Bengt Oldsberg Šveđanin je s višedesetljetnim iskustvom rada u naftnom biznisu, a od prošle godine i Inin izvršni direktor za rafinerije i marketing. U intervjuu govori o budućnosti Ininih rafinerija u Rijeci i Sisku.
Neosporno je da sisačka rafinerija trenutno, s obzirom na niske rafinerijske marže i slabu učinkovitost ne posluje rentabilno. Kolike bi trebale biti rafinerijske marže da bi rafinerija, u svom trenutnom stanju, bila profitabilna?
Nije tu pitanje samo rafinerijskih marži već cjelokupnog okruženja u kojem rafinerija posluje, te njezine tehnološke razine. Činjenica je da potrošnja na hrvatskom tržištu iznosi oko 3 milijuna tona i da te količine jednostavno ne mogu opravdati rad dvije rafinerije. Stoga iz vlastite proizvodnje izvozimo proizvode i na mediteransko tržište, a kao što vjerojatno i sami znate, to je za sisačku rafineriju veliki problem jer se logistički nalazi duboko na kopnu. Uz trošak koji je potreban da bi se njezini proizvodi dopremili do Mediterana, nije izvedivo da budu konkurentni. Radili smo brojne kalkulacije, sve moguće scenarije, neke jako optimistične, neke pesimističnije i nismo pronašli niti jedan po kojem bi mogli očekivati da će ta rafinerija u Sisku u budućnosti poslovati profitabilno. Ulaganja koja bi je učinila kompleksnijom uz prilagodbe koje su dodatno potrebne prema EU direktivama, jednostavno nemaju povrat.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Sanaderu aplauz za poraz
Ne, dragi forumaši, ovaj naslov nije greška. Pišem ovo jer mi je muka od toga koliko se važnih činjenice glede gašenja rafinerije Sisak uopće ne spominje, a kamoli da bi se iz njih izvukle pouke! Najvažnje od svega: kukavičko i neodgovorno “napuštanje” sastanka na kojem je trebalo donijeti odluku o zatvaranju hrvatskog dijela uprave. Za taj čin hrvatski članovi uprave su još dobili pohvalu Vrdoljaka – da dobro brane interese Hrvatske(????!!!).
Što su radli sve te godine do sada? I umjesto da ih sve najuri i podijeli im otkaze Vrdoljak ih još hvali????!!!!
Jao državi u kojoj se aplaurdira onima koji bježe sa sastanaka i doživljavaju teške poraze! Analogija koju vučem odnosi se na pljesak u Saboru Sanaderu za izjavu da ga “ne zanima irelevantna rasprava o datumu hrvatskog ulaska u Evropu”.
Analogno, ako je vjerovati vodieljici emisije “Poslovna zona” na HRT-u ovaj bijeg sa sastanka hrvatskog dijela uprave izazvao je “simpatije javnosti”.
Ako je to doista tako, jadni mi!!!!
Koančno se – iako prekasno – neko sjetio upitati i tko je Siniša Petrović, po kompetentnosti blizanac Branka Grčića. Kada bi netko sakupio sve predsjenike NO-a u Hrvatskoj u jednu dvoranu i svima im podijelio prazan komad papira sa pitanjem “Koji je prvi i najvažniji zadatak članova NO-a?” golema većina tih papira bi ostala prazna. Uključujući i onaj – uvjeren sam – Siniše Petrovića.
Zaboravio sam još jednu stvar.
INA će ukoliko zatvori Rafinerije, morati sanirati to područje.
Kako je za vrijeme rata rafinerija jako stradala i zemlja je puna nafte, kao i razni muljevi koji se nalaze u sabirnim jamama troškovi sanacije će biti ogromni.
Svi ti muljevi se mogu jedino termički obraditi, a zemlja solidifikacijom.
Zbog velikih troškova koja bi morali napraviti zbog samog transporta na prihvatljiva odlagališta…..
Ne bi se začudio da na području sisačke rafinerije naprave spalionicu otpada, odnosno odlagalište za cijelu INU i MOL.
Bilo bi pametno da Sisak to ne dozvoli, ako se ne žele dalje trovati.
Inače u sklopu Sisačke rafinerije se nalazi spalionica otpada koja nikad nije proradila.
Lp
Znači ovakvim planiranjem poslovanja INE mogu zamisliti da će INA početi poslovati pozitivno za daljnjih 50 godina.
Dioničari
Kad sam govorio da će ININA dionica vrijediti 8.000 kuna sanjao sam o modernoj kompaniji s dvije moderne rafinerije, koja će više od 80 % svoje proizvodnje crpiti iz vlastitih izvora nafte i plina.
Baš zbog toga jer se radi o manjim rafinerijama ja vidim fleksibilnost i mogućnost brze prilagodbe tržištu.
Kod većih postrojenja, mogućnost prilagodbe je puno manja i traži ogromna ulaganja da se prilagodi novome režimu rada.
Nažalost, istraživanje nafte i plina, ide se u potpunosti na zatvaranje tog segmenta poslovanja.
Dok bi se ljudi i znanje (sad je to popularno, KNOW HOW) preuzeli od strane MOLA.
čitaj; Nova nalazišta nafte i plina otkrivati će za MOL.
Tu je još jedna komponenta.
Proizvodnja čiste vode iz kraškog područja na velikim dubinama i njihova distribucija po pumpama.
To je voda izvrsne kvalitete koju uopće ne treba prerađivati, a INA ima koncesiju na nju.
trebalo je na Upravi donijeti odluku da se INA počinje baviti tim biznisom, ali je politički stornirana.
Kako će zatvaranje Sisačke i Riječke rafinerije utjecati na INU.
Prvenstveno prihodi će pasti i to jako.
Dobit, sumnjam da će se povećati.
Zašto? Velika sredstva će se trošiti na otpremnine.
Za to nema novaca, znači trebati će vraćati kredite.
Od kuda, kad nema proizvodnje i novonastale vrijednosti.
Morate znati da to nisu samo radnici koje rade u rafinerijama već i ININE firme koje ih održavaju, tj. STSI,CROSKO, dobavljači.
Sva nafta i plin koja će se izvaditi iz ININih polja ići će u Mađarsku i Slovačku rafineriju na preradu.
Znači ni tu više neće dobiti, ni profita.
Pardon, dioničari Mađari bi rekli da INA neće raditi gubitke.
Vađenje nafte s naših polja, njihov transport do mađarskih rafinerija i natrag povećava troškove proizvodnje i prerade, pa će dobit od nafte iz Ininih polja biti manja, ili će biti gubitak za INU.
Naravno Mađari će preuzeti Sloveniju, BiH i Srbiju u potpunosti za prodaju svog goriva i derivata.
Znači za dioničare INE ostati će samo prodaja na hrvatskom tržištu, bez svog goriva i konkurencije u obliku samih Mađara koji imaju Tifon pumpe.
Tu moramo računati i na ogorčenosti hrvatskih građana koji će zbog toga ići na pumpe od konkurencije.
Na kraju krajeva kvaliteta Molovih rafinerija i njezinih proizvoda u uljnom programu je puno lošija od Ininih rafinerija.
Jedina mogućnost profita za Inine dioničare vidim u onome što je rekao glavni ekonomist INE g. ŠARAvanja.
On je naveo primjer Slovenije, koja nema rafinerije, pa ima gorivo za pumpe i manje košta od Ininog.
Znači jedino kupnja gotovih proizvoda i da se morskom putem doveze u skladišta u Rijeci.
Time bi INA bar poslovala na nuli, što je za trgovačko poduzeće čist OK.
Za dioničare INE baš nisam siguran.
Lp
Ajmo malo pogledati situaciju sa strane dioničara, koji žele profit kao i ja.
Ono što nisam znao da MOL radi ekstra profit na Hrvatskom tržištu.
Znači našu naftu (koja je visokokvalitetna u odnosu na Molovu rusku) obrađuje i prodaje na našem tržištu.
Isto tako sav nedostatak nadoknađuje iz Mađarske rafinerije koja koristi lošu rusku naftu punu sumpora, čija je cijena u skladu s time.
A na hrvatskom tržištu prodaju po cijenama na mediteranskom tržištu.
Ako se građani pitaju kako je tako skupo gorivo a cijena je pala na međunarodnom tržištu, sada znaju.
Lp
Uključite se u raspravu