‘Cijene nas sve dok ne dođe veliki posao’

Autor: Darko Bičak , 27. travanj 2006. u 06:30

Muškarci u hrvatskom poslovnom svijetu drže se zajedno, u formalnim i neformalnim lobijima, što od žena traži dodatni angažman, smatra poduzetnica Ivana Nikolić

Iako je dugo vjerovala da je poslovni svijet neutralan prema muškarcima i ženama, nakon nekog vremena direktorica tvrtke Indigo-plavo Ivana Nikolić shvatila je da ipak nije tako.
“Dugo sam mislila da smo ravnopravne, no to je stvar unutarnjeg stava, a izvana, u realnom svijetu, to je nešto drugačije. Žena u biznisu mora se puno više dokazivati, a kad je u pitanju neki veći posao koji uključuje veći novac, posao se uglavnom prepušta muškarcu”, kaže Ivana. Dodaje da se muškarci u poslovnom svijetu drže zajedno, u formalnim ili neformalnim lobijima iz kojih na žene gledaju, uglavnom, blagonaklono, no kad je u pitanju neki veći posao onda nastaje problem.

Visoki menadžment
To je jedan od razloga što se ova poduzetnica odlučila 2001. godine priključiti Udruzi poslovnih žena – Krug, čija je danas članica Izvršnog odbora. Organiziranje žena u biznisu započelo je prije desetak godina kada je u Hrvatskoj osnovana prva takva organizacija, Udruga poslovnih žena Krug, iako su njegove članice u neformalnom obliku počele djelovati još 1992. godine. Cilj udruge je promicanje ženskog poduzetništva kao i položaja žena u gospodarstvu s posebnim osvrtom na visoki menadžment. Danas Krug okuplja 260 žena od kojih je oko 65 posto vlasnica tvrtki dok ostale zauzimaju visoke položaje u raznim kompanijama, institucijama te državnoj upravi. Aktualna predsjednica udruge je Biserka Preinger-Fižulić, predsjednica nadzornog odbora Magme. Žensko poduzetništvo prepoznato je i kao jedan od prioriteta Europske unije koja redovito iz svojih fondova subvencionira aktivnosti vezane uz ovu problematiku. U protekle dvije godine Jadranska udruga, koju osim Hrvatske čine i regije u Italiji i Albaniji, dobila je 250 tisuća eura iz EU fondova. Ove godine Krug će se natjecati za čak dva milijuna eura iz Bruxellesa namijenjenih promicanju ženskih prava u gospodarstvu. Sredstva služe prije svega za financiranje tvrtki, učenje stranih jezika i istraživanje tržišta za žene poduzetnice. Najorganiziraniji dio Kruga je onaj u okviru Jadranskog bazena koji, uz talijanske i albanske regije, okuplja šest priobalnih županija s 2830 hrvatskih tvrtki koje vode žene zapošljavajući oko 15 tisuća radnika. Prema riječima Ivane Nikolić, hrvatske poslovne žene u boljem su položaju u odnosu na ostale tranzicijske zemlje s kojima se uglavnom kompariramo. To se očitava u donekle izjednačenim plaćama, dostupnosti svih položaja, kao i institucionalnom predstavljanju žena u najvišim državnim institucijama poput parlamenta i Vlade. Zakonska regulativa je zadovoljavajuća no problem predstavljaju oni pojedinci koje se teško može prisiliti na korektan odnos prema ženama, objašnjava Ivana. Velik problem u Hrvatskoj predstavlja što do sada nije provedeno ni jedno opsežno istraživanje koje bi obrađivalo ovu problematiku već se uvijek iz segmenata nekih drugih istraživanja izvlačilo zaključke. Iako napominju da se uvijek može učiniti više, u Krugu su zadovoljni općom klimom prema ženama, tako i poslovnim ženama, te da se krećemo u krugu razvijenih mediteranskih zemalja poput Italije i Portugala. Ono na čemu će se u narednom razdoblju inzistirati je više sluha za fleksibilnim radnim vremenom, poslovnih žena – majki, te pitanje punih naknada za porodiljni dopust. Bitno za poslovnu emancipaciju žena je i povezivanje njihovih udruga te razmjena iskustava. Tako su se nedavnu u Dubrovniku poslovne žene održale svoj kongres Jadransko-jonske inicijative na kojem se govorilo o položaju i postignućima poslovnih žena u njihovim zemljama, kao i o mogućnostima povezivanja i suradnje.

Ženski predznak
Poslovne žene objašnjavaju da je nužno razvijati međusobnu suradnju i edukaciju te da je to najkvalitetniji način rješavanja problema kao što su zapreke u obrazovanju, nedostatak informacija i financijskih sredstava. Potpredsjednica udruge Krug Renata Vokal, ističe da seminari, savjetovanja, prezentacije, redovita okupljanja članica Kruga i prije svega, snažna međusobna suradnja koju se razvija tijekom postojanja udruge, ostavljaju traga na gospodarskoj slici Hrvatske, stvarajući novu vrijednost s vidljivim ženskim predznakom.

Komentirajte prvi

New Report

Close