Austrijanci dampingom dobivaju poslove, a kasnije traže više novca

Autor: Rato Petković / VLM , 22. veljača 2013. u 21:00
PD

Alpine pokrenuo četiri međunarodna arbitražna spora u kojima traži više novca od ugovorenog.

Otkako se prije sedam godina pojavila na srpskom građevinskom tržištu austrijska kompanija Alpine Bau je u neprekidnom sudskom sporu sa srpskom vladom. Austrijanci su pokrenuli četiri procesa međunarodne arbitraže, tražeći veću nadoknadu za obaljene poslove od ugovorenog iznosa. Zanimljivo je što unatoč tome Alpine i dalje dobiva poslove cestogradnje.

Neočekivani troškovi
Jedan spor se odnosi na raskinutu koncesiju prema kojoj je Alpine trebao graditi autocestu od mađarske granice do Požege u duljini od 440 kilometara. Vlada je taj ugovor raskinula nakon što je austrijska tvrtka, za koju u medijima tvrde kako u Srbiji ima samo jednog zaposlenog, dok za izvođenje radova iznajmljuje srpsku građevinsku operativu, kasnila više od godinu dana s početkom radova. Do toga je pak došlo zato što je izostala potpora Deutshe Banka, koji je od srpske vlade tražio da nadoknadi razliku između očekivanog i stvarnog prometa na tom pravcu, a čemu Beograd nije udovoljio. No, s vremenom se pokazalo kako je banka postavila takav uvjet kako bi elegantno izašla iz posla, jer je već osjećala posljedice financijske krize.

Drugi spor je u svezi gradnje mosta preko Dunava, koji je sastavni dio Koridora 10. Njegova gradnja počela je s dvije godine zakašnjena, a tijekom gradnje rok za završetak mosta kasnio je više od godinu dana. Spor je nastao oko konačne cijene jer Alpine traži dvostruko veću isplatu od ugovorenog iznosa. Kako je istaknuo Zoran Drobjak, glavni direktor Puteva Srbije, Austrijanci su prvo tražili 100 milijuna eura, kasnije su to spustili na 80 milijuna, no kako srpsko javno poduzeće ne namjerava isplatiti ni taj iznos i taj će spor biti predmet međunarodne arbitraže.

Glavni razlog sporova dviju strana krije se u tome što Alpine na natječajima nudi najnižu cijenu, a tijekom gradnje je povećava, navodno zbog naraslih troškova tijekom gradnje na koje nije računala. Takva praksa austrijske kompanije se u srpskim stručnim krugovima tumači nastojanjem da se dobije posao dampingom cijene, a kasnije zatraži isplata znatno većeg iznosa. Tako je poduzeće Putevi Srbije pristalo gradnju mosta na Dunavu platiti 60 milijuna eura, dok su Austrijanci kasnije tražili gotovo dvostruko više.

Ilustrativan primjer Alpinineove prakse gradnja je obilaznice oko Dimitrovgrada, u blizini granice s Bugarskom. Prema ocjeni stručnjaka vrijednost tog posla iznosi sto milijuna eura, ali je Alpine na natječaju u konkurenciji s drugim ponuđačima ponudilo da će cijeli posao obaviti za 60 milijuna eura. Tako je dobilo posao, ali već 18 mjeseci radovi miruju, jer Austrijanci traže više novca. Kašnjenjem je bila nezadovoljna i Svjetska banka, čijim se kreditom financira gradnja te dionice, pa je zaprijetila kako će povući zajam ako se radovi ne nastave.

Reagirali tek nakon prijetnje
To je bio razlog zašto je srpska vlada zatražila od Alpinea da se do 10. veljače izjasni hoće li nastaviti radove ili će se raskinuti ugovor za taj ali i za druge projekte na dionicama Koridora 10 na kojima su angažirani Austrijanci. Nakon toga Alpine je u predviđenom roku dostavio novi dinamički plan za nastavak radova na dvije dionice. Prema tom planu dionica od Pirota do Dimitrovgrada treba biti završena do kraja godine, a kompletna trasa, na kojoj treba izgraditi sedam mostova, do kraja 2014. godine.

Prijetnja raskidom ugovora i dalje je na snazi i Beograd ju je odlučio realizirati ako se radovi ne nastave s početkom građevinske sezone. Radovi na spomenutim dionicama počeli su još 2010. godine. Obilaznica je trebala biti dovšena za 720 dana, a dionica od Pirota do Dmitrovgrada u duljini od 23 kilometara trebala je biti gotova 540 dana od početka radova. Ukupna vrijednost ugovorenih radova iznosi 59,3 milijuna eura, međutim Alpine sada traži dodatnih 74 milijuna eura, što je glavni razlog zašto posao stoji 18 mjeseci. Nakon tako loših iskustava s tom kompanijom u stručnim krugovima, medijima i javnosti sve učestalije se postavlja pitanje zašto vlada i dalje daje poslove Alpineu.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Ko im kriv, što ne angažiraju Hidroelektru.[emo_smijeh]

To se događa na ovim prostorima zbog toga što poslove u imenu države dogovaraju pravno i ekonomsko nekompetentne ekipe političkih kadrova i “eksperata” koji to nisu!

pa je li tamo vlada “daje poslove” ili se dobivaju na natječaju?!

jedino što se može zaključiti iz ovog članka jest da srpska vlada ili tko već radi taj posao za njih, nema pojma s ugovaranjem investicijskih poslova.

znači isti kao hrvatska “braća”. jugoslavenski političari-gelipteri koji nemaju pojma ni o čemu. ali narod takve voli.

New Report

Close