Obrušavanje Hrvatske udruge poslodavaca i sindikalnih lidera PPDIV-a na Vladu jer nagodbom sa seljacima “u nepovoljan položaj stavlja gospodarstva veća od 300 hektara, ugrožava radna mjesta te potiče nelojalnu konkurenciju” opet aktualizira dvojbu o budućnosti nacionalnog agrara.
Naime, prvom strategijom iz 1995. godine obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG) proglašena su okosnicom razvoja poljoprivrede, što je odlukom Sabora potvrđeno i 2002. kroz dokument, čiji je zadatak bio prilagoditi agrar normama EU. Hrvatska je sada pred vratima EU, a poljoprivreda grca u problemima koji bi nas mogli skupo stajati, što svjedoči Rumunjska u kojoj je zbog lošeg stanja agrara tržište preplavljeno proizvodima iz ostalih članica Unije. Od uvođenja sustava potpora u poljoprivredu je ulupano 25 milijardi kuna, no još nije dostignuta proizvodnja ostvarivana prije Domovinskog rata. Iznimka je mlijeko. Unatoč galami farmera o visokim troškovima i niskoj cijeni otkupa u 2009. ostvaren je rekord. Proizvedeno je 675 milijuna kilograma mlijeka, najviše od proglašenja neovisnosti, 17 milijuna više nego godinu prije te 230 milijuna kilograma više nego 2002. godine. Unatoč dvostrukoj odluci Sabora da su OPG-ovi stupovi razvoja agrara izvršna vlast je u svim mandatima zapravo prednost dala velikim proizvođačima. Time je produbila jaz između obiteljskih farmi koje su (2008. bilo ih je 84.683 s prosječnom potporom 20.000 kuna) više socijalno ugrožena skupina nego konkurencija velikim tvrtkama.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.pogresna je konstatacija i nije od presudne vaznosti hoce li tri-cetiri velika poduzetnika dobiti ili ne sve poticaje.u ovoj zemlji postoji nekoliko stotina manjih poljoprivrednih poduzeća u kategoriji od 100 do 1000 hektara koji bi,zajedno sa vecim i tehnoloski opremljenim obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima trebali biti nosioci poljoprivredne proizvodnje,posebno na lokalnom nivou.nazalost takva su poduzeca van fokusa sluzbene politike i cesto su diskriminirana razlicitim mjerama,posljednji ponocni sporazum ministra i “seljaka” je samo jedan takav primjer,nakaradno sprovodjenje politike “podjele” drzavnog poljoprivrednog zemljista je dugorocno jos stetniji.
za sam sustav poticaja nitko nema lijepe rijeci,a i prilicno je nezapazeno prosla i Reforma sustava ( odluka Vlade RH od 25.2.).ni sama EU jos nema jednaka pravila za sve,ali mozda sustav modulacije,odnosno umanjenja poticaja za određeni postotak za velike korisnike nije lose rjesenje.
i HSS-ova politika podjele poticaja svima bez obzira na velicinu posjeda je potpuno promasena polpulisticka mjera sa dugorocno stetnim efektom,naime, onima koji nisu robni proizvođaci za trziste a zive na selu treba dati socijalnu pomoc ili mjere iz sustava poticaja za ruralni razvoj
nije pitanje da li je seljak konkurencija Todoriću ili obrnito. pitanje je da li todorić može biti konkurentan u okvirima EU i može li netko srednje gospodarstvo sa 100 krava biti konkurentno u istim okvirima. seljak sa 3 krave je nekonkurentan i nije dobro da po jedinici proizvedenog dobiva više od onoga sa 100, 500 ili milion krava. ne kažem da taj seljak ne treba pomoć, ali po meni tu razliku u poticajima bi trebao dobivati iz ministarstva socijalne skrbi.
Uključite se u raspravu