Propala privatizacija najuspješnijeg crnogorskog brodogradilišta

Autor: Milan Šćekić , 19. lipanj 2008. u 06:30

Nakon hrvatskih tvrtki, od kupnje škvera u Bijeloj odustali su ciparski i švicarski konzorciji

I drugi natječaj za prodaju 61,6 posto dionica crnogorskog Jadranskog brodogradilišta u Bijeloj, koje slovi za jedno od najuspješnijih u regiji, bio je neuspješan. Savjet za privatizaciju Crne Gore nakon neuspješnih pregovora s dva prvorangirana ponuđača, konzorcijima C&S.I i Mercury s Cipra i Avangard Shipyard i Avangard Bank iz Švicarske, proglasio je natječaj propalim i odlučio je raspisati novi.

Prevrtanje broda
Prije dva mjeseca najprije su okončani pregovori s prvorangiranim ponuđačem ciparskim konzorcijem C&S.I i Mercury koji je dao najprihvatljiviju ponudu za kupnju Jadranskog brodogradilišta. Ciprani su kao razlog za odustajanje od kupnje većinskog paketa dionica brodogradilišta naveli situaciju vezanu za grčki brod Mexica koji je prošle godine doživio kalvariju u Bijeloj. Mexica se prilikom dopremanja na remont u Jadransko brodogradilište prevrnula i jednim dijelom potonula u more. Tom je prilikom došlo do ozbiljnog oštećenja grčkog broda. Pretrpljena šteta na njemu iznosila je osam milijuna dolara. Uprava Jadranskog brodogradilišta optužila je posadu Mexice da je ona kriva za prevrtanje broda zbog nestručnog manevra i ispostavila je račun za pričinjenu štetu grčkom brodovlasniku Zamounisu. Grci, međutim, tvrde da nisu krivi i ne žele platiti štetu. Ciparski konzorcij nije želio čekati razrješenje maratonskog spora i odustao je od kupnje Jadranskog brodogradilišta. Kada se činilo da će brodogradilište biti prodano drugorangiranom ponuđaču švicarskom konzorciju Avangard, na kraju je ipak sve propalo iz sličnih razloga koji su presudili kao i u prvom slučaju.

Kupci iz Hrvatske
Kupac iz Švicarske tražio je jamstvo od osam milijuna eura ako Jadransko brodogradilište izgubi sudski spor zbog potonuća broda Mexica. Osim toga Švicarci su tražili i jamstvo Crne Gore da stavi pod hipoteku imovinu Jadranskog brodogradilišta dok se ne obavi petogodišnji investicijski ciklus u kojem je planirano investiranje od 30 milijuna eura. Savjet za privatizaciju nije prihvatio ni uvjete švicarskog konzorcija i natječaj je proglašen neuspješnim. U Jadranskom brodogradilištu vjeruju u uspjeh trećeg natječaja koji će biti raspisan uskoro. Brodogradilište u Bijeloj radi punim kapacitetom. Osim toga u Upravi Jadranskog brodogradilišta tvrde da nema nikakvih problema ni sa sporom u vezi s brodom Mexica jer imaju osiguravajuću policu kod podgoričkog Lovćen osiguranja, koja je reosigurana kod jedne engleske osiguravajuće tvrtke na limit od 15 milijuna eura. Direktor Jadranskog brodogradilišta Stanko Zloković tvrdi da bi čak i u slučaju da se u sporu oko Mexice utvrdi krivnja brodogradilišta šteta bila naplaćena zahvaljujući osiguravajućoj polici. Svojevremeno se u medijima pisalo da su za Bijelu zanimanje pokazivali Atlantska plovidba i pulski Uljanik, odnosno Uljanik plovidba. Hrvatska je stručna javnost ocijenila Bijelu zanimljivom, ali od toga nije bilo ništa.

Brodogradilište Bijela procijenjeno je na 32 milijuna eura

Kompanija Jadransko brodogradilište godišnje remontira 70 do 80 prekooceanskih brodova i ostvari dobit od 15 do 20 milijuna eura godišnje. Ima 700 stalno zaposlenih i 400 stalno angažiranih kooperanata, a prosječna plaća radnika je 561 euro.




Komentirajte prvi

New Report

Close