Hrvatske eko tenisice nose se i u Japanu i SAD-u: Ovaj projekt svojevrsni je hommage našem ocu

Autor: Ana Blašković , 13. kolovoz 2021. u 07:23
Hrvoje i Domagoj Boljar, braća koja koja stoje iza startupa Miret/DOMAGOJ BLAŽEVIĆ

Prve tenisice neutralne za prirodu izradili su od konoplje, a danas surađuju sa 16 EU dobavljača.

Briga za okoliš posljednja je hit mantra korporativnog svijeta, no dok je mnogima tek dobra PR priča, tu filozofiju od prvog dana živi domaći startup Miret. Poduzetnički projekt proizvodnje tenisica bez negativnog utjecaja na okoliš osmislila su dva brata, Domagoj i Hrvoje Boljar.

“Ovaj projekt svojevrsni je hommage našem ocu koji je 1990-ih imao tvornicu obuće Mr. Joseph”, priča nam Domagoj, prvostupnik ekonomije poduzetništva. S bratom, industrijskim dizajnerom, želio je nastaviti baviti se obućarskim biznisom, no onda je došla kriza 2008. i posao je počeo tonuti.

U međuvremenu se otac razbolio i slijedilo je nekoliko godina teške borbe za poslovanje. U tom vremenu pokrenuli su brend Jots pod kojim prvi puta na tržište lansirali ‘crossover’ tenisice, spoj klasične obuće i sportske tenisice.

To ih je stavilo u fokus poznatih luksuznih brendova poput Krisvanasschea, Paco Rabannea, ETQ-a, Lemairea, za koje su dizajnirali i razvijali proizvode i – izbrusili znanje. Nakon svih uspona i padova, kriza i manjak kapitala su prevagnuli i Mr. Joseph stavio ključ u bravu.

“Nakon svega ostao je krater, no ostavili smo najvrednije – ljude”, kaže. Paralelno s borbom da obiteljski biznis održi glavu iznad vode, rodila se ideja o Miretu. “Jedan dan ušao sam u bratovu kancelariju dok je čitao intervju francuskog industrijskog dizajnera Philippea Starcka u kojem je konstatirao da sve što je radio u životu smeće jer je pridonio valu konzumerizma sa svim negativnim posljedicama”, prisjeća se.

Tada se nije, kao danas, previše razmišljalo o održivom poslovanju, mikroplastici, zagađenju oceana, a industrija obuće bila je u potpunosti slijepa na svoj ogromni negativni učinak.

“Hrvoje je rekao da želi ići drugim putem i tako je nastala ideja o razvoju tenisica koje će biti kompatibilne s prirodom”, kaže.

Samo biljke

Prva tenisica neutralna za prirodu bila je izrađena od konoplje 2016. posluživši kao test ima li uopće interesa na tržištu za takvim proizvodom. Potom je uslijedila mukotrpna potraga za dobavljačima eko sirovina koje će zamijeniti standardne i danas Miret ima suradnju sa 16 dobavljača iz devet zemalja EU. U ponudi ima visoku i nisku tenisicu od 97 posto prirodnih materijala, pretežno od biljaka, ne i kože zbog načina njezinog procesiranja.

Jedan model u potpunosti je veganski – ne uključuje apsolutno ništa životinjskog porijekla. Primjerice, unutrašnjost jednog modela je od konoplje jer ona ‘diše’ i otporna je na mirise. Ergonomski uložak napravljen je od pluta otpornog na bakterije, vezice su od eukaliptusa, ojačanja od kenafa, jute i kukuruza…

U ponudi su visoke i niske tenisice od 97 posto prirodnih materijala/DOMAGOJ BLAŽEVIĆ

“Sve sirovine moraju zadovoljavati ekološke i tehnološke standarde, biti održivi, da se s njima može raditi i biti estetski prihvatljivi. U konačnici, nama je ekologija temelj svih odluka za razvoj i proizvodnju, no jedino što može donijeti dugoročnu promjenu na okoliš je tržište”, kaže Domagoj Boljar.

Stvari su se oko 2018. promijenile nabolje; tržište je sazrelo, počelo se govoriti o održivom poslovanju, problemima s plastikom, pojavila se Greta Thurnberg, a u Hrvatskoj konkretnije obrise dobio startup ekosustav.

“Prvu potporu koju smo dobili bilo je 15.000 eura putem Climate-KIC Acceleratora kojeg je provodio zagrebački Ziceru gdje smo inkubirani i otad se naša priča pozitivno ‘rola’”, kaže Domagoj Boljar. Miret je potom ušao u prvu generaciju akceleratorskog programa Fil Rougea osiguravši pre-seed investiciju od 50.000 eura za što su prepustili 8 posto udjela fondu.

O suradnji s fondom ima samo riječi hvale; nema mikro menadžeriranja, preuzimanja kontrole, sloboda za razvoj projekta je neupitna. Za one kojima je ideja ulaženja u partnerstvo s fondom rizičnog kapitala teško zamisliva kratko kaže: “100 posto od ničega je ništa, a 92 posto od nečega je puno”.

Lepeza je prednosti razvijanja projekta u startup ekosustavu; od besplatnih edukacija, mentoriranja i savjeta do lakšeg pristupa kapitalu – sve nasušno potrebno projektima u povojima.

Nakon inicijalnog kapitalnog uloga Miret je u kickstarter kampanji prikupio još 70.000 dolara, u trećoj fazi Climate-KIC Acceleratora 30.000 eura, a u rujnu lani Fil Rouge u ‘seed’ rundi (faza dokazanog koncepta kada je tim izgrađen, a proizvod spreman za tržište) injektirao je još 250.000 eura.

Nova tržišta

Hrvatski startup ekosustav ove godine je zaokružen, dodaje. “Stvorili su se preduvjeti a nevjerojatne stvari, nakon Nanobita, Infobipa, Infinuma i Rimca može se reći da je Hrvatska dobila svoj ‘Skype moment’ kao prije Estonija. Događat će se veliko ubrzanje, ovdje se otvaraju velike mogućnosti”, ističe Boljar i kao jednu od najznačajnijih navodi promjenu u ‘mindseta’ – da nije sramota ne uspjeti iz prve.

Poslovna filozofija braće Boljar uključuje direktnu komunikaciju s potrošačima, bez posrednika i dodatne marže, a baza je internetska trgovina. Premda su tržišno targetirali Europu zbog jednostavnosti logistike i povrata, s njihovim tenisicama na nogama hodaju ekološki osviješteni kupci u SAD-u, Japanu i Australiji, a u idućoj godini planiraju veliku ekspanziju.

A gdje vidi Miret u narednih pet godina? “Želimo biti vezani uz tvrtku dugoročno. Prihvatili smo investicijsku igru, svjesni smo da će u idućih pet godina vjerojatno biti izlaska ulagača. Bitno nam je da vizija, misija i vrijednosti holističkog pristupa minimalnog utjecaja na okoliš ostanu zacementirane”, kaže.

Kao s električnim automobilima sve više brendova iz industrije obuće prepoznaje (i uvažava) pitanja ekologije, a na njih u Miretu gledaju dijelom kao konkurenciju, a dijelom kao suborce.

“Ako želimo da rješenja postanu masovna, proizvodi ne smiju postati luksuz, ne smije biti ‘premije na zeleno’, to je jedini način kako možemo promijeniti stvari”, poručuje Domagoj Boljar.

Kinezi bi rekli da svako dugačko putovanje počinje prvim korakom. Ako je to još s obućom koja respektira prirodu, planet i sve njegove stanovnike, tim bolje za sve nas.

Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
ZLATNI PARTNER
PARTNER
PARTNER
partner
PARTNER
partner
partner

New Report

Close