Pojednostavljena financijska pravila EU štede novac i vrijeme

Autor: Marijana Petir , 10. studeni 2016. u 22:00

Pojačana su pravila protiv izbjegavanja plaćanja poreza koje trebaju poštovati partneri u provedbi EU projekata i pojašnjene obveze izbjegavanja sukoba interesa za sve razine provedbe projekata.

Oni koji cijeli ili dio svojih prihoda ostvaruju u poljoprivredi uz pomoć fondova Europske unije, ali i svih koji sudjeluju u pripremi, provedbi i nadzoru toga financiranja s velikim su zanimanjem popratili vijesti o pojednostavljivanju Zajedničke poljoprivredne politike (ZPP) i pojednostavljivanju pravila financiranja iz fondova EU.

Predloženom izmjenom 15 akata, od kojih je njih 5 usmjereno na pitanja od "životne" važnosti za poljoprivredu, nastoji se set financijskih pravila (koja su nedavno dostigla "vrhunac kompliciranosti") pojednostavniti kako bi se njihova provedba olakšala svim uključenim dionicima.  Korisnici EU fondova neprestano se žale na povećanje količine propisa i pravila na svim razinama, na njihovu heterogenost i složenost, budući da se kontrola projekata vrši na nekoliko razina. To je rezultiralo i smanjenjem učinkovitosti u korištenju EU fondova. 

Maksimalni učinak
Pojednostavljenje je objašnjeno na čak 250 stranica no važno je istaknuti da se ovim izmjenama ne mijenjaju niti ciljevi politika, niti postojeći proračunski okviri već se mijenjaju načini i pravila provedbe politike koja je dogovorena kako u Višegodišnjem proračunskom okviru tako i posljednjom reformom ZPP-a. Ovaj zakonodavni prijedlog ("Omnibus uredba") sastavni je dio srednjoročne revizije Višegodišnjeg financijskog okvira 2014-2020., a daje doprinos dvama glavnim ciljevima: pojednostavljenju i fleksibilnosti.  Većina napora zakonskog prijedloga usmjerena je na uklanjanje "uskih grla" u provedbi zakonodavstva, te postizanju željene sinergije i komplementarnosti između europskih strukturnih i investicijskih fondova i drugih fondova EU te poboljšanja učinkovitosti provedbe i nadzornih mehanizama.

Jednostavniji i fleksibilniji financijski propisi doprinijeti će optimalizaciji trošenja sredstava iz proračuna te postati jedan od ključnih elemenata inicijative Komisije da se proračun usmjeri na ciljeve.  Cilj inicijative je osigurati da se sredstva alociraju prema prioritetima i da svaka konkretna akcija ima maksimalni učinak i dodanu vrijednost. Jednostavniji i fleksibilniji financijski propisi EU ključni su za povećanje sposobnosti prilagodbe proračuna promjenjivoj okolini i nenadanim događajima kojima danas svjedočimo. Zbog svega navedenoga, Komisija je putem "Omnibus uredbe" predložila ambicioznu reviziju općih financijskih pravila koja će pratiti odgovarajuće promjene u sektorskim financijskim pravilima koje su danas utvrđene u 15 spomenutih akata koji se odnose na višegodišnje programe.

Uključivanje sektorskih promjena ima za cilj osigurati dosljednost pregovaračkog procesa između Vijeća, Parlamenta i Komisije, kao i brzo usvajanje prijedloga od strane suzakonodavca. Tako Omnibus uredba sadrži osnovna načela i smjernice predloženog pojednostavljenja te se prema planu njeno usvajanje mora dovršiti početkom sljedeće godine. Konkretna provedba toga propisa bit će regulirana paketom delegiranih i provedbenih akata koji trebaju biti usvojeni do kraja prve polovine 2017. godine. Kalendar je vrlo ambiciozan, ali stanje u poljoprivredi je dramatično tako da nema vremena za odugovlačenje. 

Olakšati izravna plaćanja
Od konkretnih mjera treba izdvojiti  prijedlog pojednostavljenja izvještavanja o napretku projekata koji će zasigurno najviše obradovati poljoprivrednike, gotovo kao i mogućnost izravnog pristupa sredstvima bez potrebe izvršenja cijelog projekta da bi se tek onda odobrio povrat novca. Navedeni prijedlog ima za cilj dodatno smanjiti cijenu provedbe pravila za korištenje fondova EU te smanjiti broj grešaka.  Očekuje se da će se postići smanjenje administrativnog opterećenja i troškova za praćenje provedbe proračuna i projekata. Smanjiti će se razina izvješćivanja o napretku projekta tijekom njegove realizacije, što je i inače zadavalo glavobolje poljoprivrednicima, već će se naglasak staviti na ostvareni rezultat i završno financijsko izvješće o gotovom projektu koje pak mora biti u skladu s onim planiranim tj. odobrenim. Nova pravila također bi trebala olakšati ostvarivanje prava na izravna plaćanja manjih iznosa.

Tako se na primjer više ne bi smjele događati situacije da cijena dokumentacije za ostvarivanje tih prava nadmašuje iznos potpore. Daljnje pojednostavljivanje za korisnike sredstava fondova EU trebalo bi se provesti putem izbjegavanja višestrukih provjera, primjene samo jednog skupa pravila za kombinirane aktivnosti, učinkovitijeg korištenja financijskih instrumenata, fleksibilnijeg upravljanja proračunom, učinkovitijim aktiviranjem sredstava iz Fonda solidarnosti i Fonda za prilagodbu globalizaciji, te proširenjem upotrebe uzajamnih fondova na unutarnje politike, kao i stvaranjem krizne rezerve EU s mogućnošću ponovnog uključivanja neiskorištenih sredstava u sljedeći Višegodišnji financijski okvir.Jednostavnija i manja EU administracija treba olakšati usuglašavanje i delegiranje ovlasti među tijelima ili institucijama EU, ali i spojiti konzultativna tijela kojima je za cilj utvrđivati financijske nepravilnosti s Komisijinim sustavom ranog otkrivanja i isključenja (EDES) kojim se štite financijski interesi EU-a.

U oblikovanju jednostavnijih i fleksibilnijih financijskih pravila Europska komisija nije oslabila uvjete za dobro financijsko upravljanje, koje je i dalje glavni cilj provedbe proračuna EU. Naprotiv, trenutni prijedlog jača pravila protiv izbjegavanja plaćanja poreza koje trebaju poštovati partneri u provedbi EU projekata i pojašnjava da obveza izbjegavanja sukoba interesa u potpunosti vrijedi za sve razine provedbe projekata koji se financiraju iz fondova EU (uključujući i razinu država članica). Pojednostavljenje financijskih pravila EU mora doprinijeti smanjenju troškova i vremena potrebnog za provedbu projekata iz fondova EU-a, kao i smanjenju broja pogrešaka. Također treba doprinijeti povećanju učinka politika i ostvarivanju njihovih rezultata na terenu. Ovaj prijedlog treba također promatrati u kontekstu pripreme terena za novu generaciju programa EU u razdoblju nakon 2020. godine.

Komentirajte prvi

New Report

Close