Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Pitanje za pravnika: Što kada dva ponuđača u javnoj nabavi nude iste uvjete

Autor: Poslovni.hr
01. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Koji su kriteriji i postupci javne nabave u slučaju da na natječaj pristignu dvije ili više identičnih ponuda?
Sonja Anzulović Lasković, pravnik u društvu Automobili Baotić

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Zakonodavac razlikuje sljedeće postupke javne nabave. Prvi je otvoreni postupak javne nabave – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može podnijeti ponudu. Drugi je ograničeni postupak javne nabave – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu samo oni gospodarski subjekti koje naručitelj pozove mogu podnijeti ponudu. Treći je pregovarački postupak javne nabave – postupak u kojem se naručitelj obraća gospodarskim subjektima po vlastitom izboru i dogovara uvjete ugovora s jednim ili više gospodarskih subjekata. Četvrti je natječaj – postupak koji omogućava dobivanje plana ili projekta koji je odabrao ocjenjivački sud, uglavnom u području prostornog planiranja, arhitekture i graditeljstva, inženjerstva ili obrade podataka, nakon provedenog natječaja, s dodjelom ili bez dodjele nagrada. I na kraju, peti je natjecateljski dijalog – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu naručitelj s natjecateljima primljenim u taj postupak vodi dijalog radi razvijanja jednog ili više prikladnih rješenja koja mogu udovoljiti njegovim zahtjevima. Nakon pregleda i ocjene ponuda javni naručitelj donosi odluku o odabiru ili odluku o poništenju. Odluka o odabiru temelji se na kriterijima za odabir ponude, koji moraju biti transparenti i s kojima svi zainteresirani ponuđači moraju biti upoznati. Za odabir je dovoljna i samo jedna prihvatljiva ponuda.Međutim, unatoč činjenici da sredstva poreznih obveznika prilikom potrošnje moraju biti gospodarski opravdana i transparenta, zakonodavac je odredbom članka 85. stavak 4. djelomično uzrokovao nepovjerenje među potencijalnim ponuđačima. Ako je kao kriterij navedena najniža cijena, a na natječaj pristignu dvije ili više prihvatljivih ponuda s istom najnižom cijenom, javni naručitelj će odabrati ponudu koja je zaprimljena vremenski prije, sukladno članku 85. stavak 4. Zakona o javnoj nabavi. U prijevodu bi to doista značilo da iako imate udovoljene sve kriterije, prema natječaju vaš osnovni problem leži u činjenici da ste ponudu predali makar jednu minutu kasnije nego konkurentski ponuđač s istim brojem udovoljenih kriterija i s istom ponuđenom cijenom. Taj kriterij može biti upitan jer favorizira onoga tko je brže odgovorio na natječaj, što nije primarni cilj da bi se dobio kvalitetniji ponuđač. Zakonodavac nažalost nije propisao adekvatan mehanizam kojim biste se mogli zaštiti u ovoj situaciji, osim ako prilikom donošenja odluke o odabiru nije povrijeđena koja druga odredba zakona ili počinjen propust iz kojeg biste crpili svoje pravo na ulaganje pravnog lijeka – žalbe – i pobijali spornu odluku.

Koji su kriteriji i postupci javne nabave u slučaju da na natječaj pristignu dvije ili više identičnih ponuda?
Sonja Anzulović Lasković, pravnik u društvu Automobili Baotić

Zakonodavac razlikuje sljedeće postupke javne nabave. Prvi je otvoreni postupak javne nabave – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može podnijeti ponudu. Drugi je ograničeni postupak javne nabave – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu samo oni gospodarski subjekti koje naručitelj pozove mogu podnijeti ponudu. Treći je pregovarački postupak javne nabave – postupak u kojem se naručitelj obraća gospodarskim subjektima po vlastitom izboru i dogovara uvjete ugovora s jednim ili više gospodarskih subjekata. Četvrti je natječaj – postupak koji omogućava dobivanje plana ili projekta koji je odabrao ocjenjivački sud, uglavnom u području prostornog planiranja, arhitekture i graditeljstva, inženjerstva ili obrade podataka, nakon provedenog natječaja, s dodjelom ili bez dodjele nagrada. I na kraju, peti je natjecateljski dijalog – postupak u kojem svaki zainteresirani gospodarski subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu naručitelj s natjecateljima primljenim u taj postupak vodi dijalog radi razvijanja jednog ili više prikladnih rješenja koja mogu udovoljiti njegovim zahtjevima. Nakon pregleda i ocjene ponuda javni naručitelj donosi odluku o odabiru ili odluku o poništenju. Odluka o odabiru temelji se na kriterijima za odabir ponude, koji moraju biti transparenti i s kojima svi zainteresirani ponuđači moraju biti upoznati. Za odabir je dovoljna i samo jedna prihvatljiva ponuda.Međutim, unatoč činjenici da sredstva poreznih obveznika prilikom potrošnje moraju biti gospodarski opravdana i transparenta, zakonodavac je odredbom članka 85. stavak 4. djelomično uzrokovao nepovjerenje među potencijalnim ponuđačima. Ako je kao kriterij navedena najniža cijena, a na natječaj pristignu dvije ili više prihvatljivih ponuda s istom najnižom cijenom, javni naručitelj će odabrati ponudu koja je zaprimljena vremenski prije, sukladno članku 85. stavak 4. Zakona o javnoj nabavi. U prijevodu bi to doista značilo da iako imate udovoljene sve kriterije, prema natječaju vaš osnovni problem leži u činjenici da ste ponudu predali makar jednu minutu kasnije nego konkurentski ponuđač s istim brojem udovoljenih kriterija i s istom ponuđenom cijenom. Taj kriterij može biti upitan jer favorizira onoga tko je brže odgovorio na natječaj, što nije primarni cilj da bi se dobio kvalitetniji ponuđač. Zakonodavac nažalost nije propisao adekvatan mehanizam kojim biste se mogli zaštiti u ovoj situaciji, osim ako prilikom donošenja odluke o odabiru nije povrijeđena koja druga odredba zakona ili počinjen propust iz kojeg biste crpili svoje pravo na ulaganje pravnog lijeka – žalbe – i pobijali spornu odluku.

Ines Čalušić, dipl.iur, zaposlena u odvjetničkom društvu ‘Ljubenko&partner’

Pitanja vezana za pravno-poslovnu tematiku šaljite na e-mail redakcija@poslovni.hr s napomenom za rubriku pravo

Autor: Poslovni.hr
01. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close