‘Ruka’ iz Valpova traži ulagača. Jača od američke, u igri i za svemirsku industriju

Autor: Josipa Ban , 27. prosinac 2022. u 07:11
SpectreXR iz Valpova čini tim od šestero ljudi/SpectreXR

Ono što razvija mali startup iz Valpova nije nimalo jeftino. U razvoj OctoXR do sada su uložili 350 tisuća eura. Oko 150 tisuća eura su bootstrapali, a dio novca, 200 tisuća, investirao je fond rizičnog kapitala Fil Rouge Capital.

Proširenu stvarnost (XR) koja uključuje VR, AR i MR tehnologije, najčešće poistovjećujemo s videoigrama. No njezina je primjena, otkriva Ivan Rajković, osnivač i direktor SpectreXR-a, puno šira. Kompanija osnovana prije šest godina s alatom OctoXR cilja na industrijsku primjenu virtualne i proširene stvarnosti.

Alat je to na čijem razvoju rade već dvije godine i u koji su uložili 350 tisuća eura. U 2023. se nadaju i monetizaciji tog visokosofisticiranog proizvoda pomoću kojeg ruke korisnika postaju alat za upravljanje u digitalnom, jednako kao i u realnom svijetu.

Da njihove nade imaju realnog temelja govori i činjenica da su kvalitetu OctoXR nakon izlaganja na Expo-u AWE u Lisabonu, prepoznale dvije velike i važne tehnološke kompanije – švedski Crunchfish i američki Ultraleap. Ukratko, SpectreXR iz Valpova, kojeg čini tim od šestero ljudi, odlučio je olakšati i unaprijediti upravljanje rukama u XR-u, a funkcionalnosti koje razvijaju kroz OctoXR baš to omogućuju.

“Naš proizvod rukama u digitalnom svijetu daje fizička svojstva. Hardver je zadužen za to da prepoznaje ruke, putem senzora ili kamera, a softver koji mi razvijamo omogućuje da se rukama u digitalnom svijetu možemo služiti jednako kao i u stvarnom”, objašnjava Rajković.

FOTO: SpectreXR

Joystici ostaju u videoigrama
Razvoj takvog alata vrlo je kompleksan posao. “Pored više razine znanja programiranja, morate razumjeti fiziku, matematiku, linearnu algebru te rad u digitalnom 3D prostoru. Svaku kontaktnu točku digitalne ruke i digitalnog objekta treba pravilno simulirati, rotacije kostiju u odnosu na položaj prave ruke i još mnogo toga.

Iznimno sam ponosan na tim kojem je to uz mnogo truda uspjelo”, ističe Rajković. Usto, tehnologija koju razvijaju smjer je u kojem ide industrija koja je složna da će realistično upravljanje rukama umjesto kontrolerima biti ključno u virtualnoj i proširenoj stvarnosti.

Doduše, napominje, joystici, odnosno kontroleri, ostat će važni u industriji videoigara, no SpectreXR ne cilja na taj sektor, već na industrije poput zdravstvene, automobilske, zrakoplovne, svemirske, proizvođačke. U njima XR tehnologije već imaju važnu ulogu, a u budućnosti će imati i još veću.

Kao jedan od primjera Rajković izdvaja DHL koji virtualnu stvarnost koristi u treninzima zaposlenika. Koristi je, objašnjava, za učenje zaposlenika kako skladištiti pakete u avione i druga prijevozna sredstva, čime smanjuje troškove i povećava produktivnost.

Prednosti virtualnih treninga ne koriste samo logističke kompanije, već i automobilska industrija, svemirska, vojna, zdravstvo, trgovina, proizvodnja. Usto, tehnologija je to koja se može koristiti i za izradu prototipova, vizualizaciju objekata koji idu u proizvodnju, imerzivnu komunikaciju i slično. I dok velike kompanije ubiru njezine benefite, male bi je tek trebale početi primjenjivati.

Pravi je stoga trenutak za pozicioniranje na tržištu, a SpectreXR za to ima sve preduvjete – alat OctoXR. Da su na dobrom putu potvrdilo je sudjelovanje na AWE konferenciji u Lisabonu, specijaliziranoj za XR rješenja. Tamo su dogovorili suradnju sa Crunchfishom i Ultraleapom te svoj softver uspješno integrirali s njihovim rješenjima.

350

tisuća eura uloženo je u alat OctoXR

Testiranje integracije
No, daljnji razvoj suradnje tek slijedi budući da je OctoXR Enterprise verzija u razvoju, a koji se uspješno privodi kraju. Bio je to dakle odličan trenutak da se testira integracija s drugim proizvođačima prije finalnog dogovora. Navedene su im suradnje važne iz nekoliko razloga. Timu iz Valpova, osim financija, trebale bi otvoriti vrata velikih klijenata i osigurati prepoznatljivost.

“Vidimo to i kao put prema brojnim proizvođačima XR opreme s obzirom na kontakte naših suradnika. Imamo razvijen poslovni model i na dobrom smo putu da kapitaliziramo te prilike. Na to apsolutno računamo od siječnja”, ističe Rajković.

Pritom najavljuje da će kroz tjedan dana na Unity Asset Storeu lansirati OctoXR Core verziju, odnosno set alata koji će korisnicima, besplatno, omogućiti ulazak u XR svijet i interakciju rukama.

Ono što razvija mali startup iz Valpova nije nimalo jeftino. U razvoj OctoXR do sada su uložili 350 tisuća eura. Oko 150 tisuća eura su bootstrapali, a dio novca, 200 tisuća, investirao je fond rizičnog kapitala Fil Rouge Capital.

Sada su pak, opet u potrazi za kapitalom. Sad su u kontaktu s nekoliko investitora. Za razliku od SpectreXR-a koji pregovara oko investicije od nekoliko stotina tisuća eura, njihov indirektni konkurent, a uskoro nadaju se i partner Ultraleap, na američkom tržištu bez problema “diže” runde od nekoliko desetaka milijuna dolara.

Još jedan je to dokaz da iznos investicije nije presudan u kvaliteti proizvoda jer je taj hrvatski jednako dobar, ako ne i bolji, od američkog. Za one koji imaju znanje, jasnu viziju, cilj te upornost, uspjeh uvijek dolazi. A tim iz Valpova na korak je do svjetskog uspjeha svoje OctoXR platforme.

Komentirajte prvi

New Report

Close