FOTO: ‘Nitko nije bio toliko lud u svijetu da radi Batmobile. Osim nas’

Autor: Lucija Špiljak , 03. prosinac 2021. u 07:01
Elektronička ploča je najvažniji dio uređaja, kaže Gajšak/L. Stanzl/PIXSELL

Inovator Albert Gajšak proveo nas je u svojoj tvrtki Circuit Mess u Lučkom kroz procese stvaranja uređaja koji impresioniraju svijet.

Uspjeli su ishoditi licencu za korištenje naziva kultnog Batmanova vozila Batmobile koju im je odobrio Warner Brothers i prva su tvrtka u regiji koja je s ovim filmskim divom dobila globalni ugovor. Tvrtka CircuitMess iz Lučkog kreirala je “uradi sam” kultno Batmanovo vozilo Batmobile na daljinsko upravljanje, prilagođen svim uzrastima od 7 godina pa nadalje koji žele učiti o elektronici i programiranju.

Nedavno su nas ovi zaljubljenici u tehnologiju ugostili u svojim prostorima. Njih 23 na čelu s Albertom Gajšakom želi CircuitMess “pretvoriti” u globalni “lego za STEM”.

I nisu daleko od toga. Naime, u više od 80 zemalja u svijetu isporučili su dosad više od 51.000 uređaja. Radi se o  “uradi sam” proizvodima koje su u četiri godine, koliko tek postoje, predstavili na tržištu – MAKERbuino igraća konzola Nibble, MAKERphone – uradi-sam mobilni telefon Ringo, te STEM Box koji funkcionira kao preplata za učenje STEM vještina, iz čije tech kuhinje svaka tri mjeseca izlazi novi proizvod.

Njihova četvrta Kickstarter kampanja završava 3. prosinca, nakon čega će dalje razvijati Batmobile, dorađivati ga i potom do srpnja sljedeće godine isporučiti 2500 primjeraka.

Njihov je ovo najveći projekt dosad, ali i jedan od najuspješnijih.

“Želimo napraviti najveću Kickstarter kampanju u Hrvatskoj, nešto po čemu će i Hrvatska biti još poznatija, da nas se ne veže nužno uvijek uz turizam. Zato su Kickstarter kampanje odlične – ovdje se okuplja zajednica koja te podržava. Zato pozivam sve da nam se priključe, podrže nas i među prvima u svijetu nabave svoj Batmobile po najboljoj cijeni s 47 posto popusta. Dobit ćete i priliku družiti se s nama u našim privatnim grupama na Facebooku i na Discordu, gdje sam otvoren za sve kritike i rasprave”, ističe Albert Gajšak.

U prvoj su Kickstarter kampanji za Nibble prikupili 100.000 dolara, u drugoj za Ringo 300.000, zatim u trećoj čak 400.000 za STEM Box, dok je za Batmobile, u trenutku pisanja teksta, prikupljeno više od 371.000 dolara.

Poput kakvog malog domaćeg Applea, u njihovoj tvrtki u Lučkom nalazi se sve potrebno da ova mlada ekipa od ideje dođe do proizvodnje – sami osmišljavaju proces za svaki svoj proizvod uz kontrolu kvalitete.

CircuitMess / Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Batmobile je tek početak

Kako su gotovo svi veliki obožavatelji Batmana, nisu puno dvojili s čime krenuti u svoju (prvu) DC avanturu zvanu Batmobile. Upravo je CircuitMess inicirao suradnju s Warner Brothersom, u čemu je veliku ulogu imala Doris Brala, voditeljica poslovnog razvoja, stupivši u kontakt s Anom Vlahović koja ih je naposljetku i spojila s Warner Brothersom prošlog proljeća. To je razdoblje u svijetu obilježio lockdown, dok je u CircuitMessu označio početak velike globalne priče.

“Nitko nije bio toliko lud u svijetu da radi ovakav proizvod, tako da smo se lako mogli istaknuti s Batmobileom, jer ovakvog proizvoda još nije bilo. U kolovozu prošle godine napokon smo finalizirali ugovor nakon dosta papirologije, ali i čekanja na licencu; da svi globalni uredi odobre prodaju proizvoda. Tako smo postali prva tvrtka u ovom dijelu Europe koja je dobila globalni ugovor s Warner Brothersom. Dozvola nam traje tri godine.

Kao i dosad, pratit ćemo i slušati recenzije drugih, njihove savjete ideje jer čitamo svaki komentar i tehnički upit, imamo nekoliko grupa na različitim društvenim mrežama. Tako stvaramo zajednicu koja s nama ostaje godinama, a naša četvrta kampanja tek je početak uzbudljive priče”, ističe Brala.

Osim u Hrvatskoj, CircuitMess ima skladišta i u SAD-u gdje odlazi 60 posto njihovih proizvoda, Velikoj Britaniji i Njemačkoj, inače svojim najjačim tržištima. Jer kako i sam Albert ističe, oduvijek je htio da CircuitMess bude globalna priča. Batmobile će zasigurno “vinuti” još dalje, a nadaju se da to neće biti njihov jedini DC projekt.

Doris Brala voditeljica je razvoja poslovanja u tvrtki/L. Stanzl/PIXSELL

‘Edukacija mora biti zabavna’

Albert je oko očekivanja prilično jasan.

“Želimo popularizirati STEM edukaciju i napraviti promjenu na tržištu igračaka koje monopolizirano velikim igračima i izbor je isti već 50 godina. Često su te igračke dosadne i djeca brzo izgube fokus. U CircuitMessu smatramo da edukacija mora biti zabavna. Zato je svaki naš proizvod edukativni alat i zabavna igračka, poput našeg DJ pulta, igraće konzole…

Nešto što je zanimljivo i što može privući, ali i zadržati pažnju. Tehnologija kroz igru može biti zabavna. Konzumerizam nas je kao civilizaciju doveo do toga da tehnologiju više nitko ne stvara i ne razumije. Manje od 1% ljudi se bavi tehnologijom u svijetu, a svi je koristimo, što stvara neku vrstu tehnološke monopolizacije i distopije.

Divovi diljem svijeta stvaraju razne igračke, a nitko ne zna što se u njima događa i nalazi i to je pogrešno. Zašto ne bismo dopustili djetetu u svijetu da se izrazi i pokaže što zna? Svojim uređajima želimo pokazati ljudima da se svatko može baviti tehnologijom.

Prije je bilo popularno da ljudi sami popravljaju televizor, klima uređaje, djedovi i očevi su stalno nešto rastavljali i sastavljali, no taj je običaj nestao; danas kupujemo zatvorene stvari, mijenjamo mobitele svakih godinu dana i bacamo stare, a ne znamo što se unutra događa. Tako stvaramo samo društvo potrošača, a ne društvo koje razmišlja o tome kako unaprijediti civilizaciju”, smatra Gajšak.

Hrvoje Kolar koji se bavi razvojem softvera u CircuitMessu / FOTO: Luka Stanzl/PIXSELL

Imaju sve, od ideje do proizvodnje

Proveli su nas kroz sve prostorije, od one za sastanke u kojoj predstavljaju ideje, do mjesta gdje se uređaji razvijaju i gdje nastaje prototip ideje, pa sve do finalnog procesa i isporuke proizvoda.

“Sjednemo kao tim zajedno, predložimo ideju, pričamo s drugim ljudima i djecom da vidimo reakcije. Najprije definiramo što će neka pametna igračka raditi, zamislimo kako bi to izgledalo i krenemo u realizaciju. S marketingom razvijamo high-level ideje. Tako je nastao i Nibble, iz te potrebe za edukativnim igračkama. Sljedeće razvijamo hardver i softver, kojem hardverski resursi trebaju kako bi se sve softverski moglo dalje raditi, od jačine procesa do periferije. Zajedno osmišljavamo kako će proizvod izgledati, a u čemu veliku ulogu ima dizajner. Zatim naš web developer i marketinški tim osmišljavaju cijelu kampanju, a nakon što zaključimo finalni proizvod, kreće proizvodnja”, pojašnjava Gajšak.

Hrvoje Kolar s kolegama softverašima Filipom i Emilom bavi se razvojem softvera za uređaje koje dobivaju od hardvera. Predstavio nam je Chatter na kojem je u tom trenutku radio, jednom od uređaja iz STEM Boxa koji bi trebao na tržište izaći krajem siječnja sljedeće godine.

Cijela stvar se na kraju odrađuje kroz vizualnu kontrolu na mikroskopu/L. Stanzl/PIXSELL

Lemljenje, premazivanje, pečenje…
U proizvodnji se odvija sastavljanje elektroničkih pločica nakon što je proizvod finaliziran. Kako Gajšak pojašnjava, elektronička ploča je najvažniji dio uređaja.

“Taj komad paneliziramo, što znači da ih stavimo više na jedan panel koji naručujemo iz tvornice u Kini, jer još nemamo postrojenje da proizvodimo te pločice sami, možda jednog dana. Zatim trebamo sastaviti i zalemiti mikročipove. Taj panel onda prolazi kroz tri stroja – prvi je printer lemne paste koji ima rešetku, nožić koji premazuje pastu preko rešetke.

Pasta se zatim stavlja na različite srebrne kontakte. Pločica zatim ide u stroj za postavljanje elektroničkih komponenata, ‘pick and play’ stroj – uzima komponente i stavlja ih na odgovarajuću poziciju. Na sebi ima šest kamera s kojima gleda da komponente koje preuzima pravilno orijentira i da ih na ispravno mjesto na pločici prema programu postavi.

Mi osmišljavamo i program za to, koji je napravljen prema našem nacrtu za ploču koji smo radili na računalu. On uzima komponente koje dolaze u roli koja izgleda kao filmska vrpca, s četiri pneumatske glave, i stavlja ih po toj pločici.

Zatim slijedi svojevrsna peć za lemljenje pločica koja u sebi ima pokretnu traku i prolazi kroz šest toplinskih zona gdje se lemna pasta rastopi i napravi se spoj između elektroničkih čipova i pločice. Cijela ta stvar se na kraju odrađuje kroz vizualnu kontrolu na mikroskopu. Dorada ide s lemnom stanicom i u konačnici stavljamo na alat za testiranje koji smo sami osmislili.

On na sebi ima nekoliko ‘pikica’, a mi u to sakrijemo metalne kontakte koje nam koriste za kontrolu kvalitete. Na tim metalnim kontaktima prema našoj proceduri za testiranje, koju smo sami osmislili za svaki naš proizvod posebno, testira se ta pločica da vidimo ima li na određenim točkama, signala, napona. Da obavimo kontrolu kvalitete kako bismo znali da je ono što smo poslali korisnicima stvarno kvalitetno”, ističe Gajšak.

Za ove strojeve i proizvodnju pločica zadužen je Filip Romić koji proces nadgleda s kolegom Mislavom. Redovno ih, kaže, treba održavati, pregledavati pločice prije i nakon pečenja, ali i prije testiranja.

FOTO: Luka Stanzl/PIXSELL

Sve završava kod Tee, Erika, Mije i Mislava koji organiziraju proces naručivanja, pregovaraju s dobavljačima iz cijelog svijeta, a potom dogovaraju i isporuku.

Tea Barić pojasnila nam je da osim rasta broja korisnika u Australiji, njihove proizvode naručuju i iz visokorazvijenih azijskih državi. Uglavnom su to individualni korisnici, ali je i sve više poziva iz različitih organizacija i škola.

Za prodaju i marketing brine Dorotea koja svoj posao opisuje kao jedan od najuzbudljivih jer prodaje setove diljem svijet i svjedoči konstantnom rastu korisnika. Dijeli prostor s Anom i Nikolinom, djevojkama u administraciji i financijama koje brinu o sitnicama i detaljima kako bi tvrtka još bolje funkcionirala.

Svi oni potvrdili su jedno – u CircuitMessu nijedan dan nije isti i nikad nije dosadno, tim više što svjedoče stvaranju projekta poput Batmobilea.

Tko zna, možda ćemo jednog dana CircuitMessov “lego za STEM” vidjeti i u nastavi.

Komentirajte prvi

New Report

Close