Modna konfekcija Zelinka d.d. nije članica Hrvatskog klastera odjeće (HKO) koji je na inicijativu HUP-a konstituiran u prosincu 2005. godine kao konzorcij 12 tvrtki iz tekstilne i kožarske industrije. Iako je članstvo otvoreno i pred potpisivanjem pristupnice klasteru su tvrtke Odjeća d.d. i Pro-Prom iz Zagreba te V&V iz Varaždina i još tri koje se zanimaju, Marija Loborec, direktorica Zelinke kaže da nemaju interesa jer je klaster vezan najviše za radnu odjeću i vojni program a za koji oni nemaju ljudi ni kapaciteta. Zelinka ima svoj modni program i sa još četiri tvrtke osnovala je klaster OGO (odjeća, galanterija i obuća) kojem će se kaže pridružiti Kamensko, Ivančica, RIO Rijeka i još neki, a od Ministarstva gospodarstva traže da ga se uvrsti u Hrvatsku izvoznu ofenzivu. U HUP-ovu klasteru, nadalje, nema ni Kotke iz Krapine, proizvođača muške konfekcije jer njezin je vlasnik istodobno i tajnik HGK- županijske komore pa ne bi bilo “zgodno” da ima bilo kakve veze sa konkurentnom udrugom poslodavaca kao što je HUP. Ne bi bilo zgodno ni zato što često službene posjete gospodarskoj komori koristi za promociju vlastite tvrtke pa tako i nedavni posjet Japanske udruge uvoznika tekstila. Zlatnoj igli Siscia pak takva inicijativa za udruživanjem nije vjerojatno potrebna jer taj je proizvođač modne konfekcije već dovoljno stasao da se može vlastitim robnim markama snalaziti na tržištu, posebice u Rusiji gdje je ima i svoja predstavništva. HUP je ipak uspio uz financijsku pomoć Ministarstva gospodarstva okupiti dosada niz uglednih tvrtki kao što su Čateks d.d. s proizvodnjom tkanina i umjetne kože te Jacquard iz Zagreba koji proizvodi etikete, oznake i znakovlja. Od proizvođača odjeće u klaster su se učlanili Emka d.d. iz Pregrade, Modeks d.d. iz Murskog Središća, Modea d.d. iz Garešnice, Potomac, Splendor i Krzno iz Zagreba te Prvi maj Laslovo. Konzorciju se pridružio i Jelen d.d. Čakovec kao proizvođač obuće.
Ukupno, u tvrtkama je zaposleno više od 2500 radnika s ukupnim prihodom većim od 40 milijuna eura. I doista ovi su proizvođači krenuli u razvoj i proizvodnju specijalne odjeće i obuće, a prve narudžbe stigle su iz MORH-a. Sjedište klastera je u HUP-u u Zagrebu koji je nositelj svih aktivnosti u prvoj fazi kroz projekt HUP Centra za klastere. Do trenutka dok klaster ne stekne pravnu osobnost on djeluje kao konzorcij zainteresiranih članica pod vodstvom udruge poslodavaca. U slijedećim fazama izgradnje HKO, članice će od mogućih pravnih oblika koje će im prezentirati HUP odabrati onaj koji je za njihovu industriju i strateško opredjeljenje najpovoljuniji. Osim toga HUP Centar za klastere, kaže njegov direktor Vladimir Kovačević, ima definirane procedure rada i njegovo je poslovanje usklađeno sa zahtjevima norme ISO 9001:2000. Za specijalnu odjeću i obuću HV-a proizvodi se izrađuju prema NATO normi STANAG. Početna inicijativa članica bila je prepoznavanje interesa za proizvodnju specijalne i modne odjeće i obuće za vojsku, policiju, zaštitu na radu na domaćem i stranom tržištu. Drugim riječima tvrtke imaju za cilj postati proizvođač brand modne odjeće i obuće za specijalne namjene. Potencijalni kupci na domaćem tržištu su ministarstva (MORH i MUP), državna poduzeća, bolnice, vatrogasci, radnici u proizvodnji i specijaliziranim robnim kućama. Računaju i na to kako će kupci njihove odjeće i obuće biti i ostali državni sektor, zatim banke, velike kompanije itd. Posebno vjeruju kako će kupci njihovih robnih marki postati poslovni ljudi između 28 i 38 godina i top menedžeri. Osim hrvatskog, nova tržišta vide u tranzicijskim zemljama i zemljama južno od Ekvadora. Što se tiče nabave repromaterijala, ona se sada mijenja i nije pojedinačna kao što je bila do ulaska u klaster. Objedinjavanjem potreba svih članica te zajedničkom nabavom materijala koji se koristi u većim količinama, postići će se dakako i povoljniji uvjeti. U tu svrhu je i u Kuala Lumpuru u Maleziji otvoreno predstavništvo IMEX koje će poslovati s dobavljačima iz jugoistočne Azije, Malezije, Indonezije, Indije i Kašmira.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu