Laptopi zamijenili stolna računala

Autor: Darko Bičak , 14. lipanj 2011. u 22:00

Zbog sve pristupačnije cijene, kvalitete i performansi koje su iste kao kod stolnih računala laptopi polako, ali sigurno pobjeđuju stolna računala

Otkada je IBM 1981. godine tržištu predstavio prvo PC računalo namijenjeno širokoj populaciji, cijenom i veličinom, neprestano se radi na smanjivanju obje kategorije uz istodobno povećanje računalne moći strojeva. PC ili klasična stolna računala su u proteklih tridesetak godina bila standard svih računalno pismenih ljudi. No napretkom tehnologije i razvojem interneta, naravno i padom cijene komponenata, početkom dvijetisućitih dolazi do naglog razvoja prijenosnih računala ili laptopa. Godine 1981. stvoren je Osborne I., prvo prenosivo računalo s cijenom od 3500 dolara (u današnjoj vrijednosti riječ je o 18.500 dolara) i težinom od 12 kilograma. Uređaj je koristio procesor Zilog Z-80 sa 64 KB RAM-a, imao dvije 5,25-inčne disketne jedinice kapaciteta 91KB i 5-inčni monokromatski zaslon.

Appleova revolucija
Od tada do danas računalni svijet se promijenio u potpunosti. Iako je čovjek uvijek težio jednostavnosti i funkcionalnosti svih uređaja koje je u prošlosti koristio, naglom razvoju laptopa je prije svega pridonio internet. Mreža svih mreža postala je nezaobilazno mjesto za posao, zabavu, slobodno vrijeme i još štošta. Stolna računala su bila relativno funkcionalna, ali statična u našim stanovima, radnim sobama ili uredima. Naime, klasični desktop se sastojao od tri jedinice – servera, monitora i tipkovnice s mišem. Apple je tu napravio malu revoluciju sa svojim iMacovima koji su objedinjavali server i monitor u jednoj cjelini. Internet je postao toliko važan da je postalo nezamislivo ne biti stalno u mogućnosti provjeriti neke informacije, pročitati elektroničku poštu ili se jednostavno zabaviti. Taj trend doveo je i do daljnje evolucije prijenosnika koji su se iz klasičnih laptopa najprije sve više preobražavali u manje i jeftinije “notebookove”, a sada u tablete i pametne telefone klase iPhonea. Trendove potvrđuju i analize IDC-a Adriatics koji tradicionalno prati IT tržište, kako globalno, tako i regionalno te u samoj Hrvatskoj. Prema podacima iz IDC-ova izvještaja o stanju tržišta osobnih računala u prvom tromjesečju ove godine, broj prijenosnih računala koja su uvezena u našu zemlju pao je u odnosu na isto razdoblje lani za 45 posto, sa 47.770 na 26.172. U istom razdoblju, dakle prvom tromjesečju 2011. uspoređenim s prvim tromjesečjem 2010., broj desktop PC-a pao je samo za šest posto, sa 18.253 na 17.112. Taj rezultat djelomično je posljedica promijenjene metodologije analitičke kuće IDC koja taj sektor sad prati nešto drukčije nego prije te naravno krize i još nekih za upućene i ne tako iznenađujućih pojava na našem tržištu osobnih računala. “IDC prati računala koja su u pojedinom kvartalu upućena u pojedinu zemlju i taj broj umanjuje za broj jedinica koje će biti izvezene iz nje”, kazao je Karlo Pernek, analitičar tvrtke IDC.

U IDC-u pojašnjavaju da na situaciju utječe i ritam isporuka. Naime, računala koja su u jednom tromjesečju isporučena u zemlju ne moraju nužno ući u zemlju u tom istom kvartalu, sve ovisi o vremenu i tipu isporuke. Tako su proizvođači prijenosnih računala u prvom tromjesečju u Hrvatsku isporučili nešto više od 26.000 uređaja, što je gotovo pola manje nego u istom razdoblju 2010. godine. Razlog tolikom smanjenju velike su isporuke u trećem i četvrtom kvartalu prošle godine te slabija prodaja krajnjim korisnicima na kraju 2010. godine. To je rezultiralo velikim brojem prijenosnika koji su ostali na skladištima tvrtki domaćih distributera, što se onda kompenziralo smanjenjem narudžbi u prva tri mjeseca ove godine. “Kad se broj uvezenih računala usporedi s prodajom krajnjim korisnicima, podaci koje smo dobili od naših distributera te lokalnih ureda stranih proizvođača pokazuju da je broj prodanih prijenosnika u prvom tromjesečju 2011. u usporedbi s istim razdobljem 2010. pao oko dva posto”, kaže Karlo Pernek. Uzrok tome je u donekle smanjenom interesu za prijenosna računala te u daljem padu kupovne moći potrošača u našoj zemlji. Analitičari, ali i distributeri i proizvođači osobnih računala tvrde da nisu bili zatečeni padom isporuka prijenosnika. Štoviše, očekivali su ga. U hrvatskom uredu Hewlett-Packarda kažu da je u posljednjih nekoliko godina došlo do velike razlike između broja isporučenih računala i broja prodanih računala na tržištu Hrvatske. Ta je razlika potaknula analizu te je njome ustanovljeno da je dio prijenosnika koji su isporučivani u Hrvatsku zapravo išao u druge zemlje, a bilo je i određenih pogrešaka u podacima. Zato je stvarno tržište prijenosnih računala u Hrvatskoj u prošlim godinama bilo manje od objavljenih podataka o isporukama koje su ponudili proizvođači.

Vodeće pozicije
U prvom tromjesečju 2011. IDC-ovi podaci bolje su izuzimali računala namijenjena za druge zemlje te je tako broj smanjen. Kada se takav broj usporedi s prošlom godinom u kojoj dio računala nije bio za hrvatsko tržište, dolazi se do toga većeg pada, objašnjavaju u tvrtki Hewlett-Packard Hrvatska. Prema posljednjim procjenama IDC-a Adriatics o tržišnim udjelima kompanija, HP je zadržao vodeću poziciju na hrvatskom tržištu osobnih računala, slijede ga Acer te Toshiba.

Tableti ‘jedu’ laptope

Za internet ipak mobiteli i tableti
Sve više Hrvata internetu pristupa svojim mobitelima i tabletima. Situacija u svijetu je još šarolikija zbog globalne popularnosti Appleova iPada, koji u našoj zemlji nema odviše poklonika, ponajviše zbog svoje relativno visoke cijene. Direktor američkoga maloprodajnog lanca Best Buy Brian Dunn izjavio je za Wall Street Journal da njegova kompanija procjenjuje kako je iPad do sada progutao oko 50% tržišta laptopa. Isto tako najavio je svojevrsno preuređenje inventara unutar trgovine kako bi oslobodio više mjesta za tablete i e-čitače na štetu stolnih računala i TV uređaja. Dakle, trendovi se mijenjaju, a ovakav razvoj događaja još više ide u prilog popularizaciji tableta i ‘gadgeta’ općenito. Stoga je izvjesno je da će u skorom vremenu ti uređaji postati dominantan faktor u konzumaciji informacija, i to brže nego što smo se nadali.

Komentirajte prvi

New Report

Close