VW je još 2016. smislio plan za prekid poslovanja s Preventom

Prevent će nastaviti s kupovinom tvrtki dobavljača/FOTOLIA Prevent će nastaviti s kupovinom tvrtki dobavljača/FOTOLIA

VW tvrdi da se Prevent pokazao kao nepouzdan partner čije tvrtke obustavu isporuka dijelova koriste da bi mogle postavljati nove zahtjeve.

U istraživačkom tekstu njemački časopis Spiegel otkriva kako je Volkswagenov bivši član uprave Francisco Javier Garcia Sanz smislio poseban plan da bi se riješio BiH tvrtke Prevent.

Cijeli slučaj pokazuje kako se VW, vodeći proizvođač automobila na svijetu, odnosi prema dobavljačima, objašnjava Der Spiegel.

Koristili ovisnost VW-a
Interni dokumenti pokazuju da su članovi upravnog odbora Volkswagena još prije nekoliko godina odlučili Prevent isključiti iz poslovanja. VW je ustvrdio da se Prevent od 2015. više puta pokazao kao nepouzdan partner, kao i da je koristio svoje tvrtke kćeri da bi obustavom isporuke dijelova Volkswagenu mogao postaviti nove zahtjeve. Time je VW-u, navodi se u internom dopisu, 2015. i 2016. nanesena milijunska šteta.

Iz Preventa, u vlasništvu BiH obitelji Hastor, koji je doista koristio ovisnost VW-a o isporukama određenih autodijelova kako bi postavio drastične zahtjeve, kažu da je bila riječ o ekonomskoj samoobrani od VW-a. Uobičajeno je da automobilske kompanije traže od dobavljača stalno snižavanje cijena, pri čemu je VW posebno agresivan, navodi njemački časopis. Onaj tko se usprotivi, mora računati da mu sljedeći ugovor neće biti produžen, što si nitko ne može dopustiti jer većina više od 20% prometa ostvaruje u poslovanju s VW-om. 

Prekršili dogovor
U Preventu tvrde da je do prekida s VW-om došlo nakon spora oko tvrtke Rioglass, proizvođača automobilskog stakla, koju je Prevent preuzeo 2009. na traženje Sanza, tada zaduženog za nabavu. Nakon preuzimanja, VW je prekršio dogovor i tri godine spuštao cijene na štetu Preventa, navodi se, što VW opovrgava. Sukob je eskalirao 2016. oko Preventove tvrtke Car Trim i ljevaonice ES Automobilguss.

Te tvrtke su tražile od VW-a odštetu od 58 mil. eura i sve je završilo na sudu. Ispostavilo se da se VW nije imao namjeru pridržavati novog ugovora. Nakon što je VW s Preventom 2016. godine postigao primirje, Sanz je započeo Projekt 1, plan kojim se trebao riješiti Preventa. To pokazuju dokumenati sa sjednica VW-ovog upravnog odbora. Plan se sastojao u izgradnji mreže novih dobavljača koji bi zamijenili Prevent, s ciljem da se do veljače 2018. prekinu sve poslovne veze s BiH kompanijom. Sukobu tu nije kraj, navodi Der Spiegel, jer će Prevent nastaviti s kupovinom tvrtki dobavljača, a Volkswagen želi potpunu kontrolu mreže dobavljača. 

Tko je Nijaz Hastor?

Izgradio mrežu dobavljača jeftinih dijelova
Osnivač Preventa Nijaz Hastor 80-tih je radio na montaži VW vozila u Sarajevu i stekao je povjerenje vrha VW-a. Potom je pod imenom Prevent izgradio mrežu tvrtki i u Njemačkoj postao poznat kao dobavljač koji povoljno nudi dijelove za automobile.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve