Trgovački lanci mogli bi ispasti manji ‘lovci u mutnom’ od drugih poslovnih segmenata

Autor: Jadranka Dozan , 09. siječanj 2023. u 12:00
Ministarstvu gospodarstva naloženo je da ubrza aktivnosti na izradi digitalne platforme za praćenje cijena roba i usluga/Pixabay

I bez gungule konverzije dvogodišnja inflacija gotovo je 20-postotna.

Gledamo li primjere 19 zemalja članica EU koje su prije nas uvele euro, učinak njegova uvođenja na stopu inflacije u godini ulaska u eurozonu kretao se u prosjeku 0,2 do 0,4 posto, podatak je koji je tijekom 2022. često ponavljao guverner Boris Vujčić.

Usto je redovito isticao i kako u HNB-u očekuju da će sam učinak uvođenja eura kod nas imati vrlo mali dodatni učinak na porast cijena. Hoće li na kraju i ispasti tako, tj. hoće li taj efekt na stopu inflacije 2023. biti u okvirima iskustava drugih članica?

Slike koje su obilježile prvi tjedan s eurom i buka nastala zbog poskupljenja koja se ne mogu pripisati tek zaokruživanju cijena nisu baš na tragu takvog ishoda, mada se na parcijalnim uvidima može govoriti tek o dojmovima.

0,4

posto bio je maksimalni učinak uvođenja eura na inflaciju u drugim zemljama

Usto, tek je početak godine, a s prošlotjednom sjednicom Vlade stigao je i politički odgovor kojim se namjerava “disciplinirati” trgovce, ugostitelje i druge koji su s novom godinom podizali cijene.

Ubrzavanje aktivnosti
Na terenu je, primjerice, dvjestotinjak inspektora. Ali Vladin zaključak o provedbi načela zabrane neopravdanog povećanja cijena (kako to definira Zakon o uvođenju eura) obuhvaća cijeli spektar nadležnih službi u pojačanim kontrolama s ciljem vraćanja neopravdano povećanih maloprodajnih cijena na razine od 31. prosinca.

Zaduženja u tom smislu dobili su i porezna i carinska uprava, HNB, Hanfa, HROTE, Agencija za obalni i linijski promet. Uz ostalo, Ministarstvu gospodarstva naloženo je da ubrza aktivnosti na izradi digitalne platforme koja će omogućiti potrošačima praćenje cijena roba i usluga na različitim prodajnim i uslužnim mjestima.

Šonje

Bojim se da se neće dovoljno raspravljati kako ojačati konkurenciju (poduzetništvo) i osnažiti potrošače da oni svojim odlukama postignu svoj glavni interes i daju glas onima koji nude najpovoljnije.

Ako se problem recentnih dizanja cijena svede na pitanje zaokruživanja, lako je moguće da će veliki trgovački lanci, koji su se prvi našli na udaru Vladinih prozivki i optužbi, ispasti manji “lovci u mutnom” od nekih drugih segmenata poslovnog sektora. Što god pokažu kontrole, pa i urode li vraćanjem cijena na one za Staru godinu, cijene hrane, primjerice, time bi i dalje bile 20-ak posto više nego prije godinu dana.

Neznatno manja godišnja stopa rasta bila je u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića (koja u potrošačkoj košarici ima i najveći udjel) s krajem studenoga. Službeni podaci o inflaciji na kraju 2022. bit će poznati idući tjedan (17. siječnja), a cijene hrane u prosincu zacijelo će biti pod posebnom lupom.

No, valja reći da su hrana u Hrvatskoj i otprije skuplja u odnosu na većinu zemalja sličnog stupnja razvijenosti s kojima se obično uspoređujemo, a unazad nekoliko godina to vrijedi i za usporedbe sa Slovenijom.

Kritika inozemnih medija
I ukupna je inflacija u protekle dvije godine bila nešto viša od prosjeka Unije. Od 2020. potrošačke cijene u Hrvastskoj porasle su za neznatno manje od 20 posto.

Iako na razini EU dvogodišnji rast nije baš mnogo manji – u sedam članica on je bio ispod 15 posto – u osvrtima na ulazak Hrvatske u europodručje neki su inozemni mediji kritički odmak potencirali upravo pozivanjima na inflacijski kriterij. Domaćim kroničarima euro i inflacija uglavnom su zanimljiviji kroz prizmu plaća, životnog standarda i konkurentnosti.

U odnosu na ta pitanja gungula oko konverzijske inflacije brzo će proći. Još godinu-dvije tu i tamo će se raspravljati o tome je li utjecaj konverzije na ukupnu inflaciju bio nalik ogromnom vašaru pohlepe, ili je bio nešto veći od očekivanja, ili ipak u skladu s očekivanjima do 0,5 posto, u najnovijem osvrtu na recentnu buku oko cijena i eura ističe Ekonomski lab Velimira Šonje.

“Bojim se da se neće dovoljno raspravljati o onome što je na dugi rok jedino bitno: kako ojačati konkurenciju (poduzetništvo) i osnažiti potrošače kako bi oni svojim suverenim odlukama postigli ono što im je glavni interes – glas za one koji nude kvalitetu po najpovoljnijoj cijeni”, zaključuje.

Komentirajte prvi

New Report

Close