Dominacija ICT tvrtki

Autor: Poslovni.hr , 30. svibanj 2013. u 22:01
Ukupna vrijednost brendova na ovogodišnjoj ljestvici porasla je za sedam posto u odnosu na 2012. godinu/FOTOLIA

Gledano prema zemljopisnoj raspoređenosti gotovo pola brendova s ljestvice BrandZ smješteno je u Sjevernoj Americi.

Unatoč padu cijene dionica Apple je i ove godine zauzeo prvo mjesto na ljestvici najvrednijih svjetskih brendova BrandZ, koju sastavlja agencija Millward Brown. Tehnološke kompanije inače dominiraju među prvih deset brendova na ljestvici, pa je tako na trećem mjestu Google, četvrtom IBM, a na sedmom Microsoft. Kompanije iz tehnološkog i telekomunikacijskog sektora čine 40 posto top 100 ljestvice, u usporedbi s 36 posto u 2006. kada je Millward Brown objavio prvu ljestvicu. 

Značaj brendiranja
Ukupna vrijednost brendova na ovogodišnjoj ljestvici porasla je za sedam posto u odnosu na prethodnu godinu, na 2,6 bilijuna dolara, što je više od bruto domaćeg proizvoda Velike Britanije. Inače, vrijednost Appelovog brenda je 185 milijardi dolara, a lani je iznosi 183 milijarde dolara. "Unatoč tržištu koje je postalo sve kompetitivnije činjenica da je Apple ostao prvi brend pokazuje značenje brendiranja za kompaniju", izjavio je izvršni direktor Millward Browna Nick Cooper te nadodao kako ljudi "unatoč cijeni dionice ili proizvoda još uvijek vole brend". Vrijednost Appleova brenda ove je godine porasla za jedan posto u odnosu na 2012. kada je ostvarila skok od 19 posto. U 2011. godini taj skok je iznosio 84 posto pa je teško da ijedan drugi tehnološki brend u ovom trenutku može dostići Apple. Vrijednost drugog brenda na ljestivi, Googlea iznosi oko 113 milijardi dolara što je rast od 5 posto u odnosu na prošlu godinu, a šesti brend na ljestvici AT&T rastao je za 10 posto na 75 milijardi dolara. Još jedan tehnološki brend koji bilježi izraziti rast je China Mobile koji je u odnosu na 2012. godinu rastao za 18 posto na 55 milijardi dolara i u ukupnom poretku nalazi se na desetom mjestu najvrednijih brendova na svijetu. Appleov najveći konkurent na tržištu, ponajviše u segmentu tableta, Samsung nalazi se na 30. mjestu na ljestvici i ostvario je skok od 51 posto u odnosu na 2012. Samsungov brend sada je vrijedan 21 milijardu dolara. Ostali tehnološki brendovi u 2013. zabilježili su pad vrijednosti – IBM za 3 posto, Microsoft za 9 posto te Facebook za 36 posto.  

Brendovi iz Australije
Zanimljivo je da na ljestvici BrandZ već drugu godinu za redom kao novi brendovi dolaze oni iz Australije. Tako su se 2013. po prvi put na ljestvici pojavile dvije banke ANZ i Westpac te jedan trgovački lanac Woolworths. Rast vrijednosti australskih brenodva svjedoči o snazi gospodarstva Australije te dobroj poziciji na azijskim tržištima, stoji u analizi Millward Browna. Na sličan način gospodarska snaga kineskih kupaca utjecala je na luksuzne brendove pa su na ljestvici i dva nova brenda Gucci i Prada. Jedan je i  povratnik na ljestvicu, a to je Yahoo koji je očigledno profitirao dolaskom nove predsjednice Uprave Marisse Mayer. Gledano prema zemljopisnoj raspoređenosti gotovo pola brendova s ljestvice BrandZ smješteno je u Sjevernoj Americi i oni zajedno čine dvije trećine vrijednosti ljestvice ili 2,6 bilijuna dolara. 

Rast Amerike
Rast vrijednosti brendova u Americi nije velika, ali značajne fluktuacije u vrijednosti brendova dogodile su se u Aziji, središnjoj Europi i Velikoj Britaniji. Tržišta BRIC-a bilježe najveće promjene jer je 13 brendova iz Azije raslo za 13 posto u svojoj vrijednosti dok je 10 brenodva iz Južne Amerike zabilježilo pad u vrijednosti od 13 posto. Najvažniji razlozi za evo fluktuacije na BRIC tržištima prema analizi Millward Browna su: snažan individualni rast brendova u Kini unatoč sporom gospodarskom rastu te rast vrijednosti brendova u Koreji, Japanu i Australiji; usporavanje brazilskog gospodarstva i utjecaj vladine politike na pojedine kategorije poput bankarskog sektora i sektora bezalkoholnih pića; i značajan rast vrijednosti pojedinih brendova iz Velike Britanije. Inače, rast ukupne vrijednosti brendova iz Velike Britanije od 4 posto ponajviše je vezan uz bankarski sektor. Tako je vrijednost bankarskog brenda Barclays rasla za 34 posto, a brenda HSBC za 24 posto.

Naznaka je to povratka povjerenja u bankarski sektor u 2013. godini, zaključju analitičari Millward Browna.Većina kineskih brendova nastavila je rast u svojoj vrijednosti, a najzančajniji brend China Mobile rastao je 18 posto zahvaljujući agresivnoj reklamnoj kampanji i novim ulaganjim u 4G mrežu.Gledano prema industrijskim sektorima uz prevlast tehnoloških tvrtki među prvih deset najvrednijin brendova rast od 36 posto ostvarili su brendovi iz proizvodnje piva. Njihova snaga najveća je na rastućim tržištima u zemljama BRIC-a. Brendovi iz prehrambene industrije ostvarili su također ukupan rast od pet posto, a kriza u Sjedninjenim Američkim Državam i Europi kao i pad prodaje na tržištima BRIC-a usporila je njihov rast koji je 2012. iznosio 15 posto.Uspješne rezultate ostvario je i sektor bezalkoholnih pića iz kojega su brendovi ukupno gledajući rasli za pet posto što je uspjeh nakon prošlogodišnjeg rast od svega jedan posto. Rast je odraz intenzivnih marektinških kampanja i brendiranja posebice popularnih energetskih i sportskih napitaka. 

Automobilske marke
Zanimljive promjene dogodile su se i na ljestvici najvrednijih brendova iz automobilskog sektora, a unatoč krizi i godinama pada prodaje pojedine marke automobila ostvarile su rast. tako je Toyota preuzela prvo mjesto na ljestvici od BMW-a te ostvarila rast vrijednosti brenda od 12 posto i sada vrijedi 24,5 milijardi dolara. BMW se sada nalazi na drugom mjestu sa vrijednosti brenda od 24 milijarde dolara, a na trećem Mercedes-Benz koji vrijedi 18 milijardi dolara. Prema analizi Millward Brown Toyota svoj rast duguje rastu popularnosti hibridnih vozila na tržištu, a vrijednost brenda najviše je podigla Toyota Prius. Inače, u posljednjih osam godina, od prve objave izvješća BrandZ, Toyota je šest puta okrunjena kao najvredniji brend među automobilskim markama, a dvije je godine zauzela drugo mjesto. Na desetom mjestu najvrednijih automobilskih brendova nalazi se Lexus s vrijednosti brenda od 3,5 milijardi dolara.Za praćenje u ovoj godini zanimljive su i luksuzne marke. Tako se nakon nekoliko godina Louis Vuitton na ljestvici 10 najboljih luksuznih brendova pridružuju Gucci i Prada.

Inače, Vuitton ova vrijednost brenda zabilježila je pad od 12 posto i sada iznosi 22,7 milijardi dolara. Vrijednost Guccia smanjena je za 48 posto i sada iznosi 12,7 milijardi dolara, a Prada je na trećem mjestu s padom vrijednosti od 63 posto na 9,4 milijarde dolara. "Potrošači za luksuz odvajaju od druge potrošnje, a sve iz psihološkog efekta kako bi se osjećali bolje, taj utjecaj osjeti se na ljestvici luksuznih brenodva, ali i na ostalim ljestvicama BrendZ-a", zaključuju analitičari Millward Browna.Inače, analiza vodećih brendova BrandZ ukazuje i na oporavak gospodarstva, jer među 20 najbrže rastućih u 2013. godini većina je rasla po stopi od 44 posto što je znatno više od rast od 35 posto u 2012. godini. U najbrže rastućoj kategoriji prevladavaju brendovi iz financijskog sektora, tekstilnog sektora, maloprodaje, tehnologije, zabave i osobne higijene, i pokazuju rast unatoč lošijem gospodarskom stanju.

Komentirajte prvi

New Report

Close