Turistička industrija u panici od rezervacijskih ‘peer to peer’ portala

Autor: Marija Crnjak , 10. studeni 2014. u 22:00

Portali koji spajaju kupce s ‘neslužbenim’ pružateljima usluga u turizmu, zahvaljujući potražnji nove generacije turista, bilježe dvoznamenkasti rast.

Za čak 15 posto Amerikanaca te desetinu Britanaca koji putuju u inozemstvo na odmor, danas je sasvim normalno da svoj smještaj, ručak kod lokalaca, vodiče po atrakcijama, osobnog fotografa, čak i mjesto za parking pronađu putem portala koji izravno spajaju pružatelje usluga i kupce, pokazuju istraživanja čiji su rezultati dijelom objavljeni i na nedavno održanom sajmu turizma WTM London.

Novoj generaciji putnika posve je nezamislivo da u uredu turističke agencije mjesecima unaprijed rezerviraju all inclusive odmor u hotelu, ne znajući kakvu će sobu dobiti, što će biti na meniju u restoranu, kao i da se okupe oko turističkog vodiča s hrpom drugih turista i na taj način dobiju informacije o destinaciji. Umjesto toga, na svom smartphoneu dogovaraju smještaj putem stotina portala kao što su Airbnb, FineStay, Couchsurfing and Flipkey, prijevoz preko Ubera, ručak kod lokalaca na Eatwith.com. I to tek par dana prije polaska, kad vremenska prognoza bude dovoljno pouzdana da im garantira vrijeme ugodno za putovanje. Pritom im je manje važno ima li apartman službenu kategorizaciju, kuharica sanitarnu knjižicu, vozač dozvolu za taksiranje. 

'Iznajmi sve što imaš'
Radi se o konceptu "peer to peer" putovanja koja se temelje na online rezervacijama, autentičnom doživljaju uz pomoć lokalaca neprofesionalaca, po principu "iznajmi sve što imaš, a ne koristiš". Termin "peer to peer" posuđen je iz računarstva gdje podrazumijeva umrežavanje računala bez poslužitelja, u ovom slučaju bez klasičnih agencija, pri čemu ono što se iznajmljuje ne mora biti u službenoj turističkoj regulativi.Brojne usluge tako postaju doastupnije, jeftinije, zanimljivije, originalne, autentične, a to se danas traži – navedeni portali, sve redom start-upovi nastali su upravo kao odgovor na potražnju svojih korisnika, zato tako brzo i rastu.

Stvar funkcionira dobrim dijelom zbog krize koja je izmijenila svijest potrošača, dijelom zahvaljujući mobilnim tehnologijama i društvenim mrežama te činjenici da su ne samo novim generacijama dosadila "staromodna" putovanja. HomeAway u ponudi ima više od milijun jedinica smještaja u 190 zemalja, uz lanjski prihod od 346,5 milijuna dolara te porast od gotovo 25 posto. Vrijednost Airbnba, koji nudi stanove i kuće u 34 tisuća gradova, procijenjuje se na oko 10 milijuna dolara. Više od milijun Britanaca lani je smještaj bukiralo putem Airbnba, a istraživanje WTM-a pokazalo je da gotovo 90 posto ljudi i u budućnosti planira koristiti ove portale prilikom planiranja svog putovanja. Vrijednost tržišta samo u Velikoj Britaniji procijenjeno je na devet milijardi funti. 

Hoteli i agencije čupaju kosu 
Sudeći prema impresijama iz industrije i značaju koji je tema dobila na ovogodišnjem sajmu WTM London, u tijeku je svojevrsna revolucija u industriji putovanja koja možda zabavlja turiste, no zadaje ozbiljnu glavobolju tradicionalnim igračima, od turističkih agencija, hotela, rent-a-car tvrtki do taksi službi. Osim što ostaju bez dobrog dijela prihoda, muči ih što novi pristup putovanjima balansira po rubu sive ekonomije, prelazeći ponekad i na crno tržište.

Dok je industrija strogo regulirana, pod lupom inspekcija, prava potrošača, opterećena standardima, hrpama poreza i parafiskalnih davanja, uključujući i goleme troškove na prava zaposlenika, tamo neki vlasnici stanova, automobila, kućanice koje turistima spremaju domaća jela, ne samo da ne plaćaju poreze već za njih nitko i ne mari, a jedino što ih eventualno može pogoditi je loša kritika gosta na portalu. Svojevrsno vraćanje turizma osnovama stoga još uvijek ima bezbroj neriješenih dilema o kojima trebaju raspravljati ne samo igrači na tržištu, već i brojna regulatorna državna i strukovna tijela, na što su prošlog tjedna upozorili i predstavnici svjetskih udruženja turističkih agencija na godišnjem okupljanju u Zagrebu.

Mada će "staromodnih" turista i dalje biti, pred temom glavu u pijesak ne smiju zabijati tradicionalni pružatelji usluga u turizmu, jer trend sigurno neće stati na današnjih deset posto, i svatko od njih tek treba pronaći model kojim može konkurirati. Hrvatska tu može imati i svojevrsnu komparativnu prednost, s velikim brojem apartmana koji se iznajmljuju, te načelnoj politici razvoja lifestyle koncepta turizma, naglasku na autentično, održivog razvoja, s još uvijek iznimno niskom razinom unificiranih all inclusive resorta koji se mogu pronaći bilo gdje na svijetu.

Razvijaju crno tržište? 
U međuvremenu već traju diskusije između konkurenata. U anketi WTM-a čak 19 posto ispitanih tvrtki priznalo je da im ulazak "peer to peer" portala utječe na poslovanje, a 78 posto se brine da će im novi konkurenti ugroziti biznis. Čelnik britanske udruge putničkih agencija ABTA prozvao je navedene portale da razvijaju crno tržište, jer većina vlasnika stanova ne plaća porez za iznajmljivanje. Diljem svijeta održavaju se prosvjedi taksi kompanija protiv Ubera, servisa koji iznajmljuje i privatne automobile s vozačima. Osnivač Airbnba odgovara da njegov portal ispunjava potrebe putnika koje nitko do sada nije mogao ispunjavati, jer za to nije postojala tehnologija. Drugim riječima, gospodo mi smo tu došli da ostanemo, a vi se snađite.

Komentirajte prvi

New Report

Close