Rimac pretrpio ogrebotine i saudijsku carinu, ali zbog naših političara odreći će se svog sna

Autor: Bernard Ivezić , 13. travanj 2016. u 11:39
Foto: Petar Glebov / Pixsell

Mate Rimac najavio je mogućnost da će ga strani investitori vrlo vjerojatno prisiliti da u drugoj investicijskoj rundi sjedište svoje globalno prepoznatljive tvrtke Rimac Automobila iseli iz Hrvatske, dok je većina najpoznatijih hrvatskih startupa to učinila davno prije.

Hrvatskoj je opet netko u oči nabio da njen oblik od Vukovara do Dubrovnika zapravo nije kifla već banana. Ovoga puta učinio je to Mate Rimac najavivši mogućnost da će ga strani investitori vrlo vjerojatno prisiliti da u drugoj investicijskoj rundi sjedište svoje globalno prepoznatljive tvrtke Rimac Automobila iseli iz Hrvatske. Većina najpoznatijih hrvatskih startupa to je učinila davno prije. Njihova su sjedišta u Mađarskoj, na Gibraltaru, u Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, SAD-u te tko zna gdje još.

Mnogo je priča o tome gdje bi moglo biti novo sjedište Rimac Automobila. Dosta se spominje Austrija, ali to zapravo u ovom trenutku i nije moguće točno znati. Ali ono što se zna je koliko se Mate Rimac posljednjih sedam godina, otkako je osnovao Rimac Automobile, žestoko trudio da svoj san o automobilskom carstvu ostvari upravo u Hrvatskoj. On je jedan od rijetkih naših inovativnih poduzetnika koji su bili spremni ne samo boriti se s izazovima tržišta već paralelno se hrvati i s nebuloznošću domaćeg birokratskog aparata. U jednom ga je trenutku ta tvrdoglava želja da zadrži posao u Hrvatskoj mogla stajati milijun dolara.

>> Rimac najavio moguće seljenje svoje tvrtke izvan Hrvatske

>>  Evo zašto mnoge hrvatske tvrtke odlaze u inozemstvo i otvaraju sjedišta izvan zemlje

Prije tri godine mu je Concept One nekoliko mjeseci skupljao prašinu na carini u Saudijskoj Arabiji. Rimac o tome nije javno govorio do detalja, ali kako se može doznati u kuloarima, u bliskoistočnu je državu otišao predstaviti najbrži električni automobil na svijetu potencijalnom investitoru. Bilo je to godinu prije nego li je dobio prvu investiciju od kolumbijskog milijunaša Franka Kanayeta Yepesa. Priča ide da je mišičavi, naelektrizirani bolid Concept One toliko očarao bogatog investitora iz Saudijske Arabije da mu je ponudio bezobrazno sočnu ponudu pod uvjetom da sjedište kompanije preseli u tu pustinjsku oazu. Kada mu je pak Mate Rimac, koji je u tom vrijeme imao 25 godina, odgovorio "ne", investitor mu se papreno zahvalio na prezentaciji. Osigurao mu je tromjesečno "čuvanje" Concept Onea na tamošnjoj carini.

Želio raditi kod kuće
Rimac, kako se priča, nije imao pojma hoće li ga uopće ikad dobiti nazad. Jednako tako nije imao pojma u kakvom je stanju njegova jurilica s kojom je trebao obići još investitora, jer podsjetimo, bila je to njegova pitching turneja neposredno pred prvu investiciju. Zbog te je želje da zadrži sjedište kompanije u Hrvatskoj tako ne samo bio u situaciji da ne zna hoće li dobiti automobil nazad već je, kad mu je to bilo najpotrebnije, izgubio priliku da izloži svoj ponos na dva sajma i pred nekoliko kupaca.

Kad je tvrdoglavi hrvatski poduzetnik, koji je želio svoj san u cijelosti ostvariti u Hrvatskoj, napokon dobio Concept One natrag, imao je što vidjeti. Najprestižnija električna jurilica na svijetu bila je prekrivena slojem prašine i pijeska, dobro izgrebana i optočena mačjim i ptičjim izmetom. Ali mladom poduzetniku je još jedna stvar bila očita: Ukoliko je svojim tehnološkim čudom već tada uspio do te mjere očarati jednog investitora da se ovaj bio spreman toliko uvrijediti na ideju da će morati gledati kako se Rimčeva priča neće nastaviti kod njega doma već u Hrvatskoj; pa Rimac je mogao biti siguran da je na pravom putu!

Nepremostive prepreke
Uspjeh koji je uslijedio dobro je poznat. Sve osim jednog detalja. Nakon tog iskustva Rimac je mnogo češće investitore dočekivao kod sebe u Svetoj Nedjelji kod Zagreba. Posljednje dvije godine nije rijetkost da u Zagreb slijeću privatni avioni s ulagačima i kupcima iz cijelog svijeta, kojima je središnji motiv puta isključivo sastati se Matom Rimcem i iskusiti vožnju u najbržem električnom automobilu na svijetu. Zato kad Rimac razmišlja o tome da će možda morati sjedište kompanije preseliti van, to jest problem. I to ne samo njegov.

To je problem cijele industrijske politike RH i svih naših, novih, inovativnih biznisa. Industrije budućnosti temelje se na inovacijama i znanju, a ako se biznis poput Rimčevog, koji je industrija budućnosti u svojoj srži, ne može skalirati iz Hrvatske onda tko drugi može sanjati da će ovdje ostvariti svoj san? Prepreke na koje je naišao Rimac nisu zbog nedostatka novca već zbog ne provođenja reformi u pravosuđu i financijama. Da, Rimčev razvoj i, možda čak buduća proizvodnja, ostat će u Hrvatskoj, ali postavlja se pitanje što to točno političari štite da će radije žrtvovati porez na dobit budućih Rimac Automobila, poreze od najbolje plaćenih radnih mjesta u upravi kompanije te brojne druge koristi koje industrijski divovi kroz svoj ekosustav stvaraju na određenom području, nego da provedu reforme?

Komentari (21)
Pogledajte sve


Ja sam probao naci ijedan test ijednog njegovog vozila.

Da li ima itko ikakav link koji bi me mogao uputiti na to?

Mislim da ima puno price a vrlo malo rezultata.

Svaka cast Mati (ne i njegovom ocu) ali decko sa srednjom skolom koji bi se natjecao sa genijima Stanforda i Caltecha – sumnjam u to podosta.

O manjku R&D-a naspram drugih autokuca plus proliferaciji hibridnih vozila u superklasu auta (P1, Laferrari, 918) ne bih htio govoriti jer mislim da se potpuno krivo strateski pozicionira na trzistu.

Tesko je ocekivati da se firma za prosjecnom placom od 15000 dollara takmici sa firmama gdje su prosjecne place daleko iznad $100000 dollara godisnje. U ovoj bransi trebas vrhunski talenat, a taj sigurno ne radi za $15000 godisnje. U Hrvatskoj je nemoguce dovesti ili zadrzati telente jer su porezi na rad brutalni.

Netko je dobro napisao. Ako Rimac vrijedi i ako ima potencijala nece imati nikakvih problema dobiti kapital na trzistu. Trziste je jedino mjerilo uspjesnosti.

Drzim mu palceve da uspije.

Ja sam probao naci ijedan test ijednog njegovog vozila.

Da li ima itko ikakav link koji bi me mogao uputiti na to?

Mislim da ima puno price a vrlo malo rezultata.

Svaka cast Mati (ne i njegovom ocu) ali decko sa srednjom skolom koji bi se natjecao sa genijima Stanforda i Caltecha – sumnjam u to podosta.

O manjku R&D-a naspram drugih autokuca plus proliferaciji hibridnih vozila u superklasu auta (P1, Laferrari, 918) ne bih htio govoriti jer mislim da se potpuno krivo strateski pozicionira na trzistu.

Meni jedino nije jasno da vi koji komentirate još niste shvatili u kojoj državi živite. S izuzetkom Verdija …

Volkswagen je “velika” firma ( u svakom pogledu) ne zato što je proizveo 2 superautomobila godišnje nego zbog milijuna “golfova” Volkswagen u prijevodu sa njemačkog znači nešto😃. Iskoristi znanje i tehnologiju i okeni se masovnosti. Bogati kupuju Ferrarije ne samo zbog performansi nego zbog imidža tradicije i exkluzivnosti. I nije ih briga kolika je cijena pređenog kilometra😃

New Report

Close