Može li Drač zamijeniti luke Bar, Solun i Kopar?

Autor: Poslovni dnevnik , 16. siječanj 2017. u 21:59
Srbija najveći dio robe izvozi i uvozi preko slovenske luke Kopar/Saša Despot/Žurnal24/PIXSELL

Albanska luka, iako nerazvijena, zanimljiva je srpskoj vladi.

Zorana Mihajlović, srpska ministrica građevinarstva, prometa i infrastrukture nedavno je rekla da po svim procjenama albanska luka Drač ima veliki potencijal, čak veći od crnogorske luke Bar.

Uvođenje albanske luke na popis stranih luka preko kojih bi Srbija mogli uvoziti i izvoziti nameće pitanje zašto je odjednom Drač značajniji od Bara, Kopra, Constanţe ili Soluna preko kojih Srbija posluje desetlječima, pita list Politika. S navedenim lukama Srbija je dobro povezana cestama i prugama, a s Constanţom riječnim putem.  Sugovornici Politike upozoravaju da luka Drač nije razvijena, ali se slažu da ima potencijala. Da bi Srbija robu plasirala preko Albanije, međutim, nije dovoljna samo autocesta, već je nužna i željeznica, kojom je transport robe čak osam puta jeftini. Prema neslužbenim procjenama (službene ne postoje) Srbija najveći dio robe izvozi i uvozi preko slovenske luke Kopar, ali i preko Constanţe, Bara, Rijeke i Soluna.

Vodenim putem transportira se najveći dio nafte koja stiže iz Rusije, Dunavom Srbija izvozi poljoprivredne proizvode, prije svega pšenicu i kukuruz, a uvozi rudu i koks za Željezaru Smederevo, dok je preko Bara organiziran izvoz Fiatovih automobila.  Mahmud Bušatlija, konzultant za strana ulaganja, kaže da bi Drač ubuduće mogao postati značajna luka, ali da se tek mora razviti. Protivno tome, profesor Ljubodrag Savić tvrdi da ne vidi ekonomski značaj u povezivanju Srbije s albanskom lukom budući da već postoji cestovna i željeznička veza sa Solunom, koji ima velik promet. Prema njegovom mišljenju, Srbija bi prije svega trebala iskoristi potencijal Dunava.

S druge strane, promet u Luci Beograd nakon privatizacije značajno je smanjen, dok se devedesetih godina prošlog stoljeća godišnje preko te luke slalo oko 30.000 kontejnera s robom. Sada taj broj iznosi između 10.000 i 12.000, navodi Mehmed Bušatlija. Međutim, Luka Novi Sad krajem prošle godine objavila je da je premašila godišnji rekord pretovarene robe. U 2016. godini pretovareno je više od 1,17 mil. tona robe, što je za oko 180.000 tona veći pretovar od crnogorske Luke Bar. Politikini sugovornici slažu se da bi država svakako trebala obnoviti prugu Beograd-Bar, jer se njome trenutno prevozi oko dva milijuna tona robe godišnje, a kapacitet joj je pet milijuna tona. 

Komentirajte prvi

New Report

Close