Nakon dvije velike afere koje su ovog ljeta pogodile hrvatsko zdravstvo, bilo bi zanimljivo vidjeti rezultate ankete u kojoj bi građani ocijenili razinu stručnosti i profesionalne etike domaćih liječnika i vlastito povjerenje u sustav. Nema sumnje da bi danas zaradili samo najžešće kritike, a iako se čini da bi to u ovoj situaciji bilo sasvim logično, stručnjaci za odnose s javnošću tvrde obratno – iz obje krizne situacije liječnici i uprava bolnice mogli su izaći kao pobjednici, bez narušenog ugleda i povjerenja pacijenata, samo da su imali osnovna znanja o komunikaciji s medijima. Dvije neugodne afere otkrile su jedan od velikih problema hrvatskog javnog zdravstva – potpunu nesposobnost za komunikaciju s javnošću, odnosno nedostatak strategije za odnose s medijima.
Direktor na odmoru
Nakon što je nesretnom Miroslavu Maškarinu prilikom rutinske operacije u KBC Rijeka zarezana trbušna aorta, pa potom amputirana noga, prva poruka koju je ravnatelj bolnice Hermana Haller uputio javnosti bila je “što mi sad dolazite s tim, ja sam na godišnjem odmoru i ne namjeravam se vratiti”. Iduća poruka stigla je od internog bolničkog povjerenstva koje je zaključilo: nema stručne pogreške, već se radi o uobičajenoj komplikaciji. Kako se medijska prašina sve više dizala, vlastitu istragu odlučila je provesti Hrvatska liječnička komora, koja je potvrdila ocjenu povjerenstva. Tek potom ravnatelj Haller koji se u međuvremenu odmorio, pokazao je tragove sućuti prema mladiću izjavljujući da će bolnica preuzeti odgovornost za Maškarina. No u istom je intervjuu Haller prozvao medije za linč, kazavši da javnost treba imati realnija očekivanja prema radu zdravstvenih djelatnika. Maškarina je s naslovnica maknula korupcijska afera šefa riječke kardijalne kirurgije Ognjena Šimića kojeg je Uskok pratio i naposljetku uhvatio kako prima pet tisuća eura za operaciju. Jedino je ministar zdravstva Neven Ljubičić, kojem je to obveza jer je najavio borbu protiv korupcije u svom resoru, oštro osudio čin za koji se sumnjiči Šimić. Šimićeve kolege zavila je šutnja koju je javnost teško mogla ne protumačiti kao solidariziranje i prešutno slaganje s činom uzimanja mita, a uprava bolnice također se ponašala skoro kao da se ništa ne događa. O korupciji u zdravstvu struka zapravo šuti već godinama, ulažući minimalan trud objasniti javnosti da su liječnici koji uzimaju mito samo kukolj u žitu, a za srozavanje vlastitog ugleda optužuje medije, odnosno vlastite korisnike. Naši sugovornici, vodeći PR stručnjaci tvrde da uprave bolnica, ali i cjelokupna struka u kriznim situacijama reagira upravo suprotno svim pravilima dobre komunikacije i odašilja loše poruke. Štoviše, neki smatraju da je odnos liječničke struke u Hrvatskoj s medijima samo preslikana verzija lošeg odnosa s pacijentima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Poštovana gospođo Crnjak, vrlo mi je drago pročitati članke na ovu temu jer i sam vodim tešku borbu samostalnog stvaranja fakultetskog predmeta koji bi uključivao i ovakve teme. Stvaram “Menadžment u stomatologiji” na Stomatološkom fakultetu kao dio cjeline menadžmenta općenito u zdravstvu. Ako me pamćenje ne vara prije kratkog vremena napisali ste članak o menadžmentu u zdravstvu koji me razveselio pa sve ovo pratim s velikim interesom. Lijep pozdrav i čestitke.
P. Simeon
simeon@sfzg.hr
Uključite se u raspravu