Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Koji je strateški plan poduzeća u koje investirate?

Autor: Tomislav Petrov
08. lipanj 2008. u 17:30
Podijeli članak —

Svako poduzeće koje želi opstati u surovoj konkurentskoj tržišnoj utakmici za svoj strateški plan može odabrati jednu od šest mogućnosti.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prva i najjednostavnija strategija je širenje horizontalnom multinacionalizacijom. Primjer takvog širenja širenje je Magme koja je svoje divizije Turbo limač, Turbo Sport i Magma moda sa svojim brandom Urban Republic iz hrvatske proširila u Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Madžarsku te širenje Instituta građevinarstva Hrvatske akvizicijom Instituta građevinarstva Rusije i Instituta građevinarstva Bugarske.

Svako poduzeće koje želi opstati u surovoj konkurentskoj tržišnoj utakmici za svoj strateški plan može odabrati jednu od šest mogućnosti.

Prva i najjednostavnija strategija je širenje horizontalnom multinacionalizacijom. Primjer takvog širenja širenje je Magme koja je svoje divizije Turbo limač, Turbo Sport i Magma moda sa svojim brandom Urban Republic iz hrvatske proširila u Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Madžarsku te širenje Instituta građevinarstva Hrvatske akvizicijom Instituta građevinarstva Rusije i Instituta građevinarstva Bugarske.

Klasičan primjer vertikalne (forward) integracije je širenje Atlantic grupe akvizicijom ljekarni kako bi lakše i povoljnije mogla distribuirati svoje proizvode (brandove) Multipower, MegaSlim, Plidenta, Melem, Rosal, Ralon, Cedevita, Naturavita, Multivita ili Rondosept te širenje prošlogodišnje Zlatne dionice Ingre akvizicijom Mavrova kojom je građevinska operativa ušla u sastav tog poduzeća.

Klasičan primjer vertikalne (backward) integracije je širenje Agrokora akvizicijama Belja ili PIK-a Vinkovci koje su mu putem povoljnijih transfernih cijena omogućile da u prodavaonicama Konzuma nudi jeftiniji kruh nego kod konkurencije čime privlači dodatne kupce.

Klasičan primjer širenja proizvodnog asortimana povezanom diversifikacijom u cilju boljeg iskorištavanja “economies of scope” bilo zbog povezanosti inputa (vještina radnika, sirovih materijala ili zajedničke proizvodne tehnologije) ili zbog povezanosti proizvoda je Belišće koje drvo prerađuje u celulozu od koje pravi papir. Kao nusproizvod od za proizvodnju papira neiskorištenog drva proizvodi brikete, kartonske podmetače za čaše i mnoštvo drugih proizvoda. Drugi primjer je Pliva čija divizija za proizvodnju infuzija kao nusproizvod nudi destiliranu vodu za peglanje, a treći Podravka koja u svom prodajnom asortimanu nudi mnoštvo gotovih juha. Proizvođači kukuruza IPK Osijek i Belje koriste ga kao input za proizvodnju stočne hrane, škroba, biodizela i još više od 400 različitih finalnih proizvoda. Primjer širenja povezanom diversifikacijom je akvizicija šećerana od strane vlasnika poljoprivrednih kombinata i uljara kako bi dobio više mogućnosti za planiranje plodoreda u ovisnosti potiče li država više proizvodnju šećerne ili uljane repice.

Klasičan primjer širenja temeljne djelatnosti naizgled nepovezanom diversifikacijom je Adris grupa čija jezgra Tvornica duhana Rovinj zauzima sve manji udio u grupi, dok hoteli zauzimaju sve veći, te brodarski prijevoznik Atlantska plovidba koji se također širi u djelatnost turizam. U svjetskoj praksi bilo je uobičajeno širenje lanaca hotela i restorana preuzimanjem punionica pića ili preuzimanje proizvođača baterija Duracel od strane proizvođača proizvoda vezanih uz brijanje Gillette-a (iako za niže transferne cijene za njegov brand Braun).

Šesta strategija je ona koju koristi Slatinska banka – kada neko poduzeće već nema dovoljnu tržišnu snagu da se ono samo širi akvizicijama u eri konsolidacije industrije, onda se treba potruditi da za neko jače poduzeće bude “privlačna i poželjna udavača”. Koji je strateški plan poduzeća u koje investirate, znate i sami.

Autor: Tomislav Petrov
08. lipanj 2008. u 17:30
Podijeli članak —
Komentari (4)
Pogledajte sve


… ovakva sistematizacija strateških planova je dobrodošla.

Hvala, sistematizacija je i bila namjera.


za nas koji učimo ovo je dobro došao tekst, iako nije osobito detaljan.

Za detaljniji tekst potrebno je mnogo više vremena, što si nitko tko je prisiljen držati produktivnost mjerenu brojem objavljenih članaka dnevno ne može priuštiti. Internet zahtijeva brzinu, za detaljnije analize trebali bi postojati mjesečnici.

Primjere svatko može potražiti za sebe, pa se ne treba držati ovih iz dotičnog teksta, ali ovakva sistematizacija strateških planova je dobrodošla. Iako se do toga udubljivanjem u poduzeće ili predznanjem može doći, za nas koji učimo ovo je dobro došao tekst, iako nije osobito detaljan.

ma covjece kakvo je to pitanje na pocetku teksta
da imam strateski plan ne bi visio na ovom forumu
pofuk

Ovo mi je malo čudno….Drugi primjer je Pliva čija divizija za proizvodnju infuzija kao nusproizvod nudi destiliranu vodu za peglanje, a treći Podravka koja u svom prodajnom asortimanu nudi mnoštvo gotovih juha…. Jesmo li mi prespavali 15.ak godina. Ili to samo umišljam da je Pliva jedina istinska hrvatska multinacionalka.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close