Preuzmite kontrolu nad konfliktima da ne bi oni kontrolirali vas

Autor: Srđan Šimac , 08. prosinac 2014. u 22:00

Najbolje je u trenutku sklapanja ugovora s poslovnim partnerom u ugovore uključiti detaljne i precizne klauzule o pregovorima i medijaciji koje se ne daju zaobići tužbom te odabrati metode koje nisu usmjerene na suprotstavljanje.

Konflikti su sastavni dio života i poslovanja. Evoluiraju samo metode njihovog rješavanja. Nema konflikta dok postoji komunikacija među poslovnim partnerima. Prestanak komunikacije znak je eskalacije konflikta. Ako ga stranke nisu u stanju same riješiti obraćaju se pomoć "doktorima za sporove", pravnicima. Pravnici za njegovo rješavanje još uvijek najčešće izabiru sudski parnični postupak. Treba li parnica biti prvo rješenje vašeg problema?

Put bez povratka
Ne postoji bolji trenutak za odluku kako rješavati buduće sporove s poslovnim partnerom od trenutka sklapanja ugovora. Tada ste u najboljim odnosima. Sklapate novi posao, puni ste optimizma, nade i želja za zajedničkim poslovnim uspjehom. Suglasni ste oko svih odredbi ugovora i želite njegovo ostvarenje. Već u tom trenutku možete očekivati da će doći dan kada ćete iz nekog razloga početi različito gledati na pojedine ugovorne odredbe oko kojih ste se još nedavno suglasili. Počet ćete ih tumačiti onako kako odgovara sada već vašim pojedinačnim interesima.

Riječ je o uobičajenom, prirodnom ljudskom ponašanju koje proizlazi iz usmjerenost na sebe i svoje interese. Ta usmjerenost se pojačava u kriznim situacijama kakvom se može smatrati i upitnost ispunjenja ugovornih obveza. Ove okolnosti ojačavaju iskonsku ljudsku potrebu "biti u pravu" koja predstavlja generator svih konflikata. Ni tada, a ni kasnije, ugovorne strane najčešće nisu svjesne da biti u pravu nije najbolje rješenje za njihov odnos. Već i razlike u mišljenju aktiviraju ljudske obrambeno-napadačke mehanizme, teške riječi, prekid komunikacije i pregovora, konflikt i konačno spor. Na eskalaciju konflikta često gledamo kao na put bez povratka. Hoće li to biti put bez povratka ovisi samo o vama!Što napraviti?

Možete iskoristiti svoje pravo izbora. Potrošači su naviknuti na mogućnost izbora između velikog broja proizvoda i usluga. Stranke u konfliktu ili sporu, kao i potrošači, također imaju pravo na izbor! Već u trenutku sklapanja ugovora znaju ili bi morale znati da im je u rješavanju budućih konflikata i sporova na raspolaganju više mogućnosti: pregovori, mirenje (medijacija), arbitraža i parnica. Svaka od njih ima važno mjesto u sustavu rješavanja sporova. Svaka ima veće ili manje prednosti i nedostatke i odgovara konkretnom sporu i strankama. Imati izbor važna je ljudska odrednica. Izbor znači više kontrole. Poduzetnici žude za uvećanjem stupnja kontrole u poslovanju. Tržište je more neizvjesnosti. Treba li mu dodati i neizvjesnost načina rješavanja budućih sporova i neizvjesnost oko njegovog ishoda?Poslovni sporovi se najčešće rješavaju pregovorima. Pregovori daju izvrsne rezultate kada uspijevaju. Kada ne uspiju, najčešće ih zamjenjuje parnica. Mnogo rjeđe arbitraža.

Medijacija u ovom nizu ima ambiciju zauzeti važno drugo mjesto. Predstavlja potpomognuto pregovaranje uz pomoć treće neutralne osobe s posebnim znanjima i vještinama koje najveći broj ljudi nema. Medijator može snažno pomoći strankama u pronalaženju zajedničkog rješenja. One ne odlučuje u sporu umjesto njih. Medijacija i medijator nastupaju u trenutku kada direktni pregovori između stranaka ne uspiju.Sve dok su stranke u pregovorima i medijaciji zadržavaju punu kontrolu nad postupkom, rezultatom i rizikom. Kada se odluče za arbitražu ili parnicu tu kontrolu prepuštaju trećem koji odlučuje umjesto njih i nameće im rješenje. Parnica i arbitraža su dobro rješenje za mnoge sporove i za mnoge stranke, ali ne za sve sporove i sve stranke. Želite li vi prepustiti kontrolu nad svojim sporom, životom i poslovanjem nekom drugom ili je želite zadržati dok god je to moguće?

Poslovati, a ne sporiti se
Postupak u kojem stranke prepuštaju odluku o njihovom sporu trećem ima prednosti i nedostataka uključujući i rizik izvan njihove kontrole – rizik gubitka spora, obraza, reputacije, novca, vremena, posla, poslovnog partnera, očekivanog dobitka i dr. Poslovni ljudi parnicu ocjenjuju višestruko većim rizikom od redovnog rizika na tržištu. Zato je izbjegavaju kao prvu opciju. Naravno, postoje izgledi da vam parnica donese uspjeh, pobjedu. Pobjeda u parnici nije najbolji način za poslovanje. Pobjeda u parnici najčešće znači životni i poslovni poraz. Ostajete pobjednik usred razrušenog poslovnog odnosa.Glavna svrha gospodarskih subjekata je poslovati, ne sporiti se.

Teško je poslovati ako u rješavanju problema s poslovnim partnerom izaberete primarno postupak u kojem je osnovni cilj povrijediti ga. Parnica je rat dopuštenim pravnim i drugim sredstvima usmjeren na nanošenje štete protivniku. Možete li zamisliti doktora koju pokušava pomoći – izliječiti jednog pacijenta na štetu drugoga!? Zato i vi unaprijed iskoristite vaše pravo izbora još u trenutku sklapanja ugovora kada se nalazite u najboljim odnosima s vašim poslovnim partnerom. Već tada u ugovore uključite detaljne i precizne klauzule o pregovorima i medijaciji koje se ne daju zaobići tužbom. Unaprijed odaberite metode koje nisu usmjerene na dodatno suprotstavljanje, već na suradnju. Takav način rješavanja sporova može biti izuzetno blagotvoran za vaše poslovanje i poslovnu reputaciju. 

Sklapanje nagodbe
Dva trgovačka društva parničila su se 8 godina. Donesena je nepravomoćna  presuda i protiv nje podnesena žalba. Za žalbenog postupka odlučili su se za medijaciju. U medijaciju su došla dva direktora u pratnji odvjetnika. Direktori su odlučili preuzeti kontrolu nad svojim sporom. Nakon pola sata obratili su se medijatoru: "Moramo vam nešto priznati. Vidite naš spor traje već 8 godina, a nas dvoje za sve to vrijeme nikada nismo razgovarali." Nakon četiri i pol sata vrlo ozbiljnih i teških pregovora sklopili su nagodbu, srdačno se rukovali, sačuvali poslovni odnos i nastavili uspješno poslovanje. Medijacija nije magična, ali to može biti!    

Komentari (1)
Pogledajte sve

Riječ je o uobičajenom, prirodnom ljudskom ponašanju koje proizlazi iz usmjerenost na sebe i svoje interese. Ta usmjerenost se pojačava u kriznim situacijama kakvom se može smatrati i upitnost ispunjenja ugovornih obveza. Ove okolnosti ojačavaju iskonsku ljudsku potrebu “biti u pravu” koja predstavlja generator svih konflikata.

New Report

Close