Automobilski div Volkswagen prisiljen je na drastičan korak – zaustavljanje proizvodnje u svojim ključnim tvornicama, počevši već od idućeg tjedna. Kako prenosi njemački Bild, prvi na udaru je pogon u Wolfsburgu, gdje će se obustaviti proizvodnja popularnog modela Golf, a ubrzo nakon toga slijede i drugi modeli poput Tiguana.
Ova vijest dolazi kao šok, s obzirom na to da je uprava još dan ranije tvrdila kako proizvodne trake rade neometano. Ipak, u internom dopisu zaposlenicima upozoreno je da se “utjecaj na proizvodnju ne može isključiti u kratkom roku” zbog dinamične situacije na tržištu.
Nedostatak čipova iz Kine
Glavni uzrok ovog proizvodnog zastoja je prekid isporuke čipova tvrtke Nexperia. Ovaj proizvođač poluvodiča, sa sjedištem u Nizozemskoj, našao se u središtu trgovinskog spora između Kine i SAD-a. Nakon što je nizozemska vlada, pod pritiskom SAD-a, preuzela kontrolu nad Nexperiom, Peking je kao protumjeru zabranio izvoz njihovih čipova proizvedenih u Kini.
Iako Nexperia ima pogone i u Europi, većina ključnih komponenti dolazi iz Kine. Volkswagen trenutno nema spremnu alternativu, budući da bi poluvodiči drugih proizvođača zahtijevali dugotrajno testiranje i certificiranje, navode izvori iz kompanije.
Kriza s čipovima ne pogađa samo Volkswagen. U opasnosti je cjelokupna automobilska industrija, ali i drugi sektori. Glasnogovornici konkurentskih tvrtki poput BMW-a i Mercedesa potvrdili su da pažljivo analiziraju situaciju, no njihova proizvodnja za sada teče neometano.
Plan za gašenje pogona je spreman
Uprava Volkswagena već je pripremila detaljan plan za postupno gašenje proizvodnje. Prema informacijama iz krugova unutar tvrtke, ključni kriterij za redoslijed zaustavljanja je profitabilnost pojedinog modela. Prve na udaru bit će tvornice koje proizvode vozila matične marke VW, a kasnije bi mogle uslijediti i tvornice Audija, Seata/Cupre i drugih brendova unutar grupe.
S obzirom na to da se zalihe poluvodiča brzo smanjuju, nakon Wolfsburga očekuje se da će uskoro biti pogođene i tvornice u Emdenu, Hannoveru i Zwickauu. Jedino postrojenje koje bi, prema trenutnim planovima, moglo nastaviti s radom je ono u Osnabrücku.
U konačnici, ova kriza mogla bi pogoditi desetke tisuća zaposlenika u Njemačkoj, a koncern je već započeo pregovore s agencijama za zapošljavanje o uvođenju skraćenog radnog vremena.
VW pred egzistencijalnim problemima
Ova situacija dolazi u najgorem mogućem trenutku za Volkswagen, najvećeg europskog proizvođača automobila. Kompanija se i prije krize s čipovima suočavala s padom potražnje na ključnim tržištima poput SAD-a i Kine te kašnjenjima u lansiranju novih modela. Kriza stavlja ogromne probleme pred izvršnog direktora Olivera Blumea, jer kompaniji, prema internim izvorima, već sada nedostaje 11 milijardi eura za financiranje planiranih investicija u idućoj godini, a dio tog iznosa planirali su nadoknaditi upravo povećanom prodajom vozila.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu