AAA rejting danas je poput svetačke aure, trend njegova gubitka traje već 35 godina

Autor: Tomislav Pili , 27. listopad 2016. u 22:00
Najmoćnije gospodarstvo svijeta nekad je imalo 60 kompanija s vrhunskim bonitetom, a sada tek dvije - Microsoft te Johnson & Johnson/Thinkstock

Pojednostavljeno rečeno, vrhunski rejting znači kako će kompanija kojoj je dodijeljen sigurno vratiti dug vjerovnicima koji joj kroz obveznice posude novac.

Izgubiti vrhunski kreditni rejting znači pasti s Rolls-Roycea na Mercedesa, a ne na Yugo. Ova slikovita paralela jednog američkog analitičara možda i ponajbolje objašnjava zašto kompanije u SAD-u s vrhunskim AAA rejtingom trenutno treba tražiti svijećom.  Nakon što je u proljeće naftni div ExxonMobil izgubio vrhunski bonitet kod agencije Standard & Poor's (S&P), trenutno se samo dvije kompanije mogu pohvaliti ovim prestižnim statusom kod vjerovnika – Microsoft te Johnson & Johnson, kompanija iz sektora robe široke potrošnje.

Exxon je vrhunski rejting imao od 1949. godine, a rejtinške ga agencije nisu uspjele poljuljati ni tijekom kriza u 80-ima te tijekom velike gospodarske krize prije osam godina. U njegovu slučaju, razlog spuštanja rejtinga na razinu AA+ relativno je jednostavan, a to je pad cijena nafte. Kako je stajalo u S&P-ovu pojašnjenju, unatoč niskoj cijeni nafte Exxon je zadržao svoju gotovo polustoljetnu tradiciju povećanja dividende svake godine, što je dovelo do toga da se razina zaduženosti kompanije u posljednjih nekoliko godina udvostručila. Upravo u tome i leži jedan od glavnih razloga zašto kompanije u najvećem svjetskom gospodarstvu gube AAA rejting. Naime, u razdoblju ultrajeftinog novca investitori pomalo očajnički traže kakav-takav pozitivan prinos, a dividendni prinos od nekoliko posto danas se čini kao oaza u pustinji. 

 

0,4posto

porastao je prinos na UPS-ov dug nakon snižavanja rejtinga

Isplativo zaduživanje
S druge strane, upravo zbog tako jeftinog novca kompanijama se isplati zaduživati, bilo za isplatu dividende ili otkupa dionica, bilo za kupnju nekog konkurenta, a što opet u konačnici povećava vrijednost kompanije i naravno, vrijednost dionica. To se ponajbolje ogleda u tvrdnji Dominica Carusa, financijskog direktora Johnson & Johnsona koju je prije nekoliko mjeseci dao Bloombergu. "Vrlo smo ponosni na činjenicu da i dalje imamo AAA rejting, ali nećemo dopustiti da ta činjenica određuje hoćemo ili nećemo alocirati kapital kako bi povećali vrijednost za dioničare", izjavio je Caruso. Podsjetimo, kompanija je lani objavila da kreće u program otkupa dionica vrijedan 10 milijardi dolara, a ove je godine povećala iznos dividende, već 54. uzastopnu godinu. Vrhunski AAA rejting definiran je kod S&P-a kao "ekstremno snažan kapacitet za ispunjavanje financijskih obveza".

Pojednostavljeno rečeno, to znači kako će kompanija s takvim rejtingom zasigurno vratiti dug vjerovnicima koji joj kroz obveznice posude novac. Razinu niži AA rejting definira se kao "vrlo snažan kapacitet" što i dalje znači da će tako ocijenjena kompanija vrlo vjerojatno vratiti dug. U procjeni rizika nevraćanja duga za pojedinu kompaniju agencije u pravilu uzimaju nekoliko faktora. To su snaga bilance, posebno ukupna zaduženost te razina gotovine na računu, zatim sposobnost servisiranja duga gotovinom nakon plaćanja troškova poslovanja te trenutno poslovno okruženje, poput rasta zar-ada i marži uz procjenu budućih trendova u industriji u kojoj kompanija posluje. Prema mišljenju Diane Vazza, direktorice istraživanja instrumenata s fiksnim prinosom u agenciji S&P, najviši AAA rejting danas je više kao "svetačka aura". 

 

Caruso

Vrlo smo ponosni na činjenicu da i dalje imamo AAA rejting, ali nećemo dopustiti da ta činjenica određuje hoćemo ili nećemo alocirati kapital kako bismo povećali vrijednost za dioničare.

Konkretni primjeri
Međutim, trend gubitka te aure nije novovjeki fenomen, već nešto što polako, ali sigurno traje već 35 godina. Naime, još 1981. vrhunski kreditni rejting imalo je 60 američkih kompanija. Do 2000. bilo ih je samo 15. Prije osam godina broj je pao na šest. Da u današnjim tržišnim okolnostima vrhunski rejting nije presudan za financije velikih kompanija govori i podatak da prebogati Apple, sa 200-tinjak milijardi dolara gotovine na računu, nema AAA, već AA rejting. No, ni spuštanje za jednu razinu danas ne treba značiti da će kompanijama značajno poskupjeti zaduživanje. Dapače, dva primjera govore suprotno. Tako su u proljeće 2009. vrhunski rejting izgubili General Electric te Berkshire Hathaway, kompanija u vlasništvu legendarnog investitora Warrena Buffetta. No, troškovi zaduživanja u tjednima nakon gubitka rejtinga za te su dvije kompanije pali, prateći tadašnji pad prinosa cijelog tržišta. Tu je i primjer UPS-a, diva u dostavnoj branši. 

 

Vazza

Trend gubitka korporativnih rejtinga nije novovjeki fenomen.

Povratak u birano društvo
Kada je kompanija u jesen 2007. postigla kolektivni dogovor sa radnicima čime su povećane plaće, ali zamrznuti određeni mirovinski doprinosi, nekoliko mjeseci kasnije rejting joj je srezan na AA razinu. "Održavanje AAA rejtinga nije financijski cilj kompanije", izjavio je tada UPS-ov glasnogovornik, podsjeća New York Times. No, investitori su jedva reagirali na tu vijest. U tri mjeseca nakon snižavanja rejtinga prinos na UPS-ov dug porastao je tek 0,4 posto, s tadašnjih 5,32 posto. No, već 2011. uslijed golemih monetarnih poticaja središnje banke Fed prinos se vratio na razine iz 2007. godine. Naravno, gubitak vrhunskog rejtinga ne znači da se kompanija više nikad neće vratiti u to elitno društvo. To vrijedi i za Exxon s kojim je započeta priča. Prema procjenama S&P-a, ta će naftna kompanija opet dostići uvjete za AAA rejting 2019. godine ako do tada ostvari sva predviđanja kapitalna ulaganja u proizvodnju.

Komentirajte prvi

New Report

Close