Kava u Hrvatskoj poskupljuje 7 do 20 posto, na jesen moguć novi rast cijena

Autor: Snježana Vujisić Sardelić , 17. kolovoz 2010. u 22:00

Kad su iscrpljene proizvođačke zalihe jeftinije sirovine, započela je promjena cijena kave

Cijene sirove kave na svjetskom tržištu stalno rastu, a samo su u jednom tjednu u srpnju skočile za čak 20 posto. Trend porasta već je doveo do toga da su cijene te robe, koja je po volumenu trgovanja na svjetskim tržištima odmah iza nafte, tijekom srpnja dosegle najviše razine u posljednjih 12 godina. No kako je riječ o burzovnoj robi koja se kupuje preko terminskih ugovora, tako su se tek sad potpuno iscrpile proizvođačke zalihe sirovine nabavljane po nižim cijenama zbog čega je promjena cijena kave u trgovinama u Hrvatskoj tek sad započela. “Dva ključna faktora utječu na proizvođačke cijene: cijena sirovina i tečaj dolara. Odluka o korekciji cijena je nužna radi održanja bruto marže proizvođača koja je ugrožena porastom troška cijene sirove kave na burzama od oko 40 posto te promjene tečaja dolara od oko 20 posto. Mi smo, recimo, još u proljeće znali kako će se kretati trend i već smo tada počeli s određenim aktivnostima kako bismo poskupljenje za krajnjeg potrošača maksimalno odgodili. No za kolovoz smo najavili povećanje cijena od 10-ak posto”, kaže Dubravko Artuković, predsjednik Uprave Francka.

Trgovci u problemima
Od trgovaca se doznaje da su i drugi proizvođači najavili poskupljenja koja se, kako kaže Martin Evačić, predsjednik Uprave NTL-a, kreću od sedam do dvadeset posto, ovisno o artiklu. Budući da za sada nema naznaka da će se trend na svjetskom tržištu promijeniti, nije isključeno da je ovo poskupljenje prvo u nizu i da će najesen dolaziti i do novih korekcija krajnjih cijena. Artuković pak navodi da postotak poskupljenja ovisi i o tržišnoj poziciji proizvođača, ali i o njegovoj snazi u pojedinim kategorijama proizvoda. Poznato je da je Franck tržišni lider u kavama u zrnu, odnosno mljevenoj kavi (za upotrebu u kućanstvu) te mješavinama za espresso kavu koje se više koriste u HORECA kanalu (hoteli, restorani i kafići). Istodobno je neupitni tržišni lider u instant-kavama u Hrvatskoj multinacionalka Nestle. “Siguran sam da je svaka kompanija jako pažljivo vagala na kojem proizvodu i koliko će dizati cijenu u situaciji u kojoj imamo evidentan pad kupovne moći i trgovce kojima bilo kakvo povećanje od dobavljača stvara dodatne probleme”, kaže Artuković.

Unaprijeđena prodaja
Budući da je trend rasta cijena sirovine započeo u ovoj godini, on se još nije stigao odraziti na rezultate poslovanja Francka. Kompanija je u prošloj, kriznoj, godini imala pet posto organskog rasta i više od 10-ak posto anorganskog koji je bio rezultat akvizicije Glorije. I polugodišnji rezultati su na zadovoljavajućoj razini.“Jako smo unaprijedili svoje osnovne funkcije, ponajprije u prodaji, u Hrvatskoj i u regiji. Franck općenito ima potpuno novo funkcioniranje, što nam je dalo novu dodatnu kvalitetu u poziciji na tržištu, što se odrazilo i na naš rast,” kaže Artuković naglašavajući da Franck nije samo proizvođač kave jer oko 40 posto njegova programa otpada na drugi asortiman, što mu osigurava manju osjetljivost na tržišne poremećaje.

Velika ponuda

Farmeri umjetno izazivaju nestašice
Osim tečaja dolara primarni utjecaj na rast cijene sirove kave ovoga puta imaju i sami farmeri koji su, nezadovoljni niskim cijenama zbog velike ponude, počeli zadržavati zrno na skladištima i umjetno povećavati potražnju, a time i cijenu. Naime, nakon posljednje nestašice kave i rasta njezinih cijena farmeri su se s drugih kultura masovno počeli prebacivati na proizvodnju kave. To je s vremenom urodilo velikom produkcijom i niskim cijenama. U nekim područjima se čak bilježi i namjerno uništavanje drva kave kako bi se smanjila produkcija zrna.

Komentirajte prvi

New Report

Close