Kako je 16-godišnjakinja pokrenula projekt kojim se popularizira STEM područje među djevojkama

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 25. kolovoz 2016. u 22:01
Josephine Ida Zec želi projekt proširiti i na zemlje regije , Foto: Tomislav Miletić / Pixsell

Šesnaestogodišnja Josephine Ida Zec idejna ja začetnica projekta koji popularizira STEM područje među djevojkama.

Josephine Ida Zec šesnaestogodišnja je autorica Pyxie Dusta projekta namijenjenog popularizaciji STEM tehnologija (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) među ženskom, posebice mlađom, populacijom. Zagrebački Impact Hub i njegova suosnivačica te koordinatorica događaja i posebnih programa, Ana Raguž, voditelji su projekta Pyxie Dust za 2015. i 2016. godinu, a u radu su im pomogla financijska sredstva koja je osigurala Američka ambasada u Zagrebu.

Do sada realizirane Pyxie Dust radionice u Zagrebu, Osijeku i Zadru privukle su više od 150 djevojaka, a rezultati provedenih anketa pokazuju da u budućnosti interes za iste sasvim sigurno neće jenjavati. Poželjeli smo saznati nešto više o detaljima samog projekta te dosadašnjim uspjesima, kao i planovima za budućnost, ali najvažnije – o onome što ih pokreće, a djevojke su rado odgovorile na poziv Poslovnog dnevnika da se predstave.

Idejna začetnica, Josephine Ida Zec, Pyxie Dust projekt je osmislila nakon što ju je organizacija DjangoGirls pozvala na konferenciju o programiranju u jeziku Python, EuroPython 2014. “Ondje sam se uvjerila da djevojke moje dobi nerijetko nemaju priliku učiti o programiranju i o STEM-u jer ne postoji dovoljno radionica na ovu temu. Odlučila sam uzeti stvar u svoje ruke te sam početkom školske godine 2014. organizirala vlastiti pilot događaj u Impact Hubu Zagreb, na kojem je sudjelovalo 12 tinejdžerica koje su kroz tri dana vikenda učile o programiranju”, ispričala je ambiciozna Josephine.

Globalni trend

Kako pojašnjava Ana Raguž, Pyxie Dust metodologija je alat za poticanje djevojaka na aktivno uključivanje u STEM, s potencijalom obogaćivanja obrazovnog plana i programa – osobito između srednjoškolske i visokoškolske razine. Kaže i da trend koji podržava djevojke u angažmanu u STEM području globalno uzima sve više zamaha.

Otkrila je i da je Pyxie Dust jedinstven jer ga pokreće zajednica, ne fokusira se samo na stjecanje tehničkih vještina i razmišljanja, nego doprinosi osobnom razvoju djevojaka – angažira ih, povezuje, kreira sigurnu okolinu koja im omogućuje istraživanje, učenje i međusobno povezivanje te naposljetku izgrađuje njihovo samopouzdanje. Pyxie Dust vlastiti utjecaj prati anketama koje se održavaju prije i nakon pojedinog događanja te razgovarajući sa sudionicama uvažava njihove potrebe, iskustvo i povratne informacije.

“Ankete koje smo provodili prije i nakon pojedinih događanja u Zagrebu, Osijeku i Zadru pokazale su da većina djevojaka koje su sudjelovale na radionicama prije njih nije znala ništa ili je bila vrlo malo upoznata s programiranjem: primjerice u Osijeku njih 52 posto, a u Zadru 71 posto. Djevojke su dolaskom pokazale interes za STEM područje, posebice prema tehnologiji, znanosti i inženjerstvu te veliku želju naučiti sve što će im omogućiti da se dalje samostalno bave područjima koja ih najviše interesiraju i provjeriti zanima li ih uistinu svijet programiranja. Događanje ih je inspiriralo i povezalo međusobno ali i sa mentorima i gostima te tako proširilo krug poznanika koji će im se u budućnosti pokazati iznimno korisnim. Mnoge djevojke su izrazile želju sudjelovati i na sljedećim događanjima te davale prijedloge za nove lokacije i teme radionica”, kaže Raguž.

Josie Zec pojašnjava da programi radionica traju dva dana, petak i subotu, dok je petak rezerviran za međusobno upoznavanje djevojaka u opuštenoj atmosferi. Nakon toga, nastavlja, sudionice imaju priliku poslušati inspirativne govore prijatelja, sponzora i partnera poput Željke Tičić iz IBM-a Hrvatska te američke veleposlanice u Hrvatskoj Juliete Valls Noyes, kojima je cilj promovirati STEM područje među ženama. “Zatim slijedi jedna radionica čiji je cilj da djevojke iskuse što ih očekuje u subotu. U Zadru je to bila LARP (Live Action Role Play) radionica iza koje stoji tim Terrible Creations.

3-D printeri i dronovi

Subota je rezervirana za rad i učenje: u Zadru smo radili u COIN-u Zadar koji su nam osigurali prostor za radionice čije su teme bile programiranje (Croduino, Scratch), matematika, kemija, inženjerstvo i kreativnost (Design thinking).

Podravka je donirala mnoštvo namirnica za djevojke te smo mi zauzvrat napravili izazov na društvenim mrežama gdje su osmišljavale najbolji način predstavljanja Podravkinih proizvoda. U Osijeku smo u Bios inkubatoru imali zanimljive radionice kao što su 3-D printanje, kako izraditi igricu za mobitel, kako izraditi autić za utrku s baterijama i plastičnim bocama, kako funkcioniraju dronovi…itd.
U Zagrebu u Impact Hubu djevojke su pohađale Hour of Code koji je vodio Osijek Software City. Tijekom sva tri događaja oganizirali smo Arduino radionice, u čemu je uvelike pomogao student Jurica Rešetar. Preostale radionice iz drugih područja STEM-a vodile su mlade studentice ili profesorice u svojim školama, koje su same iskazale interes za prenošenjem vlastitog znanja djevojkama“, opisala je Josie plan i program radionica.

Zalog za budućnost

“Misija projekta je da tinejdžerice steknu iskustvo o STEM-u i o ostalim različitim karijerama tako da se puni znanja i samopouzdanja lakše mogu odlučiti za svoj posao“, poručila je Josephine.
Ideja i planova za budućnost ne manjka, a neki od njih posebno su zanimljivi. “Jedna od ideja je regionalno širenje uz pomoć partnera Impact Huba Zagreb tako da više zemalja može tinejdžericama pružiti šansu da kroz zabavu nauče nešto novo o STEM-u. Također, htjeli bismo uključiti dječake u programu pod nazivom ‘Brobots’ jer mislim da je važno da se suprotni spol osvijesti zašto je jednakost važna u svim područjima, pa tako i u STEM-u”, uputila nas je Zec. Kao najveći uspjeh mlada Josie ističe svaki do sada realizirani događaj, pogotovo zadovoljna lica i osmjehe svih uključenih u projekt. “Američka je ambasada osigurala financijska sredstva za naša posljednja tri događanja u 2015./2016., a trenutno tražimo nove sponzore i partnere koji bi tinejdžerima omogućili priliku za stjecanje iskustva kojim bi njihova budućnost garantirano bila bolja”, zaključila je predstavnica nove i inovativne generacije koja ozbiljno shvaća sintagmu ‘uzeti budućnost u vlastite ruke’, Josephine Zec.v

Komentari (1)
Pogledajte sve

Nažalost reformatori škole ne znaju prevesti STEM. Gdje im je informatika? STEM je u njemačkom MINT a to je matematika, informatika, prirodna znanost i tehnika. Postoji i članak u časopisu “Jezik”. 3D-printanje s slengovski naziv za postupke aditivne proizvodnje. Tih postupaka ima jako puno a 3D tiskanje je samo jedan, ali može se prihvatiti za svakodnevnu uporabu.

Mladu damu treba pohvaliti jer djevojke jesu izvrsne za STEM.
Ovaj komentator stoji Poslovnom vjesniku na raspolaganje za raspravu. To je nedopustivo da nitko ne zna prevesti ispravno STEM. Zato jer znaju samo engleski.

New Report

Close