Politika i biznis moraju raditi zajedno

Autor: Poslovni.hr , 01. ožujak 2012. u 22:00

Treba pametno aktivirati političke snage koje će ciljano otvarati vrata ekonomskim interesima. Industrija pak može i samostalno organizirati međunarodne inicijative

Tko zastupa interese hrvatske poslovne zajednice u svijetu i kako uopće izgleda uspješna promocija gospodarske suradnje? Tko su ljudi u Hrvatskoj koji su u stanju otvarati vrata novih tržišta i poslova hrvatskom biznisu u svijetu? Hrvatska diplomacija još se nije etablirala kao servis koji će kroz svoju mrežu raditi “biznis” za državu. Nismo do kraja ni sigurni da je to posao diplomata. Hrvatska gospodarska komora (HGK) pak ima samo nekoliko predstavništava u svijetu.

Iako je Agencija za promicanje izvoza i ulaganja postojala gotovo deset godina, politika nije imala viziju, kadar i odlučnost formirati tim koji će raditi ciljanu promociju. Sve je neslavno ugašeno. Lani su u svijet lansirani prvi gospodarski savjetnici Ministarstva vanjskih i europskih poslova. Bio je to iskren napor da se prvi put profesionalno selekcionira grupa kompetentnih ljudi koji mogu biti oslonac međunarodnim gospodarskim aktivnostima. No, može li doista jedna osoba u Chicagu biti zadužena za cijelo američko tržište? Naravno, ne može. Jedna bi osoba trebala raditi samo američki srednji Zapad, a Ameriku bi trebao pokrivati tim od barem šest, sedam ljudi koji bi sjedio u Washingtonu.

Spremni za Chicago?
Uskoro će se u Chicagu održati summit NATO-a, što je odlična priliku za angažman političkih struktura u promociji hrvatskih poslovnih interesa. Je li uspostavljena koordinacija između hrvatskog konzorcija tvrtki koje rade ili mogu raditi za NATO i naše političke delegacije koja će putovati u Chicago za nepuna dva mjeseca? Ondje imamo i veliku hrvatsku zajednicu koja može pomoći promovirati poslovne i političke interese na više važnih adresa. Poanta je u tome da treba pametno aktivirati političke snage koje će ciljano otvarati vrata ekonomskim interesima. Velik broj država koristi i model poslovnog vijeća, koje je svojevrsna produžena ruka biznisa. Obično poslovna vijeća pokreću tvrtke koje su zainteresirane za jaču poslovnu suradnju dviju država, a ono radi na medijskoj i političkoj promociji specifičnih projekata, npr, ukidanju dvostrukog oporezivanja. U Hrvatskoj će se uskoro održati drugi Brown Forum. Inicijativa je to američkog veleposlanika u Zagrebu Jamesa Foleyja, koji želi promovirati misiju Rona Browna, američkog ministra gospodarstva koji je poginuo u avionskoj nesreći 1996. kod Dubrovnika, dovodeći američke investitore u regiju. Brown Forum idealna je prilika da nova Vlada predstavi svoj program poticaja za investitore i pozove delegaciju američkih kongresmena i stručnjaka za međunarodnu trgovinu u posjet Hrvatskoj. Hrvatska Vlada možda najbolje može poboljšati bilateralnu suradnju sa SAD-om putem Mutual Education and Cultural Exchange Acta (MECEA), posebnog zakona koji omogućuje da se američke političare, službenike i druge stručnjake pozove u stranu zemlju i obrazuje o određenoj temi.

Industrija solira
Hrvatski prehrambeni i poljoprivredni sektor nema svoje predstavnike u svijetu. Zašto se nekoliko prehrambenih tvrtki ne bi udružilo i financiralo predstavništvo u SAD-u, Brazilu ili Kanadi, te tako pokušalo plasirati svoje proizvode u strane trgovačke lance? Industrija može i samostalno organizirati pojedine inicijative. U SAD-u su prisutni Agrokor, Podravka, Pliva, HS-Produkt, Gavrilović, DOK-ING, kao i neki hrvatski vinari. Jesu li predstavnici ili distributeri tih tvrtki ikad održali zajednički sastanak? Međunarodna ekonomska suradnja pruža neograničene mogućnosti, za velike i za male poduzetnike i obrtnike. U svjetskim razmjerima, Hrvatska je najpoznatija kao turistička destinacija. No, tu priča završava. Kako ćemo na hrvatsku obalu dovesti svjetske hotelske zvijezde kao što su Mandarin Oriental, Four Seasons ili St. Regis? Ili sagraditi prvi ozbiljan golf-projekt koji neće biti propala investicija? Politika i poslovni sektor moraju početi raditi zajedno da u Hrvatsku počnu dolaziti takvi projekti, ne kao slučajnost ili nečiji osobni entuzijazam, već kao dio provedbe dugoročnoga razvojnog plana gospodarstva.

Natko Vlahović, profesionalni lobist s radnim iskustvom u Washingtonu i Bruxellesu i glavni tajnik Hrvatskog društva lobista

Komentirajte prvi

New Report

Close