"Nikad ne smijemo stati u razvoju PR-a, tko se ne prilagodi nestat će"

Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL

Mario Petrović, dobitnik nagrade za poseban doprinos razvoju odnosa s javnošću, govori o napretku struke.

Hrvatska udruga za odnose s javnošću jedanaesti je put dodijelila priznanja i nagrade za najbolja ostvarenja u odnosima s javnošću, a posebnu nagradu HUOJ-a za ukupan dosadašnji rad u odnosima s javnošću te za poseban doprinos razvoju struke dobio je Mario Petrović, predsjednik Uprave Millenium promocije i predsjednik Upravnog vijeća Visoke škole Edward Bernays.

U razgovoru za Poslovni dnevnik Mario Petrović je otkrio što mu znači to priznanje, kakav je doprinos dao razvoju struke te kako su se odnosi s javnošću mijenjali kroz godine. Komentirao je i promjene koje su obilježile struku tijekom posljednjeg desetljeća, kakav razvoj struke predviđa u budućnosti te kako je Visoka škola Edward Bernays pomogla afirmaciji struke.

Iz vaše perspektive, čime ste najviše doprinijeli razvoju struke? 
Kada pogledam iza sebe prvenstveno sam ponosan na tim s kojim sam razvijao i gradio Millenium promociju, a potom i na Edward Bernays, Visoku školu za komunikacijski i turistički menadžment. Upravo na tom mjestu uspio sam realizirati ideju da sve znanje i iskustvo koje sam godinama stjecao uspješno prenesem u obrazovni sektor, konkretno u razvijanje novih kadrova koji paralelno stječu i teorijska i praktična znanja od najboljih u našoj struci.  U tom procesu je bilo mnogo uspona i padova, mnogo odricanja, lijepih i teških trenutaka, ali danas sam izrazito ponosan na ono što je ostvareno uz podršku, povjerenje i razumijevanje ljudi koji su me pratili na tom putu, kao i na nove, uspješne generacije koje će tek stasati.   

Ovo priznanje je poput nagrade za životno djelo. Što vama znači ova nagrada? 
Nagrada Grand Prix za doprinos struci odnosa s javnošću u Republici Hrvatskoj, koju mi je dodijelila struka, sigurno je najvrjednija u mojoj karijeri. Ona pokazuje da ljudi koji su mi partneri i kolege, ali istodobno i konkurenti na tržištu, prepoznaju i cijene sve uloženo, ali i način na koji sam doprinio razvoju naše struke i na tome sam im zahvalan. Tijekom svih godina koje sam proveo u ovom poslu naučio sam da nikada ne smijete stati s razvojem i siguran sam da vrijeme koje je pred svima nama u PR-u otvara prostor za dodatnu kreativnost, a time i mogućnost za izazove koji su me uvijek dodatno motivirali. Često se upuštam u nove poslove koji graniče s ovime čime se bavim već 19 godina i vjerujem da će tako ostati još dugo vremena.

Dugi niz godina ste u struci, kako su se odnosi s javnošću mijenjali zadnjih pet godina? 
Gledano u zadnjih pet godina, ključan pomak je da se PR struku konačno počelo doživljavati profesionalno, a ljude koji se bave PR-om kao stručnjake koji rade ozbiljan posao, rade ga odgovorno i u najboljem interesu klijenta. Dugo smo se borili s negativnom percepcijom koja je pratila odnose s javnošću, ali s vremenom se sve više razumije koliko je važna kvalitetna, strateška komunikacija i profesionalan pristup tom segmentu posla. Nadam se da smo i mi kao agencija doprinijeli tom važnom pomaku. Vjerujem da će se komunikacijska struka dodatno osnažiti i kroz visokoobrazovane kadrove koji izlaze s Bernaysa. No, moram istaknuti kako sam izuzetno zadovoljan i s promjenama na čelu Hrvatske udruge za odnose s javnošću (HUOJ). Nova predsjednica Ana Tkalac Verčič postavila je stvari na pravo mjesto i na neki način depolitizirala Udrugu, a to znači da je i nama osigurala kvalitetniji manevarski prostor na tržištu PR agencija u odnosima s državnim institucijama.

Koje su promjene/trendovi najviše obilježili i oblikovali struku u zadnjem desetljeću? 
Struka odnosa s javnošću značajno je napredovala i razvijala se od skromnih početaka tijekom devedesetih godina, kada su osnivane prve agencije, a među njima i Millenium promocija, pa sve do strateških odnosa s javnošću oko sredine dvijetisućitih. Na početku su agencije radile samo temeljne stvari za klijente, poput usluge press clippinga, ali vrlo brzo je krenuo razvoj i širenje agencijskoga tržišta koje korespondira s 2004. godinom. U tom vremenu struka je doživjela i svoj najveći procvat u strateškom pozicioniranju na tržištu. Opće urušavanje tržišta zbog globalne krize počelo je 2008. godine i rekao bih da je tržište dotaklo dno negdje do 2012. Od tada traje oporavak koji se tijekom posljednjih godinu ili dvije može nazvati i značajnim, ali razine koje smo razvili do 2008. godine nismo još dosegli i pitanje je hoće li se ponoviti. Što se tiče trendova, ono što je pred sve nas postavilo izazov su promjene u digitalizaciji društva i života općenito, kao i pojava društvenih mreža. Upravo to je donijelo promjenu navika, a time nametnulo potrebu za promjenom načina i brzine komunikacije te kanala kojima komuniciramo i pred nas stavilo dodatni izazov stalnog usavršavanja, praćenja trendova i prilagođavanja struke, ali i klijenata, svim tim promjenama. Ujedno je to i veliki izazov za sve komunikacijske stručnjake, ali i velika prilika, jer pravo dvosmjerno komuniciranje u povijesti PR-a doživjeli smo upravo pojavnom digitalnih medija i društvenih mreža.

 

2008. još

nismo dosegli razine razvoja struke iz te godine i pitanje je hoće li se ponoviti

Koje biste probleme mogli izdvojiti kao osnovne izazove vaše struke? 
Stalni izazovi su ustrajanje u tome da budemo profesionalni, vjerodostojni, iskreni i točni, da neprestano pratimo trendove i prilagođavamo im se te da više radimo na razvoju struke. I danas se, naravno, događa da klijenti požele angažirati PR-ovce po niskoj ili dampinškoj cijeni, s upitnim referencama ili nedovoljnim iskustvom, što je jedan od velikih problema na komunikacijskom tržištu, ako se stavimo u ulogu klijenta. Drugi problem, koji se također često ponavlja, je želja da od PR-a ili marketinga dobijete "sve za ništa", iako to niti u jednoj struci, pa tako ni u našoj, ne postoji. Što je usluga kvalitetnija, cijena je veća, kao i u svakom drugom biznisu. Ako gledamo operativnu razinu PR-a onda je tu uvijek opasnost da javnost i medije uzimate "zdravo za gotovo", jer su upravo to najosjetljivija područja kojima se PR najviše i bavi. Važno je znati što su mediji, kako oni funkcioniraju, graditi odnose s njima te razumjeti što javnost očekuje i želi. Svakako je zahtjevnije nego što se to na prvi pogled čini. Zbog toga smo, uostalom, i osnovali Edward Bernays, kako bi svi koji to žele naučili što značiti raditi i kako raditi u odnosima s javnošću. Na tržištu PR-a, baš kao i u svim ostalim strukama, nasušno je potrebna stručna edukacija u vidu visokoobrazovne ustanove. Kod nas na Bernaysu mlade ljude obrazuju upravo oni koji su stvarali ovo naše tržište odnosa s javnošću i marketinga. I to je jedna od najvećih prednosti Bernaysa pred drugima. 

Kakav razvoj Odnosa s javnošću predviđate u budućnosti? 
Vjerujem da će se nastaviti trend kojem već svjedočimo na hrvatskom tržištu. To znači da će uspješne agencije sa značajnim godišnjim prometima nastaviti integrirati ponudu pa će nuditi puni raspon usluga, od odnosa s javnošću preko digitalnih platformi, evenata do, neizbježno uz PR - lobiranja. Oni koji su ostali ograničeni samo na odnose s javnošću naći će svoje mjesto pod suncem, ali im neće biti nimalo lako. Toliko je u ovom trenutku moguće reći iz današnje perspektive - posve je nezahvalno predviđati što će se promijeniti iz aspekta digitalne transformacije koja je u tijeku, koji i kakvi mediji će postojati, za kakvim će uslugama biti potražnje, koje će se tehnike potpuno ili djelomično automatizirati. Uz brzinu promjena kojoj svjedočimo nezahvalno je predviđati i što će biti za 20 mjeseci od danas, a kamoli 20 godina. No, ostaje činjenica da se i PR agencije, kako sam već istaknuo, transformiraju, a digitalizacija društva neminovno vodi i svojevrsnoj digitalizaciji PR agencija. Onaj tko se ne mijenja - odumrijet će i nestati s tržišta. To je jedino sigurno. Samo je promjena stalna.

U agenciji Millenium promocije usavršavate mnoge stručnjake i gradite kvalitetan kadar. Kako provodite ta usavršavanja? Primate li studente na praksu? 
Ponosni smo, jer su mnogi odlični PR-ovci koji su danas na visokim funkcijama u različitim sektorima potekli upravo iz Millenium promocije i kod nas su, da tako kažem, izučili zanat. Od početka smo jako puno ulagali u edukacije svih MPR-ovaca i to činimo bez prestanka. Praktički bez prestanka nam dolaze na praksu studenti sa svih sveučilišta i veleučilišta i drago nam je jer sami odabiru Millenium i žele učiti od nas i iz našega iskustva. Stoga sam siguran da će na tržištu biti još jako puno stručnjaka koji će doći upravo od nas. Evo za primjer, već danas je čak 25 posto polaznika prve generacije Bernaysa pronašlo posao već tijekom studija, upravo zahvaljujući stručnoj praksi koju su odradili u više od 80 naših partnerskih institucija, a među njima su gotovo sve relevantne agencije za tržišno komuniciranje i mediji u Hrvatskoj.

Jedan ste od utemeljitelja Visoke škola Edward Bernays. Koliko je ona kroz godine od osnivanja do danas  pomogla i osnažila profesiju OSJ? 
Svakako je dala značaj doprinos razvoju struke i unaprjeđenju njezine pozicije, jer je ideja od prvoga dana bila da to bude škola cijele struke. Upravo je nedostatak vrhunski obrazovanih kadrova za struku odnosa s javnošću i bio povod za osnivanje visokog učilišta koje bi se time bavilo, još prije nekih 12-13 godina. Danas je ta ideja stvarnost i Edward Bernays Visoka škola za komunikacijski i turistički menadžment će ove godine iznjedriti prvu generaciju koja je na njemu završila svih pet godina studija. Tome moram dodati i dvije do sada organizirane međunarodne konferencije Communication Management Forum, na kojoj redovno sudjeluju domaći, ali i stručnjaci iz cijeloga svijeta, a iz kojega proizlazi i Communication Management Review, međunarodni znanstveni časopis specijaliziran za komunikacijske znanosti. Time se trudimo dati doprinos razvoju struke na najvišoj, znanstvenoj razini, koja omogućuje razumijevanje promjena i daljnji razvoj struke. Ponosan sam na sve djelatnike i profesore Bernaysa koju su utkali dio sebe u prošlih 5 godina razvoja i rasta najmlađe visokoobrazovne ustanove u Republici Hrvatskoj. Trenutačno na Bernaysu studira više od 350 studenata s područja komunikacija, a od prošle godine i turizma. Vjerujem da već sada jako pozitivno utječemo na tržište i to maksimalno pozitivno. Naši studenti, kako sam naglasio, upijaju znanje od onih najboljih - profesionalaca koji se odnosima s javnošću bave dugi niz godina. A obrazovanje bez praktičnih znanja nema nikakve koristi, zar ne? Mi obrazujemo stručnjake koji znaju raditi.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve