U uvjetima globalne ekonomske krize više nego ikad u fokusu je pitanje pronalaska izvora rasta putem povećanja konkurentnosti odnosno poboljšanja produktivnosti. Ta pitanja aktualna su kako na globalnoj razini tako i u Hrvatskoj u kontekstu dugotrajnoga gospodarskog pada te uoči priključenja velikom zajedničkom europskom tržištu.
S obzirom na to da je model rasta gospodarstva temeljen na potrošnji financiranoj uglavnom priljevom inozemnog kapitala iscrpljen, rast gospodarstva u budućnosti trebao bi se temeljiti na proizvodnji i izvozu onih proizvoda i/ili usluga u kojima Hrvatska može ostvariti konkurentsku prednost. No, treba krenuti od početka. Tijekom posljednjih 20-ak godina Hrvatska u vanjskotrgovinskoj razmjeni bilježi stalan deficit, pri čemu je uvoz roba približno dvostruko veći od izvoza. Ratom oslabljena industrija, netransparentna privatizacija i priljev inozemnog kapitala, kojim je u velikoj mjeri financirana kupovina potrošnih dobara iz uvoza, najznačajniji su čimbenici stvaranja i širenja neravnoteže u trgovinskim odnosima s inozemstvom. Upravo zbog razmjerno loše strategije razvoja hrvatskoga gospodarstva (ili nedostatka strategije) hrvatska je industrija s vremenom postala nekonkurentna i oslonjena na zastarjelu tehnologiju. Veliki su pogoni uglavnom funkcionirali uz potporu države, a uspjeh su ostvarivala manja trgovačka društva, koja su uspjela pronaći tržište za svoje proizvode u inozemstvu. Nebriga nositelja ekonomske politike za razvoj domaće industrije rezultirala je činjenicom da se struktura domaćega robnog izvoza, kao i udio u BDP-u, gotovo i nisu promijenili u posljednjih desetak godina.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu