto pozitivno i pretvorila ga u proizvod. Mnogi brendovi svoje proizvode reklamiraju upravo pozivom na odlučnost i prkošenje strahu bez obzira na sve. Nikeove kape “Just do it” ili Pepsijevi sokovi sa sloganom “Live life to the max” samo su neki od primjera. Adrenalinski faktor postao je proizvod. Budući da je izvođenje ekstremnih akrobacija na snijegu, valovima ili na zemlji posljednjih godina iznimno popularno, mnogi su prodavači opreme namijenjene ekstremnim sportovima počeli ostvarivati visoke profite. Razlog možda leži u tome što neki sportaši ekstremne sportove uspoređuju s biznisom, poput Nikki Stone, osvajačice prve američke medalje u akrobacijskom zračnom skijanju 1999. godine. “Oni koji se bave ekstremnim sportovima znaju kada treba riskirati. Stoje na samom rubu kako bi ostvarili ono što žele, isto kao i poduzetnici. Ako žele biti uspješni, povremeno moraju ući u ekstremne i nepoznate rizike”, kaže Stone. Sportaši koji se bave takvim adrenalinskim izazovima znaju da neće zauvijek biti na svojim snowboardima, biciklima ili motorima. Stoga se mnogi od njih odlučuju nakon karijere upustiti u poduzetničke vode i osnivaju tvrtke koje se bave prodajom sportske opreme. “Oduvijek sam znao da sportaši nemaju duge karijere tako da sam se odlučio osnovati novu kompaniju”, kaže Simon Dumont, bivši adrenalinski ovisnik koji je u 21 godini osnovao tvrtku Empire za prodaju opreme namijenjene sportovima na snijegu.

Shvatio sam da takva vrsta sporta ulazi u novo doba. Mediji su sve prisutniji, a industrija postaje sve veća i veća", kaže Dumont. Dobru poslovnu priliku namirisao je Carey Hart, jedan od najpoznatijih američkih vozača motokrosa slobodnog stila, no tek nakon što je prilikom pada s motora slomio obje ruke i noge. Nakon nesreće Hart se usredotočio na biznis i u Las Vegasu pokrenuo kompaniju Hart & Hungtington Tatto koja se bavi tetoviranjem i prodajom sportske opreme. Posao mu ide tako dobro da se proširio i na Orlando, Cabo i Havaje. Zanimljivo je da je većina poduzetnika koji se bave prodajom razne opreme za ekstremne sportove počela s radom od samih početaka pojave tih sportova i bez većih financijskih sredstava te često nisu imali novca za reklamiranje, nego su se pouzdali u usmenu predaju i lijepljenje plakata po zidovima, prodavaonicama i uličnim lampama.

Zajedničke investicije
Tako je počeo i Jim Bell, vlasnik jedne od najvećih svjetskih kompanija za izradu skateboard rampi, koja danas godišnje ostvaruje prodaju vrijednu više od 10 milijuna dolara. Iako su ekstremni sportovi uglavnom rezervirani za pojedince, međutim, kada je u pitanju biznis, mnogi se udružuju kako bi podijelili investicije ili iskustvo. Najbolji primjer je suradnja poduzetnika Ryana Blaira i bivšeg osvajača olimpijske medalje u skijanju Bode Millera. Iako Blair nije imao nikakva iskustva sa skijanjem, kombinacijom njegova iskustva u biznisu i Millerova u skijanju pokrenuli su SkiSpace.com, stranicu za socijalno druženje na internetu, namijenjenu obožavateljima zimskih sportova, na kojoj se također može nabaviti sva potrebna oprema. Prve sezone stranica je ostvarila 500.000 dolara prihoda, a sa sadašnjim oglašivačima i kupcima Blair predviđa kako će se prihodi u sljedećoj sezoni popeti između 1,5 i dva milijuna dolara. Snagu poslovnog udruživanja prepoznali su i Joe Hawkins i Ben Saari, vlasnici Door Ski Rentalsa iz Colorada. Njihova je kompanija dostavom skijaške opreme na vrata korisnika prošle sezone okrenula 20 milijuna dolara. Od timskog rada profitirali su i profesionalni vozač snowboardinga Marc Frank Montoya i hotelijer Liko Smith. Njih dvojica udružila su iskustva i otvorila hotel namijenjen snowboarderima. Smith smatra da su napravili dobar posao jer će do 2015. godine na skijalištima biti više snowboadera nego skijaša. Kako bi bio siguran da će hotel snowboarderima “pružiti najbolju uslugu na svijetu”, Smith se planira udružiti s kompanijama Universal Musicom, ESPN-om i drugim.

Sve više prihoda od televizijskih prava

Velik novac u ovoj industriji okreće se i oko televizijskih prava te oglašavanja. NBC, Sony i Universal samo su neki od konglomerata koji se žele uključiti u poslove vezane uz ekstremne sportove. Fuel TV, u vlasništvu kabelske mreže Fox, koji pokriva wakeboarding, jahanje na valovima, skateboarding, snowboarding, akrobacije na BMX-u i motokros, gleda se u 24 milijuna američkih domova. Tu su onda i razni prijenosi uživo poput Hartova Inkeda koji prati motokros, The Blocka posvećenog snowboardingu ili MTV-ova Life of Ryan koji prati sketeboarding. No najviše pozornosti ipak se posvećuje X Gamesu, svojevrsnoj olimpijadi ekstremnih sportova, koju posjećuje oko 100.000 ljudi, a putem satelita i kabelskih televizija gleda se na svim kontinentima. Stoga ne čudi da su TV kompanije i oglašivači najviše zainteresirani upravo za taj događaj.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!