Kada je Agrokorovo preuzimanje Mercatora u pitanju, Srbi strahuju od dvije stvari

Autor: Rato Petković / VLM , 20. lipanj 2013. u 13:25
Photo: Robert Anic/PIXSELL

Srbi strahuju da će srpskom kapitalu i proizvodima biti otežan dolazak u Hrvatsku i Sloveniju.

Srpski mediji preplavljeni su tekstovima o Agrokorovom preuzimanju većinskog vlasništva u Mercatoru, jer ta akvizicija može dovesti do bitnih promjena na srpskom maloprodajnom tržištu. I sam Ivica Todorić je u izjavama za javnost isticao kako će udruženi trgovački lanci Mercatora i Agrokorove Idee izazvati revoluciju na srpskom tržištu.

I dok Todorić takvim promjenama daje pozitivan smjer, u srpskim medijima prevladava iskazivanje dvojakog strahovanja. U Todorovićevom javnom istupanju pronađen je i crv sumnje u dijelu gdje zastupa trgovački interes prema kojem kupcima treba ponuditi ono što kane kupiti, što se doživljava kao odstupanje od davanja prednosti domaćoj robi.

Potrošači strahuju od smanjene konkurentnosti na domaćem tržištu na kojem će dominirati belgijski Delhaize, te udrženi Mercator i Idea. Drugi strah postoji u gospodarstvu u kojem se ne skriva zebnja od zatvaranja vrata srpskoj robi. Uznemirenje je dobilo poticaj nakon što je na takvu mogućnost ukazalo i Ministarstvo trgovine. Prema riječima Dragovana Miličevića, državnog tajnika u spomenutom ministarstvu, inozemnim trgovačkim kućama svojedobno je dano zeleno svjetlo za dolazak na srpsko tržište pod uvjetom da u njihovim prodajnim objektima srpski proizvodi budu zastupljeni s 51 posto. Prema istraživanju udruge Pokreta potrošača taj postotak je za 60 posto manji od prvobitnog dogovora.

Na takva ukazivanja odmah je reagirao Todorić izjavom kako će Idea i dalje štiti interese srpskog gopodarstva, te da će najviše prodavati srpsku robu, ali njegova uvjeravanja nisu pala na plodno tlo, jer je u medijima nastavljeno s ukazivanjem kako Agrokorova akvizicija može izazvati negativne posjedice po srpsku ekonomiju i potrošače.

Prema ocjeni domaćih ekonomskih analitičara poslovanje dva jaka konkurenta ne moraju nužno značiti bolju ponudu i prihvatljivije cijene, jer postoJI opasnost da dva igrača dogovorom kontroliraju najveći dio tržišta. Delhaize  sa 365 prodajnih objekata zauzima lidersku poziciju s 35 posto pokrivenosti srpskog maloprodajnog tržišta. Na drugom mjestu je MerCator sa 130 prodavaonica kojima pokriva 16 posto, a na trećem Idea, koja ima 170 trgovina i s njima zauzima 13,6 posto tržišta.

Iz svega proizlazi da će dva igrača, Delhaize i objedinjeni Mercator i Idea, pokrivati 64,6 posto tržišta, ali niti jedan pojedinačno ne prelazi 40 posto, koliko iznosi gornja granica preko koje se stječe status monopolista. Komisija za zaštitu konkurencije nema argumente kojima bi pravila smetnje Agrokorovom preuzimanju većinskog vlasništva u Mercatoru, ali se u medijima stvara ozračje o ugroženosti potrošača i proizvođača kako bi  regulator imao razloga za oglašavanje.

U tekstovima se obnavlja višekratno upozorenje kako investicije i roba idu u jednom smjeru, odnosno prema Srbiji, dok je srpskom kapitalu i proizvodima otežan dolazak u Hrvatsku i Sloveniju. Kao argument takvoj tvrdnji navodi se kako investicije hrvatskih tvrtki u Srbiji iznose 560 milijuna eura, a slovenačkih trostruko više, dok se broj srpskih kompanija u obje države može prikazati prstima jedne ruke.

Približno takav odnos postojao je u vrijeme postojanja SFRJ kada je na srpskom tržištu preovladala roba iz Slovenije i Hrvatske, dok su srpski proizvodi bili zastupljeni u manjem opsegu na hrvatskom i slovenačkom tržištu.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close