Kada je 2009. Vlada odobrila program gospodarskog upravljanja svjetionicima, koji je nakon višegodišnjeg manje-više uspješnog iznajmljivanja tih objekata izradio splitski Plovput, bio je to znak da će se napokon uvesti red u turističkom bookingu “lučonoša hrvatskog turizma”, kako je struka nazivala baštinu koju nam je u naslijeđe ostavila Austro-Ugarska. Iako se Plovput primarno bavi održavanjem sigurnosti plovnih putova, turistička valorizacija svjetionika bila je dodatna djelatnost u koju je trebalo, uz znanje, uložiti i dosta novca.“Plovput je od 2008. sanirao više od 20 milijuna kuna minusa naslijeđenih od bivše uprave, loše međuljudske odnose, nered u upravljanju svjetionicima. Godinu za godinom radili smo na uspostavljanju ravnoteže u svim segmentima i danas možemo reći da smo jedan od slađih bombona ove države, tvrtka koja posljednje dvije godine ostvaruje dobit od oko 12 milijuna kuna”, kaže dr. Mate Perišić, predsjednik Uprave Plovputa, kojemu točno za godinu dana istječe petogodišnji mandat.
Nude dugoročni najam
Osnovna ideja programa gospodarskog upravljanja svjetionicima jest njihovo dugoročno iznajmljivanje, najviše na 10 godina, fizičkim ili pravnim osobama koje imaju registrirane tvrtke ili obrte u Hrvatskoj, na temelju javnoga natječaja. “Plovput izradi projektnu dokumentaciju za određeni svjetionik koju moraju odobriti Ministarstvo pomorstva i Zavod za zaštitu spomenika, napravimo troškovnik i raspišemo natječaj za zakup svjetionika. Kada na javnom natječaju odaberemo zakupca, on je dužan po toj dokumentaciji urediti svjetionik, i to bez odstupanja. Zaštitili smo spomenik kulture nulte kategorije i postavili sve pretpostavke na osnovi kojih polako gradimo novi brend hrvatskoga turizma. Zakupci plaćaju najamninu, a mi dobivamo uređen svjetionik za buduće generacije. Kako se Plovput u osnovi ne bavi turizmom, ovo je način na koji smo izvukli novac koji zapravo nemamo, a korist imaju svi. Što je svjetionik uređeniji, može ponuditi višu cijenu. Istodobno, više nemamo svog čovjeka na svjetioniku, spriječili smo devastaciju objekata koji se obnavljaju novcem trećih osoba, a svi profitiramo. Većina zarađenog novca od iznajmljivanja ide u džep zakupca, nama ide manji dio, ovisno o cijeni koju izlicitiramo. Primjerice, u svjetionik Pokonji Dol kod Hvara zakupac je uložio oko 400.000 eura. Taj svjetionik je tako kvalitetno obnovljen da može trajati još 100 godina”, objašnjava dr. Perišić. Malo gdje u svijetu svjetionici su uključeni u turističku ponudu kao smještajni kapaciteti te se rijetko gdje turistima može ponuditi poseban doživljaj mira i izoliranosti koji oni pružaju. Hrvatski projekt pohvalili su Englezi i Čileanci. Hrvatska ima 48 svjetionika, svi su automatizirani i bez standardne svjetioničarske postave, osim na pučinskim otocima, gdje se i dalje u pravilnom mjesečnom ritmu smjenjuju posade s kopna ili susjednih otoka.”Interes za rad na svjetioniku kontinuirano je velik, javljaju nam se i mladi i ljudi srednjih godina, javljaju se i žene. Svjetioničari na pučinskim otocima, a ostalo ih je još 33, više ne rade ono što su radili njihovi prethodnici.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu