Kraj masovnog turizma u Grčkoj koristit će i Hrvatskoj?

Autor: Marija Crnjak , 29. siječanj 2015. u 22:01
Alexis Tsipras želi zabraniti all inclusive kako bi ojačao lokalnu ekonomiju /REUTERS

Hrvatska turistička politika ne potiče all inclusive, koji u Hrvatskoj čini tek dio ponude unatoč učestalim zahtjevima turoperatora

Rat all inclusive resortima i masovnom turizmu u Grčkoj, koji je najavio novi grčki premijer Alexis Tsipras kako bi ojačao lokalnu ekonomiju i povećao prihod od turizma, izazvao je paniku među mnogim igračima u turističkom sektoru, od organizatora putovanja do vlasnika resorta koji bi se uskoro mogli suočiti s većim porezima, ali i migracijama gostiju i investitora u druge destinacije.

Iako priznaju da se radi o kontroverznoj odluci koja će izazvati na otpore raznih lobija, analitičari ističu da je to hrabra odluka koja će Grčku i čitav Mediteran približiti ideji održivog, lifestyle/high value turizma. Također, ideje Tsiprasove ekipe o istjerivanju masovnog turizma iz Grčke neizravno će utjecati i na hrvatski turizam, a hoće li utjecaj imati negativan ili pozitivan učinak na hrvatsku ekonomiju ovisit će o brzini provedbe reformi u turističkom sektoru, koje je hrvatska Vlada pokrenula. Godišnji prihod grčkih all inclusive resorta iznosi oko 2 milijarde eura, što je jedna šestina ukupnog turističkog prihoda, a u Grčkoj posluje nekoliko stotina all inclusive hotela.

Prodaja aranžmana u koji je uključeno sve, od puta zrakoplovom do kave, pogoduje turistima manje platežne moći koji unaprijed mogu isplanirati troškove, no istodobno pati lokalna ekonomija, jer ti turisti ne posjećuju restorane, kafiće, suvenirnice, muzeje…U tim uvjetima ne može se razvijati kulturni, gastro, cikloturizam, odnosno sve niše koje garantiraju kvalitetniji turistički proizvod i veći turistički prihod. Zbog svega toga, hrvatska turistička politika ne potiče all inclusive koncept, koji u Hrvatskoj čini tek dio ponude unatoč učestalim zahtjevima turoperatora. "Treba podržati odluku grčke Vlade koja više ne želi razvijati masovni jeftini turizam, već lifestyle turizam koji jača konkurentnost čitave Europe u privlačenju gostiju s dalekih tržišta. Ta strateška odluka donosi dodanu vrijednost grčkom turizmu, što je dragocjeno zemlji koja mora vraćati velike dugove", smatra analitičar Miro Dragičević, koji smatra da Hrvatska od toga može imati samo koristi, jer se podiže kvaliteta turizma cijele regije.

Naime, iako Grčka ima tri puta više hotela od Hrvatske, upravo zbog prirode all inclusive ponude, hotelski sektor ukupnom turističkom prihodu pridonosi mnogo manje nego u Hrvatskoj. Industrija se trenutno najviše boji većeg poreza koji najavljuje Tsipras, s obzirom da organizatori putovanja imaju potpisane ugovore s grčkim hotelima i resortima, u nekim slučajevima i dugoročne. Teret eventualnog povećanja poreza koji se najavljuje podnijet će tako turoperateri i hoteli. Najave zabrane prodaje javnog zemljišta za gradnju hotelskih all inclusive resorta napravit će rošade i u investicijskoj politici. Dugoročno, industrija se pribojava odljeva gostiju, ali i investitora u Tursku i Egipat, s obzirom na veliku popularnost all inclusive koncepta.

Komentari (10)
Pogledajte sve

Imamo li mi uopće svoje naranče da ih stavimo u zdjelu za goste , i da ih
dočekamo svojim vlastitim voćem , vinom i glazbom…..Imamo, ali……ne rastu baš…a vina isto ima..ali…. i dalmatinske klape su tu, ali…..nema CD
nigdi dok trebaš…a i sram ihi ne nešto pivat ko nekada…. i koštaju njihove
gaže puno……
A gosti, onda traže…lutaju…voze aute po otocima za 100 Eura dnevno..
Naši bi na HVARU htjeli 100 EURA ZA PARKING dok piješ kavu 2 sata na rivi…
??? Pa, zapitajte se malo…

Ne podcjenjujte Grke. Njemački kapital koji upravlja velikim resortima, neumoran je u promjenama i težnji za profitom….
All inclusive..probala sam na Kreti, krstarila sam grčkim otocima, dva puta obišla Atenu…itd….nevjerojatna povijest države, masovni turizam u resortima,
fenomenalno uređeni transferi i transport između srednje Europe i Grčke,
bogata ponuda izvan hotela,renta car na svakom koraku…isto tako prirodne ljepote , obrađena gotovoa sva poljoprivredna raspoloživa polja i prostori…
Grčka živi turizam svim svojim plućima….
Koliko ja vidim aranžmane i ponudu L tura, kojim sam putovala najčešće,
osim ponude Europskim destinacija, gdje njemački penzioneri imaju nekretnine
najveći hit je Istok….a cijene , fenomenalne…. šteta što je takva
kriza u Hrvatskoj , da ne možemo se bi više toga priuštiti..
Naći će Grci / Njemačka/ načina da revitalizira svoja ulaganja…

Još nešto. Za svoj uspjeh u turizmu Hrvatska se mora osloboditi svog lošeg imidža (razlog zbog kojeg nema čak niti simpatizere, a kamoli prijatelje). Među strancima je rasprostranjena krilatica “Mala zemlja za veliki odmor u kojoj je sve lijepo i dobro dok vam netko ili nešto ne zatreba.”

Kako možete, na primjer, strancu objasniti kako filijala Zagrabačke banke u Splitu (na splitskoj rivi) počinje raditi u devet sati ujutro čak i usred sezone? Ili tzv. “beogradski sindrom” – u Hrvatskoj nema niti jedinog putokaza za Beograd, pa čak niti u Zagrebu. Na radiju, TV itd. uvijek čujete samo “Autoput Zagreb – Lipovac”. U nekim automobilističkim krugovima u inozemstvu (na primjer njemačkom ADAC-a) se već poduže postavlja pitanje “kada će se Hrvati prestati praviti da Beograd i Srbija ne postoje”. Očito im je neugodno (i) službeno postaviti to pitanje, a vjerojatno se pitaju i kome bi ga trebalo postaviti. Bandiću? Ili možda Švaljekici? Ili Lorencinu?

Većina radnika u turizmu (koji su na budžetu) bi se jako iznenadila kada bi im netko objasnio o čemu sve ovisi turistički uspjeh jedne zemlje i koliko toga Hrvatska tek mora napraviti.

Što kaže Neo, slaba će bit fajda od toga da je Grcima crkla krava.

Jao onima koji svoj uspjeh grade na tuđem neuspjehu. Svakom normalnom trebalo bi biti jasno da se u takvom slučaju radi o politici kratkog daha s sigurnim dugoročno negativnim učincima. Usporedimo s takvom “politikom” samo pitanje poticaja koji su dobri do određene razine, ali na duži rok definitivno otupljuju.

New Report

Close