Bombastičan pad cijena roaminga ne vrijedi ako zovete iz RH u EU, evo zašto!

Autor: Bernard Ivezić , 16. rujan 2013. u 13:51
Thinkstock

Cijene poziva iz RH prema zemljama EU i dalje visoke, operatori poručuju da poštuju domaći i EU regulatorni okvir.

Ironijom slučaja, dok je hrvatski član Europske komisije, novi povjerenik za zaštitu potrošača Neven Mimica iz Bruxellesa na svom Twitter profilu objavio "Nema više iznenađenja na telefonskim računima", najavljujući novu EU regulaciju telekom operatora, u tisuću i pol kilometara udaljenom Zagrebu, kao i ostatku Hrvatske, dio je korisnika sva tri mobilna operatora ostao iznenađen svojim računima za roaming.

 Dva i pol mjeseca od bombastičnih najava pada cijena roaminga zbog ulaska Hrvatske u EU, čitatelji Poslovnog dnevnika koji koriste usluge Hrvatskog telekoma, Vipneta i Tele2 požalili su se da im se minutaže poziva unutar EU obračunavaju u različitim iznosima. U nekim slučajevima dvostruko ili još skuplje od najviših cijena koje je propisala Europska komisija.Naime, EK je uredbom naredila svim članicama da od 1. srpnja snize cijene roaminga za mobilni poziv na najviše 2,27 kuna po minuti, da primanje poziva unutar EU ne smije biti skuplje od 0,66 kuna po minuti, slanje SMS-a 0,75 kuna, a prijenos 1MB podataka unutar EU smije koštati najviše 4,26 kuna. Štoviše, korisnici sva tri mobilna operatora taj su cjenik dobili u obliku SMS poruke, a jedna od tih poruka počinje ovom rečenicom: "Poštovani, obavještavamo vas da će se ulaskom RH u EU 1.7. primijenjivati nove povoljnije cijene i uvjeti korištenja usluga u zemljama EU".

Istražujući pritužbe čitatelja otkrili smo da operatori nisu pogriješili u obračunu, već da za "cijene i uvjete korištenja usluga u zemljama EU" primijenjuju ne jedan, već dva cjenika. Jedan set cjenika vrijedi ako se nalazite u Hrvatskoj i zovete EU, a drugi ako se nalazite u bilo kojoj drugoj članici EU. Sva tri mobilna operatora, kao i telekomunikacijski regulator Hakom potvrdili su nam da je to točno. Za postojanje "hrvatskog roaminga", koji se odnosi na mobilne pozive iz Hrvatske u EU, dobili smo jednostavno objašnjenje u Hakomu: "U ovom slučaju je riječ o klasičnoj usluzi međunarodnog poziva, koja nije regulirana od strane EU i trenutno je u potpunosti prepuštena tržišnom natjecanju."

Istovremeno udruge potrošača negoduju što smo u EU ušli s dvostrukim kriterijima. Za dva seta cjenika sva tri operatora imaju svoje nazive. HT svoj zove "usluge prema međunarodnim destinacijama" i "usluge pri gostovanju u mrežama stranih operatora", Vipnet ih naziva "pozivi prema međunarodnim destinacijama" i "roaming", a Tele2 "cjenik telekomunikacijskih usluga u međunarodnom prometu" i "cjenik telekomunikacijskih usluga u međunarodnom roamingu". Iz tih cjenika proizlazi da operatori i dalje pozive iz Hrvatske prema članicama EU naplaćuju papreno, gotovo kao i prije. Znatno su pak pale jedino cijene poziva prema EU pod uvjetom da se nalazite u bilo kojoj drugoj članici Unije osim Hrvatske. Sva tri operatora kažu da je to u skladu s EU regulativom.

Roaming zabluda
Iz Hrvatskog telekoma su poručili da u potpunosti poštuju Uredbu o roamingu Europske komisije. "U njezinoj implementaciji uspješno smo surađivali s telekomunikacijskim regulatorom Hakomom", kažu u HT-u. Dodaju da je uobičajeno da se na telekom tržištu u Europi i svijetu pozivi razlikuju ovisno o tome gdje se korisnik nalazi, te prema tome dijele na međunarodne pozive i roaming pozive, a u skladu s time razlikuju se i cijene tih poziva. U Vipnetu kažu da rade u cijelosti u skladu s domaćim i EU regulatornim okvirom. "Međunarodni poziv je onaj kad korisnik koji se nalazi u Hrvatskoj zove drugu osobu koja se nalazi u inozemstvu i to je različita usluga od roaming poziva, odnosno kad se korisnik nalazi u inozemstvu i zove drugu osobu", objašnjavaju iz Vipneta. Sličan odgovor poslao je i Tele2 koji dodaje da se ovdje radi o dvije usluge od kojih je samo jedna regulirana propisima Europske komisije.

Udruge potrošača pak negoduju što su mobilni operatori korisnike ostavili u uvjerenju da su svi pozivi unutar EU od 1. srpnja znatno jeftiniji. Ilija Rkman, dopredsjednik društva Potrošač kaže da je obveza i regulatora Hakoma i telekomunikacijskih operatora da obavijeste građane o uvjetima korištenja njihovih usluga."Građani su trebali dobiti detaljno i jasno objašnjenje 1. srpnja. Ispada da to nisu dobili, a ako je bilo barem deset sličnih prijava reklamacija građana koji su primjetili da im je jeftinije Bruxelles zvati iz Ljubljane nego iz Zagreba imaju pravo na kolektivnu tužbu a u određenim uvjetima i na naknadu štete", kaže Rkman.Đuro Lubura iz Udruge Telekom kaže da ispada kako za telekom operatore Hrvatska nije članica EU te pojašnjava da su korisnci zapravo bili u zabludi i da su mislili da usluga "roaminga" uključuje i pozive iz Hrvatske u druge članice EU. "Operatori su to iskoristili, jer  Europska komisija još nije regulirala sve prekogranične pozive unutar EU, a korisnici nisu bili svjesni da se termin 'roaming' odnosi isključivo na pozive koje radite kad se nalazite u mrežama stranih operatora", pojašnjava Lubura.

Jedinstveno tržište
No, nisu hrvatski potrošači jedini u Uniji koji se nalaze u ovoj situaciji i upravo je zbog toga povjerenica EK za digitalnu agendu Neelie Kroes predložila novu EU regulaciju telekom operatora, koju preko Twittera promovira i Neven Mimica. Kroes želi stvoriti jedinstveno telekomunikacijsko tržište EU i time ukinuti "hrvatski roaming" i "EU roaming".Kroes želi do 2016. pozive unutar EU ujednačiti tako da vam bude svejedno jeste li trenutno u Hrvatskoj, Njemačkoj ili Velikoj Britaniji. Uz to, planira dodatno smanjiti cijenu poziva unutar EU na najviše 1,44 kune bez PDV-a i obvezati operatore da korisnicima ne smiju blokirati internetske aplikacije poput Skypea, Vibera i WhatsAppa tako što će ih obvezati da poštuju mrežnu neutralnost. Kroes tvrdi da u EU čak 96 posto operatora ne poštuje mrežnu neutralnost. A dugoročan joj je cilj da se na taj način potakne razvoj digitalnog društva i internetske ekonomije u Uniji kako bi tvrtke proširile svoje poslovanje izvan matičnih država članica.

Komentari (6)
Pogledajte sve

Ovaj članak ima smisla jedino ukoliko su operatori naplačivali svojim korisnicima nacionalni roaming (operator koji nema pokrivenost na svim područjima RH i koristi pristupnu-RADIO mrežu drugog operatora) po cijenama internacionalnog roaminga. IOT (Inter Operator Tariff)u RH se ne može uspoređivati s drugim članicama EU u ovom trenutku jer to nije ni tema pojeftinjenja roaming usluge i oprator cjelokupni trošak interkonekcije može prenjeti na krajnjeg korisnika. Tako da imamo sluičaj naplate uspostave poziva……to mi je najveći drlog u povijesti telekoma. To je potpuno isto da nam vodovod ili HEP naplačuje otvaranje slavine ili paljenje svijetla….
U svakom slučaju, termini poput roaminga i međunarodnog poziva su 2 odvojene stvari i korisnici u svakom slučaju bi trebbali biti više osvješteni prilikom odabira operatora, tarifa i mobitela. Ako nešto nije jasno pitaj Mr. Googla. a ne kao Gregor nasjedati na reklame 😉

Ovakvi članci su sramota za Poslovni i novinara. Pa već nas šest mjeseci svi mediji bombardiraju s roamingom i snižavanjem cijena ulaskom u EU. I moja baba je naučila što je roaming u međuvremenu, a novinar je očito sve to prespavao. Pazi ti njega: “hrvatski roaming” je navodno kada zoveš iz hrvatskih mreža u inozemstvo! E moj Poslovni dnevniče, nije ni tebi lako s ovakvim novinarima…

Autor clanka ne razlikuje osnovnu terminologiju. Gluip clanak i neinformiran

Jest, građani su nasanjkani.

No sami su krivi jer ni 2.27 kn, da to vrijedi za pozivanje iz RH-a prema EU-u, nije jeftino.

Treba zvati hrvatske fiksne brojeve koji preusmjeravaju pozive prema inozemstvu i tada će minuta biti izmerđu 50 lipa i 1 kn.

New Report

Close