Tvrtke za ove vrste usluga na istoku Europe grcaju u poslu

Autor: Tomislav Pili , 14. svibanj 2020. u 07:44
FOTO: GettyImages

Branša se nada da će iskustva iz ove krize motivirati klijente na dodatna izdvajanja poslovanja, poput banaka koje bi, primjerice, mogle izdvojiti procjenu rizika.

Istočnoeuropski sektor poslovnih usluga, poput pozivnih centara, pružanja računovodstvenih usluga, te istraživanja i razvoja doslovno je zatrpan poslom u doba koronavirusa.

Kako navodi Reuters, mnoštvo tvrtki koje se bave tim poslom u Češkoj, Poljskoj ili Rumunjskoj traže nove zaposlenike kako bi zadovoljili potražnju klijenata sa Zapada.

Selidba posla

“U vrijeme krize, više posla se seli ovamo”, kaže Roman Pavlousek, voditelj centra za financijske usluge iz Brna čiji je klijent globalna industrijska kompanija Atlas Copco. Više od 90 posto tvrtki koje se bave poslovnim uslugama u Češkoj nastavilo je zapošljavati tijekom pandemije. K tome, 12 posto dobilo je dodatne poslove iz azijsko-pacifičke regije, pokazuje istraživanje češke podružnice udruge sektora poslovnih usluga.

Iako azijski konkurenti mogu ponuditi niže cijene svojih usluga, tvrtke u srednjoj i istočnoj Europi zemljopisno su bliže, u istoj su vremenskoj zoni kao i dobar dio njihovih zapadnoeuropskih klijenata, a mogu se pohvaliti i velikim brojem zaposlenika koji govore nekoliko stranih jezika. Ta je regija stoga privukla niz velikih klijenata, od naftnog diva Exxon Mobilea do BlueLink Internationala, tvrtke u vlasništvu Air France-KLM-a.

Tvrtke iz srednje i istočne Europe okupljaju i sve više stručnjaka iz područja automatizacije, robotike i umjetne inteligencije, što je sve zanimljivije i potrebnije kompanijama sa Zapada. U Poljskoj, najvećoj istočnoeuropskoj ekonomiji, tvrtke koje pružaju poslovne usluge također su nastavile zapošljavati i tijekom mjera izolacije koje su gospodarski paralizirale doslovno cijeli svijet.

Iwona Dudzinska, direktorica uslužnog centra europske podružnice američke Citibank, ističe kako kriza nije usporila njihove planove rasta.

“Zapošljavamo oko stotinu novih zaposlenika svakog mjeseca i provodimo postupak selekcije putem interneta”, istaknula je Dudzinska. S obzirom na sadašnju ekspanziju, za istočnoeuropski sektor poslovnih usluga doslovno se može reći da je “čudo rođeno iz morske pjene”.

Do prije četvrt stoljeća taj sektor praktički nije ni postojao u tamošnjim gospodarstvima. Danas je to industrija koja zapošljava oko 750.000 ljudi u srednjoj i istočnoj Europi. I nastavlja ubrzano rasti, naglašava Romek Lubaczewski, partner u konzultantskoj tvrtki PwC. Međutim, Lubaczewski tom sektoru predviđa i kratkoročne probleme.

750

tisuća radnika trenutno broji sektor poslovnih usluga u srednjoj i istočnoj Europi

“Sve je stvar trenutka. Ova je kriza pokazala da se mnogo stvari može odraditi na daljinu i to će donijeti pozitivne stvari regiji u srednjem i dugom roku”, smatra Lubaczewski. On živi u Krakowu, sveučilišnom gradu koji je sa 85.000 zaposlenika postao najveće europsko središte sektora poslovnih usluga. Pepsi, Shell, State Street – samo su neke od međunarodnih kompanija koje su u tom gradu na jugu Poljske osnovale svoje podružnice zahvaljujući dostupnosti višenacionalne radne snage koja je sposobna pružiti složene usluge na cijelom nizu jezika.

“Kada se nalazite u zemlji u kojoj se ne govori engleski jezik, srednja Europa ima golemu prednost”, ocjenjuje Lubaczewski. Češko izvješće udruge sektora poslovnih usluga pokazuje kako većina tvrtki vidi nove poslovne prilike koje se rađaju u trenutnoj zdravstvenoj krizi s obzirom na trend rezanja troškova poslovanja kod njihovih klijenata te traženja novih načina poslovanja.

“Prilike o kojima govorimo leže u činjenici da se bavimo poslovanjem centraliziranja aktivnosti, pronalaženja sinergija i pokretanja efikasnosti”, smatra Roman Pavlousek. Pawel Michalik, direktor tvrtke ING Tech Poland, smatra da će pandemija rezultirati time da će multinacionalne kompanije razmatrati mogućnosti izdvajanja poslova u novim područjima.

“To je nešto što će zahvatiti cijelu branšu i definitivno će imati pozitivan utjecaj na tvrtke za poslovne usluge u srednjoj i istočnoj Europi”, smatra Michalik.

Brže od plana

Prema njegovu mišljenju, velike banke biti će zainteresiranije da poslove poput procjene rizika ili regulatornog usklađivanja i izvještavanja izdvoje iz svoje korporativne strukture i unajme usluge specijaliziranih tvrtki. “Uveli smo takve usluge prošle godine u Varšavi i vjerojatno ćemo ih razviti brže nego što smo isprva planirali”, kaže Michalik. Valja naglasiti i kako se sektor poslovnih usluga u srednjoj i istočnoj Europi brže prilagodio mjerama izolacije nego većina ostalih branši širom svijeta.

S obzirom na digitaliziranost takvog poslovanja, dvije trećine zaposlenika iz te branše u Poljskoj moglo je bez problema obavljati radne zadatke od kuće. No, dobar dio tvrtki iz tog sektora namjerava nastaviti s praksom rada od kuća za dio zaposlenika i kada mjere suzbijanja zaraze budu u potpunosti ukinute.

Analitičari smatraju da će srednja Europa dodatno profitirati i od očekivanog trenda povećane digitalizacije poslovanja te manjeg naglaska na izravnu komunikaciju “licem u lice”, čak i nakon pandemije.

“To će biti šansa da više kompanija presele dio svog poslovanja ovdje, kako ga budu zatvarale u državama s višim troškovima poslovanja”, kaže jedan zaposlenik podružnice švicarske banke UBS u Krakowu. “To se već događa, a sada će se ubrzati”, zaključuje Reutersov sugovornik.

Komentirajte prvi

New Report

Close