Vikingova ‘anticovid’ e-trokolica čisti ulice, a može biti i turistička rikša

Autor: Sergej Novosel Vučković , 14. kolovoz 2020. u 07:01
Trokolica je pogodna kao e-čistilica u gradskim zonama, poput centra Zagreba, Foto: PD

Zagrebačka tvrtka u serijsku proizvodnju stavlja rješenje za urbanu mobilnost.

Zagrebačka tvrtka Viking bavi se sustavima grijanja, ponajviše radijatora, u čemu je stekla brojne reference, a u djelatnosti joj ulazi i plastificiranje, bravarija i digitalni tisak, kao i 2 i 3D modeliranje. No, direktor Robert Vlašić osim konstruiranja i proizvodnje ne zanemaruje ni razvojno-istraživački aspekt, najviše prisutan kroz projekt Gy3o – električno vozilo na tri kotača, nagibno-sklopivo, nalik motoru, ali s kabinicom, a koje bi se nakon vožnje vani moglo prenijeti i “parkirati” u ured.

Poslovni dnevnik već je pisao o tom projektu kojem je Viking nositelj, a partneri su mu zagrebački Fakultet strojarstva i brodogradnje (FSB) i Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER). Gy3o je prije nekoliko godina dobio 2,1 milijun kuna iz EU fonda za regionalni razvoj (tvrtka je uložila svojih 1,1 milijun), napravljen je prototip, a ove je godine, u posljednjem krugu natječaja Inovacije u S3 područjima Ministarstva gospodarstva, stiglo još 2.405.805 kuna bespovratno, na ime projektnog prijedloga “Inovacije organizacije poslovanja i poslovnih procesa poduzeća Viking d.o.o. s ciljem komercijalizacije nagibno-sklopivih vozila”.

500 kilograma

može biti najveća moguća nosivost e-trokolice, uz prilagodbu

Vlašić nam je, zadovoljan osiguranim sredstvima, kazao da je to tek na papiru jer treba investirati, tj. sufinancirati provedbu do pune vrijednosti projekta od 5.822.379,08 kuna, kako bi mogao biti uspješno realiziran. Zato je, napominje, zahvalan i na medijskoj potpori koja bi mu pomogla doći do investitora.

Kroz sve zone i vremena

U međuvremenu ne posustaje i gotovo vikinški hrabro pristupa razvoju novih projekata, nastavljajući u smjeru elektromobilnosti. Osmislio je tako i električnu trokolicu. Za razliku od Gy3o koji bi funkcionirao kao osobno vozilo za privatnu upotrebu, novi Vikingov R&D projekt je za urbane, komercijalne namjene.

“Pokazala se potreba za teretnim biciklom, tj. triciklom koji bi mogao svladavati uspone po gradu i brdovite krajeve. Elektromotorni tricikl je idealan kompromis teretnog i ekološkog vozila”, objašnjava nam Vlašić kako je došao na tu pomisao. Prototip imaju, testiraju motore i baterije te ovjes s amortizerima, skretanje, geometriju te hidraulične kočnice. Prema slikama koje nam je priložio, trokolica, prototip zelene boje, može služiti za prijevoz otpada. To nam i potvrđuje, naglašavajući da rade na prvoj većoj seriji vozila za Zagrebački holding, za potrebe Čistoće Zagreb. Narudžbenica je 30 vozila. No, vozilo nije ograničeno samo za smetlare.

“Savršena je za prijevoz manjih tereta po gradskim gužvama u kratkom vremenu. Može poslužiti kao sredstvo promocije ili dostavno vozilo. Primjerice, kao rikša za turizam, poštansko dostavno vozilo, sladoledar, kokičar i slično. Brzinu joj daje snažan elektromotor i sloboda stalnog kretanja unutar 6 sati”, dodaje Vlašić. Posebnosti su Vikingove e-trokolice to da je uža od metra, da ne zahtijeva nikakve dozvole, a ne podliježe ni zabrani ulaska u centar grada za dostavna vozila te turističke centre u određenim razdobljima.

“Dostava s ovim vozilom se može obavljati kroz sve zone i vremena, jer tricikli s elektromotorom ne spadaju u dostavna vozila koja imaju zabrane. Također, ova vozila se mogu prilagoditi i transportu europaleta i tereta mase do 500 kilograma”, objašnjava nam Vlašić.

Velik okretni moment

U svjetlu sve veće potrebe za ekološkim i održivim, “zelenim” prijevozom, ali i osiguranja higijenskih standarda, Vlašić ističe da je e-trokolica-čistilica “anticovid”, te da ne zagađuje okoliš.

“Baterija je namijenjena da izdrži oko 8 sati rada prema specificiranim uvjetima, po potrebi se može staviti i veća ili izmjenjiva dvostruka baterija za neprekidan rad s izmjenom baterije. Znači, jedna se puni dok se druga prazni. Brzim izmjenama baterija se rad ne prekida dulje od pola minute”, opisuje performanse Vlašić, ubrajajući u njih i brzinu od najviše 25 km/h, snagu od 1000 vata, uz napon od 48 volti. Masa vozila je 86,5 kilograma, baterija je Li-Ion, 20Ah/48V, a vozilo odlikuje i veliki okretni moment od 80 Nm radi svladavanja uzbrdica pod teretom. Proizvodnja Vikingove e-čistilice na tri kotača odvijat će se u pogonima u Zagrebu na Borongaju, u sklopu Končar Grupe. Tvrtka ima halu od oko 3000 četvornih metara, dnevni kapacitet trenutačno je 10 vozila, uz sav dostupni materijal i sirovine, no prilagodljiv je potražnji i zahtjevima kupaca. U ovaj je projekt uloženo, kad bi se, procjenjuje Vlašić, obračunali svi radni sati razvoja te sve ostalo potrebno za stvaranje kompletnog prodajnog proizvoda, oko milijun kuna. Imali su, otkriva, teškoća s dopremom motora i dijelova, poput kontrolera, iz Kine zbog korone, što im je usporilo proizvodnju. Premda je, priznaje, tržište e-bicikala na dva kotača zasićeno ponudom, vjeruje da bi ovakav model mogao biti tražen.

“U triciklima i cargo biciklima ima prostora za komercijalizaciju, posebno uz nove EU inicijative za ekološkim transportom”, zaključuje Robert Vlašić, direktor Vikinga.

U austrijskoj metropoli Beču, tako, primjerice, gradska uprava poduzećima subvencionira kupnju električnih teretnih bicikala i električnih teretnih trokolica. Iz gradskog fonda za zelenu električnu energiju za to je osigurano 800.000 eura.

Komentirajte prvi

New Report

Close