Brazilci stvaraju novi pivarski svjetski poredak

Autor: Tomislav Pili , 20. rujan 2015. u 22:00
Carlos Brito, izvršni direktor Anheuser-Busch InBeva na poslovnim putovanjima leti ekonomskom klasom/REUTERS

Spajanje Anheuser-Busch InBeva i SABMillera kruna je filozofije tri brazilska poslovna čovjeka koji od 1999. okrupnjavaju pivare.

Najavljeno povezivanje SABMillera i Anheuser-Busch InBeva stvorit će novi globalni raspored snaga u industriji piva. Ova transakcija već se sada najavljuje kao jedno od šest najvećih korporativnih povezivanja u povijesti, a stručnjaci predviđaju da bi moglo vrijediti 100 milijardi dolara.

Naime, konkretne ponude InBeva još nema, ali analitičari tvrde kako bi belgijski pivar – najveći na svijetu – za dionicu SAB-a mogao ponuditi između 40 i 45 funti što je između 35 i 52 posto više od burzovne cijene. "Ako dođe do ostvarenja posla, stvorit će se uistinu jedna globalna pivarska kompanija. To će biti spajanje svih spajanja", kaže za Reuters Ian Liddle, glavni investicijski direktor u Allanu Greyu, jednom od 10 vodećih dioničara SAB-a. O snazi nove megakompanije svjedoči i podatak da će im pripasti polovica dobiti svjetske pivarske industrije. Iako na prvi pogled zvuči nevjerojatno, jačanje dva vodeća svjetska proizvođača piva ujedno će biti prilika da ojača i najbliža konkurencija – nizozemski Heineken, danski Carlsberg te američki Molson Coors.

 

52posto

premije ponudit će AB InBev za dionicu SAB-a, ocjenjuju analitičari

Strateška prilika za sve
Naime, spajanje takva dva giganta neće moći proći bez prodaje dijela imovine ako žele zadobiti odobrenje regulatora za zaštitu tržišnog natjecanja. U tom će slučaju gotovo sigurno morati biti prodan većinski udjel SAB-a u američkoj podružnici MillerCoors. Kao prirodni kupac tog udjela nameće se dosadašnji partner, Molson Coors. Ta kompanija trenutno vrijedi 15 milijardi dolara, a udjel bi mogla dobiti po atraktivnoj cijeni od 10 milijardi dolara što bi bio vrlo značajan posao za tu kompaniju. SAB ima i značajnu imovinu u istočnoj Europi koja bi također mogla naći novog vlasnika.  "Ovo je vrlo strateški trenutak za svakoga. Ako Heineken želi biti svjetski lider, ovo može biti njihova jedina šansa da promijene svoje poslovanje u SAD-u", ističe jedan bankar koji je želio ostati anoniman.

Tri brazilska mušketira 
No, ovaj će posao biti svojevrsna kruna poslovne filozofije troje brazilskih poslovnih ljudi koji su prije 16 godina krenuli stvarati novi pivarski svjetski poredak. Radi se o Marcelu Herrmannu Tellesu, Carlosu Albertu Sicupiri te "mastermindu" cijele operacije – Jorge Paolu Lemannu. Podsjetimo, Lemann je brazilski milijarder švicarskog podrijetla koji je prije nekoliko mjeseci zajedno s Warrenom Buffetom spojio američke prehrambene divove, Heinz i Kraft.  Trojica "brazilskih mušketira" dolaze iz financijskih krugova, a 1999. su stvorili AmBev, kompaniju kroz koju će u sljedećim godinama postupno okrupnjivati pivarsku industriju. Pet godina kasnije u svoj portfelj unose prvu veliku "zvjerku" – belgijski Interbrew koji je kupljen za 11 milijardi dolara.

Time je stvoren InBev, tada najveći svjetski pivar. Te 2004. godine trojica partnera u New Yorku osnivaju investicijsku tvrtku 3G Capital, a 2008. dolazi do klimaksa njihovih poslovnih poduhvata – InBev spajaju s Anheuser-Buschom za 52 milijarde dolara. Stvara se Anheuser-Busch InBev, koja uz titulu najvećeg pivara na svijetu drži i naslov pete najveće svjetske kompanije iz segmenta robe široke potrošnje. Zanimljivo 42 posto dionica Anheuser-Busch InBeva drže samo dva dioničara – proizvođač Marlbora, američki duhanski div Altria te kolumbijska obitelj milijardera Santo Domingo.

Bestijalna štedljivost
Na čelo kompanije Brazilci postavljaju svog suradnika Carlosa Brita. Inače, brazilski trojac u poslovnim je krugovima poznat kao zagovornik gotovo bestijalnog rezanja troškova u kompanijama, pa tako i Brito na poslovnim putovanjima leti ekonomskom klasom. No, osim štedljivosti, Lemann-Telles-Sicupira poznati su i po filozofiji rasta kroz akvizicije. U tom se kontekstu namjera preuzimanja SAB-a čini ne samo logičnom, nego i jedino mogućom. Naime, britansko-južnoafrički pivar jedini je među "velikom četvorkom" koji je pogodan za preuzimanje.

Heineken je u obiteljskom vlasništvu dok je Carlsberg zaštićen zakladama kao dioničarima. Osim toga, Carlsberg je dosta izložen ruskom tržištu koje je proteklih godinu dana doživjelo priličan pad, pa je time nezanimljivo za AB InBev. S druge strane, zbog značajne prisutnosti na rastućim  tržištima SABMiller je vrlo poželjan partner za AB InBev koji je pak vrlo jak na tržištima obiju Amerika.

Komentirajte prvi

New Report

Close