Pad kupovne moći i borba za kupce udarili temelj deflaciji

Većina trgovaca spustila je cijene/MONTAŽA/FOTOLIA Većina trgovaca spustila je cijene/MONTAŽA/FOTOLIA

Deflacija, kada je riječ o prehrambenom asortimanu, traje kontinuirano još od kolovoza 2013. godine.

Pad kupovne moći najširijih slojeva stanovništva, koji sa sve većom pozornošću svakodnevno donose odluku gdje i sa kojim prehrambenim proizvodima napuniti košaricu koja će moći zadovoljiti potrebe njihove obitelji i konstantna utrka trgovačkih lanaca da u takvim limitiranim uvjetima zadrže, odnosno pridobiju što brojnije skupine potrošača unatrag godinu dana ilustrativno svjedoči o žestokoj tržišnoj utakmici među brojnom konkurencijom.

To rušenje maloprodajnih cijena, postalo je očito još prije dva-tri mjeseca, utjecat će na činjenicu da će 2014. nedvojbeno ponijeti oznaku uopće prve godine u kojoj je u Hrvatskoj registrirana deflacija. Pokušali smo stoga istražiti kakve cjenovne trendove bilježe pojedini trgovački lanci unatrag godinu dana. Upit je odaslan na adrese desetak u nacionalnom okviru najvećih trgovaca, a odgovorilo je svega njih troje. Svi redom potvrđuju da je u spomenutom razdoblju većini proizvoda vezanih uz dnevnu potrošačku košaricu cijena smanjena. Tako iz Bille ilustriraju da je cijena jedne litre suncokretovog ulja na njihovim policama pala sa   7,99 na 6,49 kuna, paketu jaja M klase sa 12,99 na 11,49 kuna, litri svježeg mlijeka sa 6,49 na 5,99 kuna.

I u Lidlu potvrđuju da je protekla godina, a konkretno iznose da su cijene iz njihove potrošačke košarice, analizirali vezano uz razdoblje između studenoga 2013. i 2014. godine, donijela rušenje cjenika na većini asortimana. Prosječna cijena jednoj litri ulja suncikreta pala je sa 9,95 na 7,23 kune, paket jaja M klase također je jeftiniji, cijena je smanjena sa 12,99 na 11,49 kuna dok je litra svježeg mlijeka pojeftinila sa 4,99 na 4,79 kuna. Na toj adresi posebno ističu rezanje cijena kod voća, kilogram crvene jabuke pojeftinio je sa 14,99 na 6,99 kuna, a za kilogram šećera cijena je proklizala sa 6,95 na 5,59 kuna. Član Uprave trgovačkog lanca Tommy iz Splita Dario Mamić kaže da je i kod njih evidentiran značajniji pad cijena kod većeg broja artikala ponuđenih na policama trgovina. Izdvaja šećer čija je maloprodajna cijena pala za oko 20 posto te suncokretova ulja i maslac s padom cijene od 15 posto.

Pad cijena, iznosi dalje Mamić, dogodio se proteklih mjeseci i kod niza drugih kategorija roba. "Cijene su bile niže uglavnom radi liberalizacije tržišta nabave vezano za ulazak Hrvatske u EU čime su bez carinskih ograničenja postali dostupni i internacionalni izvori dobave robe. Tim procesom tržište pojedinih roba postalo je konkurentnije," pojašnjava član Uprave splitskog Tommyja. Direktor Croatiastočara Branko Bobetić pak kaže da deflacija, kada je riječ o prehrambenom asortimanu, traje kontinuirano još od kolovoza 2013. Analiziraju li se pak cjenovni trendovi između prosinca 2014. i prosinca 2013. hrana je kao ukupna kategorija pala na 98 posto. Najveći pad vezan je uz skupinu mlijeko, sir i jaja, navodi, gdje je cijena u prosjeku pala na 97 posto.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!