Tržište za milijun uređaja godišnje i čak 1,2 milijarde kuna prometa

Autor: Bernard Ivezić , 02. listopad 2016. u 11:20
U zemlji od jedva četiri milijuna stanovnika mobilni operateri imaju čak 4,45 milijuna aktivnih korisnika

Hrvatske kupce smatramo izuzetno tehnološki potkovanima, ali i zahtjevnima. Jako dobro znaju što žele i očekuju od uređaja, kažu u Samsungu – najprodavanijem brendu mobilnih telefona u nas.

Mobiteli su hardverski najatraktivniji dio hrvatskog IT tržišta. Prodaja im raste, prodaju se češće nego osobna računala i pojedinačno su najprodavaniji hardver. Prema podacima IDC Adriaticsa lani je u Hrvatskoj prodano mobitela u vrijednosti 1,2 milijarde kuna.  Koliko je to najbolje dočarava činjenica da se za isti taj iznos u jednom od hrvatskih brodogradilišta može izgraditi cijeli novi brod, koji može prevesti gotovo 1000 putnika i više od 200 automobila, dužine do 200 metara i širine tridesetak metara, a koji svojih 12 paluba spaja s nizom liftova i opremljen je svim suvremenim tehnologijama potrebnim za mirnu plovidbu. Hrvati ipak brodove ne kupuju po modelu grupne kupnje, dok se mobiteli prodaju na sve moguće načine.

Neslužbeno, lani ih je u Hrvatskoj prodano oko milijun. I drugi podaci o domaćem tržištu podjednako su impozantni. U zemlji od jedva četiri milijuna stanovnika, djelom zahvaljujući turistima, a djelom zahvaljujući dualSIM modelima, mobilni operateri imaju čak 4,45 milijuna aktivnih korisnika. Najviše njih i dalje koristi prepaid, 2,36 milijuna korisnika. Usto, to je vrlo zdravo tržište. Broj korisnika je prilično stabilan. Potrošnja telefonskih minuta, interneta i roaminga rastu. Jedino što se blago smanjuje je korištenje SMS-a kojeg zamjenjuju sve učestalije korištenje aplikacija poput WhatsAppa, Facebook Massengera i Vibera. Više se koristi i internetskog bankarstva, naručivanja taksija preko mobilnih aplikacija pa i internetske trgovine. Drugim riječima, zahvaljujući mobitelima sve se bolje zarađuje, jedino što taj novac više ne kapa u ruke mobilnih operatera, već šireg gospodarstva.

Jaka konkurencija
Nije stoga neobično da se na naoko malom hrvatskom tržištu za svoj prostor bori desetak najvećih svjetskih mobilnih brendova, dva domaća i niz stranih novih igrača. Tu su svi od najnovijeg vodootpornog Apple iPhonea 7 i Samsung Galaxyja S7, čije se cijene penju do tisuću eura pa i iznad, zatim preko top modela Sony Xperije, Lenova, Huaweija, LG-a, HTC-a, Microsoftove Lumije, Alcatela, Coolpada do hrvatskih igrača Noe iz Hangara18 i Vivaxa od M San grupe koji se na tržištu tuku cijenom. Rezultat te tržišne utakmice je vrlo širok izbor mobitela, čak i u segmentu ispod 1500 kuna.  Samsung, najprodavaniji brend mobitela na hrvatskom tržištu, zbog toga od ove godine ima novu prodajnu strategiju te je ponudu fokusirao u četiri segmenta: J za manje zahtjevne korisnike, A seriju za mlađe korisnike koji traže snažne i atraktivne modele, S seriju u kojoj predstavlja svoj top model, odnosno flagship, mobitel koji je po performansama i dizajnu najbolje što nude, te Note mobitele koji su namijenjeni čitanju i poslu.

 

2,36milijuna

korisnika u Hrvatskoj koristi prepaid usluge

"Hrvatske kupce smatramo izuzetno tehnološki potkovanima, ali i zahtjevnima, jako dobro znaju što žele i očekuju od uređaja. Zahvaljujući zahtjevu za sveprisutnom komunikacijom i pristupom informacija, kao i sve većem broju korisnika društvenih mreža, vidimo jasan trend potražnje za uređajima s većim zaslonima, jačim baterijama i snažnijim hardverom, koji odgovaraju na njihove svakodnevne potrebe", kaže Ivan Polojac iz Samsunga. Dodaje da, zahvaljujući izdašnoj ponudi domaćih mobilnih operatera, kao i zdravoj konkurentnosti među njima, hrvatsko tržište pametnih mobitela doseglo je solidnu zrelost. Polojac navodi da je prosječan ciklus zamjene pametnih telefona oko tri godine. Navodi da broj isporučenih uređaja na godišnjoj razini raste polako. "S druge strane, sama vrijednost tržišta uređaja mjerljivo raste iz godine u godinu i očekujemo da će taj trend nastaviti i u 2017.", kaže Polojac. I Apple i Samsung očekuju da će njihove top mobitele u budućnosti od ostatka tržišta dijeliti duljina trajanja baterija, virtualna stvarnost i napredak u tehnologiji kamera. Polojac dodaje da u Hrvatskoj raste potražnja za dodacima za pametne mobitele.

Više za manje novca
"Primjećujemo i velik porast uporabe dodataka smartfonima koji čine širi ekosustav pametnih uređaja, a među njima posebno moramo istaknuti uređaje za virtualnu stvarnost Gear VR, ali i pametne satove i narukvice Gear S2 i Gear Fit", kaže Polojac. Potpuno drukčiju perspektivu na tržište pametnih mobitela u Hrvatskoj ima Coolpad. Ovaj kineski brend se zahvaljujući snazi domaćeg tržišta vinuo na deveto mjesto najprodavanijih brendova mobitela na svijetu. Marija Randjelović, voditeljica komunikacija Coolpada za Europu kaže da na hrvatskom tržištu žele za prihvatljivu cijenu ponuditi kvalitetu, dizajn i ugodno korisničko iskustvo.

"Coolpad model Torino ove godine je osvojio nagradu na IFA u Berlinu za najbolji Budget Smartphone u Europi, jer naš je cilj korisniku ponuditi više za manje novca. Sve je manje ljudi koji su spremni plaćati veliku razliku u cijenu za neki skupi brend i upustiti se u prevelike izdatke radi imena mobitela. Po našem mišljenju nepotrebno je izdvojiti previše novaca za mobitel. On se gubi, uništi, trga… Ljudi su postali svjesni toga, mobitel je potrošna roba, a ne umjetnička slika", ističe Randjelović. Dodaje da tržište u Hrvatskoj nije veliko u odnosu na ostatak svijeta, ali da Hrvati revno slijedi globalne trendove. Kaže da postoje neke specifičnosti hrvatskog tržišta. Tako je ovdje presudan dizajn proizvoda. "Jednom smo naišli na istraživanje da ljudi pri kupnji mobitelja prvo u mnoštvu uređaja pred njima u ruke uzimaju onaj koji ih privuče dizajnom, nakon toga pogledaju cijenu, a onda krenu gledati specifikacije", opisuje Randjelović.

 

Polojac

Zahvaljujući izdašnoj ponudi domaćih mobilnih operatera i zdravoj konkurenciji među njima, hrvatsko tržište pametnih mobitela doseglo je solidnu zrelost.

Ne čudi stoga što se i HTC hvali da je njegov najnoviji flagship HTC 10 u vrhu po tehnologiji i dizajnu. "Europsko udruženje za sliku i zvuk (EISA) u kategoriji 'Mobilni uređaji', nagradu za najnapredniji europski pametni telefon dodijelilo je upravo njemu", naglašavaju u HTC-u. Među korisnicima su popularni i modeli obitelji Desire te serije One. "Kad govorimo o trendovima, HTC je poznat kao inovator u području mobilne telefonije i među prvima je uveo dizajnerske smjernice i tehnologije koje su danas standard u mobilnoj telefoniji – prvi 3G pametni telefon i prvi 4G pametni telefon s Android OS-om. Prvi smo još 2014. predstavili uređaj s dvije kamere HTC One M8, s većinom uređaja serijski isporučujemo brze punjače koji za 30 minuta bateriju napune iznad 50 posto kapaciteta, a imamo i tehnologiju BoomSound koja razdvaja zvuk visokih i niskih frekvencija kao što je slučaj kod vodećih zvučnih sustava", navode u HTC-u. Za hrvatsko tržište kažu da je specifično.  

"Hrvatski potrošači su, unatoč nižoj kupovnoj moći, uvijek cijenili uređaje poznatijih brendova, odnosno kvalitetnije uređaje dobrih tehnoloških performansi, vrhunske izrade i modernog dizajna, a HTC je oduvijek proizvodio takve uređaje i zbog toga smo izvrsno pozicionirani u klasi A brendova, i to je jedan od razloga našeg uspjeha", kažu u HTC-u. U najpoznatijem europskom brendu mobitela Alcatelu navode da su trendovi na hrvatskom tržištu pametnih mobitela ove godine identični onima u svijetu: virtualna stvarnost, LTE/4G, čitač otiska prsta, dizajn kojim dominiraju staklo i metal te vodootpornost. Adriana Bužleta iz Mobis electronica kaže da Alcatel ima adute u svim tim područjima. "Alcatel je tu postavio nove granice pristupačnosti kvalitetnog VR iskustva s modelima Alcatel Idol 4 i Alcatel Idol 4S, koji dolaze s iznimno kvalitetnim VR naočalama u paketu te popratnim sadržajem i vlastitim VR sučeljem, podrška za 4G se podrazumijeva, čitač otiska prsta kod nas se ugrađuje i u cjenovno pristupačnije uređaje, imamo Alcatel Go Play mobitel koji je otporan na vodu i udarce, a naše top modele krasi profinjen dizajn", kaže Bužleta.

Navodi da je rezultat takvog pristupa taj da su u proteklih nekoliko godina u Hrvatskoj prodali više od milijun Alcatel uređaja. Pojašnjava da se hrvatsko tržište po broju prodanih mobitela iz godine u godinu održava na istoj razini. Međutim, udio pametnih mobitela kontinuirano raste. "Hrvati prate napredak tehnologije u svemu, pa tako i u mobitelima. Mi smo i dalje operatersko tržište, a budući da ugovorne obveze uglavnom traju 2 godine, to je ujedno prosječni ciklus izmjene mobitela. Na tržištima gdje se u retailu prodaje isti broj uređaja kao kod operatera, primjerice u Češkoj i Austriji, taj period je nešto kraći, ali to je povezano i s kupovnom moći stanovništva", kaže Bužleta.

Nove niše
Lidia Halapir, regionalna direktorica tvrtke TCCM, koja zastupa CAT mobitele za srednju i istočnu Europu, kaže da je britanska Bullitt grupa stvorila taj mobilni brend prepoznavši da postoji tržišni prostor za mobitele posebne robusnosti. Navodi su u 95 posto slučajeva njihovi kupci muškarci i da traže izdržljivost, pouzdanost, otpornost i kvalitetu tijekom dugog niza godina. "Konstantan porast prodaje u brojkama iznad svih očekivanja, dovodi nas do zaključka da nas zadovoljni korisnici preporučuju, jer nismo puno prisutni u reklamnim prostorima", kaže Halapir. Navodi da CAT briljira tamo gdje većina ostalih brendova padne na testu.

 Pojašnjava da se standardni mobiteli jako često oštećuju, lome i stradavaju pri korištenju. K tome, standardni mobiteli na rade na ekstremnim temperaturama, nisu vodootporni, otporni na padove, udarce, nemaju dugotrajnu bateriju i k tome nemaju robustan dizajn. "S obzirom na veliku ponudu mobitela na tržištu, slušamo o svojevrsnoj stagnaciji kod standardnih mobitela, odnosno proizvođači rijetko bilježe rast, jer je došlo do jedne preraspodjele tržišta I pojavilo se puno alternativnih brendova onima koji su vladali zadnjih godina pa se globalni popis top10 uvelike promijenio zadnjih godinu do dvije sa snažnom tendencijom jačanja novih brendova. CAT je među tim novim sretnicima, a hrvatsko tržište nam je jako važno i izuzetno smo zadovoljni rezultatima", zaključuje Halapir iz CAT-a. 

Komentirajte prvi

New Report

Close