Poljske tvrtke ubrzano se okreću zapadnim tržištima

Autor: Tomislav Pili , 06. lipanj 2018. u 22:00
Sljedeća faza razvoja ovisi o uspjehu na zapadnim tržištima/FOTOLIA

Za sve skuplju i kvalitetniju robu kompanije trebaju bogatije kupce i veća tržišta gdje mogu postati međunarodno prepoznati.

Istočne države više nisu primarno izvozno tržište poljskih kompanija, već to postaje Zapad. 

"Za izgradnju međunarodnog brenda moramo biti prisutni ne samo u srednjoj Europi, već i u glavnim trgovačkim ulicama zapadnih modnih središta kao što su London, Pariz i Milano. Kada turisti idu u kupovinu, to su gradovi kamo odlaze", ističe za Financial Times Marek Piechocki, suosnivač modne kuće LPP koja posjeduje brend Reserved. 

'Pretijesni' Istok
Tvrtka je osnovana 1991., a danas je među 20 najvećih u Poljskoj s burzovnom vrijednošću od 17 milijardi zlota (4,6 milijardi eura). Otkako je LPP uvršten na Varšavsku burzu 2001. godine, cijena dionice uvećala se gotovo 200 puta. No, kako je kompanija rasla učetverostručivši prihode u posljednjih 10 godina, srednja i istočna Europa postala je "pretijesna".

Prije četiri godine LPP je zakoračio na njemačko tržište, a Piechocki smatra kako će sljedeća faza razvoja kompanije ovisiti o uspjehu na zapadnim tržištima. LPP nije jedina poljska kompanija sa "zapadnim planovima". Dvije najveće banke, PKO i Pekao naznačile su kako pripremaju ulazak na britansko tržište gdje radi i živi milijun Poljaka. Preko Odre kreću i srednje velike tvrtke. Proizvođač prikolica Wielton lani je preuzeo njemački Langendorf, a proizvođač namještaja Nowy Styl u pet godina kupio je tvrtke u Njemačkoj i Švicarskoj.

Statistika kazuje kako su poljske investicije u države EU15 (bez Luksemburga) između 2011. i 2016. skočile za 60 posto. "Primijetili smo u posljednje dvije do tri godine da sve više poljskih kompanija razmatra prilike u zapadnoj Europi, ali i SAD-u", kaže Olga Grygier-Siddons, direktorica PricewaterhouseCoopersa za srednju Europu.  

Svaki početak je težak
Kasniji prodor na Zapad za razliku od čeških ili mađarskih kompanija uvjetovan je karakteristikama poljskog tržišta. Naime, tamošnje kompanije nisu se u prvim godinama nakon osnutka nužno morale oslanjati isključivo na izvoz s obzirom na 40 milijuna potrošača na domaćem tržištu koje je godinama među najbrže rastućima u srednjoj i istočnoj Europi.

Oni koji su odlučili izvoziti, okrenuli su se prvo istočnim tržištima jer su se uklapala u strategiju "vrijednost za novac", pojašnjava Grygier-Siddons. No, ući na zapadno tržište lakše je reći nego učiniti. LPP još nije zabilježio dobit na njemačkom tržištu. "Čak je i H&M čekao sedam godina da postane profitabilan u Njemačkoj", kaže Marek Piechocki.

Komentirajte prvi

New Report

Close