Kazalište Komedija prekršilo autorska prava scenografa Turine

Autor: Saša Paparella (VLM) , 19. studeni 2013. u 22:01
Scenografija originalne izvedbe u Lisinskom 1975.

Scenografija nove izvedbe Gubec-bega u režiji Vlade Štefančića nastala je izdvajanjem detalja iz originalnog rješenja Drage Turine, što ravnatelj Komedije ne priznaje.

Četredesetak godina nakon što je premijerno izvedena u koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski i u produkciji zagrebačke Komedije te nakon više od 200 izvedbi skinuta s repertoara, rock-opera Gubec-beg u režiji Vlade Štefančića lani se vratila publici.

Ovoga puta, predstava se daje na sceni Komedije, a ideja scenografije je skoro ista onakva kakvu je 1975. za pozornicu Lisinskog osmislio zagrebački scenograf Drago Turina. Međutim, u popratnim materijalima za predstavu nigdje se ne navodi ime autora scenografije. Zbog neovlaštenog korištenja njegova djela Turina je – doduše uzaludno- protestirao kod Nike Pavlovića, ravnatelja Komedije. "Kazalište Komedija recikliralo je moje djelo iz 1975., a da to nigdje nisu naveli, niti bih im ja takvu reciklažu dozvolio. Moja scenografija je uništena, jer je njen važan dio jednostavno istrgnut iz sredine. I dalje je prepoznatljiva, no svedena je na bijedni detalj. Zbog povrede mojih autorskih prava obratio sam se Hrvatskoj autorskoj agenciji (HAA), kako bi spornu situaciju riješili na miran način. HAA je potkraj prošle godine uputila zahtjev ravnatelju Pavloviću zbog, kako je navedeno u dopisu, neautoriziranog korištenja i prerade scenografije rock-opera Gubec-beg. 

Zahvat bez odobrenja autora
"Unatoč tome što je scenografija autora izmijenjena bez odobrenja autora, te se koristi bez njegove suglasnosti, ipak se radi o njegovu autorstvu", protestirala je HAA. "Scenografija je puno vise od dekora, a pogotovo je to bila impozantna scenografija izvornih izvedaba rock-opera Gubec-beg, čije su snimke projecirane u pozadini današnje obnovljene izvedbe. Ta ista scenografija, odnosno njen bitan dio, iako na nedozvoljen način, dominira današnjom scenom", navodi se u dopisu, gdje jasno piše da je takvo korištenje izvornog djela "neosporna povreda prava autora". Turina nam je pokazao fotografije svoje scenografije iz Lisinskog 1975.- sadašnja scenografija, postavljena 2012. u Komediji, djeluje tek kao prepoznatljivi isječak one originalne. Sve je tu – izgled, materijali, drvene oblice, čupavci boje krvi… Nova je izvedba – zbog manjeg prostora- zahtijevala prilagodbu monumentalne izvorne scenografije namijenjene dvorani Lisinski za znatno manji prostor Komedije. Takva prilagodba, sukladno Zakonu o autorskom pravu, podrazumijeva da će se od autora tražiti suglasnost za preradu njegova djela, što ovog puta nije napravljeno. Upitno je i korištenje autorovih fotografija izvorne scene starih izvedaba, koje je Turina 2007. na njegovu molbu predao Vladi Štefančiću, a ovaj ih je u obnovljenoj izvedbi, kombinirano s video projekcijama starih izvedbi, iskoristio kao dekoraciju i pozadinsku scenografiju. 

Nema isprike iz Komedije 
Zbog svega navedenog, HAA je od Komedije zatražila javnu ispriku autoru zbog prekrajanja djela bez njegove dozvole i podmirenje pripadajuće autorske naknade. Međutim, iz Komedije niti nakon požurnice od strane HAA nije stigao odgovor Štefančića i Pavlovića. I mi smo dvaput slali mail s upitom koga Komedija smatra autorom sadašnje scenografije Gubec-bega, odnosno da li kazalište smatra da je pogriješilo, a ako da- kako to namjeravaju ispraviti. Niti nama ravnatelj Niko Pavlović nije želio odgovoriti. Kako pokušaj vansudskog rješavanja sporne situacije nije uspio, Turina je o, kako kaže, "krađi svoga djela" izvijestio Ivicu Lovrića, gradskog pročelnika za obrazovanje, kulturu i sport. Iz Lovrićeva su ureda zatražili očitovanje Komedije, odakle je stigao odgovor da je "dekor kreiran i izrađen u vlastitim radionicama". Na upit Poslovnog dnevnika kako namjerava zaštititi Turinu od samovolje vodećih ljudi kazališta čiji rad finacira grad Zagreb, Lovrić nam niti nakon višednevnog čekanja nije poslao odgovor. U međuvremenu je Drago Turina, nakon što je angažirao odvjetnika, dobio odgovor ravnatelja Pavlovića da "u obnovljenoj izvedbi rock-opera Gubec- beg nije korištena originalna scenografija Drage Turine niti njegove skice i fotografije", tako da će slučaj vjerojatno završiti na sudu. 

Plagijat

Struka prepoznala Turininu scenografiju

Ma koliko se u Komediji upinjali dokazati da sadašnja scenografija nema veze s radom Drage Turine, stručna javnost zapazila je odakle stiže inspiracija. Tako kritičarka portala kazaliste.hr napominje da je u Gubec-begu "redatelj Vlado Štefančić ostao vjeran starom izgledu opere iz sedamdesetih, pa se scenski ona zapravo nije mnogo mijenjala. Crvenoj seljačkoj stazi dodan je ekran za projekciju u pozadini koji je s jedne strane scenu produbljivao, a s druge strane podsjećao na dobra stara vremena, kada se Gubec-beg prikazivao na mnogo većem prostoru".

Komentirajte prvi

New Report

Close