Kovalković: Vjerujemo da će AZTN svima osigurati fer pristup kioscima

Autor: Snježana Vujisić Sardelić , 30. srpanj 2009. u 22:00

Ivan Kovalkovič, predsjednik Uprave Philip Morrisa za Središnju Europu-Jug objašnjava kako ta kompanija zauzima pozicije u Hrvatskoj, te komentira odnos s najvećim konkurentom Adris Grupom

Svega mjesec dana nakon stupanja na snagu novog Zakona o trošarinama koji je eliminirao klasifikacijske razrede prema kojima su se formirale i različite trošarine na cigarete u Hrvatskoj, Philip Morris Zagreb (PMZ) na ovom je tržištu registrirao novi brand. Te su cigarete za jednu kunu jeftinije od najprodavanijeg brenda Tvornice duhana Rovinj, zbog čega su i prvi prodajni rezultati vrlo dobri. Time su potvrđene procjene da sa skidanjem klasifikacijskih razreda slijedi masovna registracija stranih cigareta u Hrvatskoj, pa se može reći da je i stvarno započela nova era u konkurentskoj borbi na domaćem tržištu. Poziciju Philip Morrisa u toj utakmici objašnjava Ivan Kovalkovič, predsjednik Uprave Philip Morrisa za Središnju Europu-Jug.

Prošli je mjesec PMZ u promet pustio novi brend cigareta u cjenovnom razredu od 17 kuna baš u vrijeme kada su se trošarine promijenile, što bi moglo biti povezano s komentarima da su multinacionalne kompanije izvršile pritisak na Europsku komisiju da inzistira na uklanjanju diskriminatornih odredbi iz Zakona o trošarinama?
Hrvatska je s Europskom komisijom potpisala Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, te treba otvoriti pristupne pregovore u poglavlju Porezi kao pripremu za ulazak na jedinstveno tržište. U tom kontekstu, i Vladi i industriji bilo je jasno što treba učiniti unutar tog poglavlja. Vrlo smo zadovoljni što je Hrvatska odlučila uskladiti strukturu svojih trošarina s Europskom direktivom o trošarinama. PMZ je vrlo dobro pripremljen za snažnije tržišno natjecanje, kao i za sve promjene koje se već događaju na hrvatskom duhanskom tržištu. Od 2005. usredotočeni smo na razvoj poslovanja u Hrvatskoj, te smo do sada izgradili visoko učinkovitu organizaciju kao odličan temelj za širenje poslovanja. Razvili smo odličnu suradnju s našim distributerom, tvrtkom Orbico, te gradimo i razvijamo čvrste dugoročne odnose s maloprodajnim partnerima. Nekoliko je naših uspješnih međunarodnih brendova danas prisutno u svim cjenovnim razredima.

U kojoj mjeri zakon pruža prednost međunarodnim proizvođačima?
Nova struktura trošarina napokon ravnopravno porezno tretira sve sudionike, bez davanja prednosti ikome. No, još postoji carinska tarifa od 38 posto za uvoz cigareta iz EU, koja međunarodne proizvođače stavlja u nepovoljniji položaj u odnosu na domaće. Vjerujemo da će nova struktura trošarina potaknuti tržišno natjecanje.

Planirate li lansirati još novih proizvoda i koja su općenito vaša očekivanja od hrvatskog tržišta?

Hrvatsko duhansko tržište je vrlo dinamično i uzbudljivo. Imamo i kratkoročnih i dugoročnih planova za pokretanje novih proizvoda. Iako ne možemo komentirati konkretne buduće poslovne strategije, nastavit ćemo s inicijativama vezanim uz portfelj brendova.

Kako će tržišno natjecanje utjecati na državne prihode od duhanske industrije? Podaci pokazuju da će prihod od trošarina u 2009. biti niži u odnosu na prethodne godine, usprkos povećanoj razini trošarina?

Spomenuti pad hrvatskog tržišta cigareta mogao bi biti posljedica više čimbenika, no trebalo bi se obratiti izvoru tih informacija kako biste dobili procjenu za 2009. Ono što možemo potvrditi iz iskustva na brojnim tržištima je da nema razloga vjerovati da snažnije tržišno natjecanje doprinosi smanjenju prihoda od trošarina za državu.

Kakvi su prvi učinci promjene trošarina? Kakvi su vaši prodajni i financijski rezultati?
Općenito smo vrlo zadovoljni povratom na naša kontinuirana ulaganja u organizaciju, prodaju i distribuciju. PMI je prisutan u Hrvatskoj s pet brendova cigareta. Zadnjih mjeseci, prodaja jednog našeg brenda se udvostručila, a drugog je višestruko porasla. Prodaja naše vodeće brend obitelji nastavlja sa stabilnim rastom.

Čini se da vaši novi brendovi imaju problema u pristupu maloprodajnoj mreži pa na mnogim prodajnim mjestima nisu dostupni. Često se čuje da domaći proizvođač kontrolira pristup maloprodaji, a poznato je da Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja još od 2006. vodi istragu o navodnoj zloporabi dominantne pozicije od strane TDR-a?
Često je izvještavano o tome da konkurenti TDR-a nemaju fer pristup maloprodajnim lancima koje kontrolira ili na koje ima utjecaj Adris Grupa. Vjerujemo u fer natjecanje i pristup tržištu te vjerujemo da će Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja riješiti ova važna pitanja na odgovarajući način u okviru trenutnog pravnog okvira. S druge strane, trgovci na malo znaju da će im promjene na duhanskom tržištu koristiti jer će donijeti konkurenciju, ulaganja u izgradnju novih poslova, te širu ponudu. Iz tog razloga svjedoci smo sve većeg interesa od strane nezavisnih maloprodajnih trgovaca za prodaju naših nedavno lansiranih brendova. Stalni rast prodaje Philip Morrisa na hrvatskom tržištu temelji se na snazi naših međunarodnih brendova, visokoj kvaliteti naših proizvoda, te od nedavno i vrlo konkurentnim cijenama, što su sve razlozi za naš optimizam glede daljnjeg razvoja poslovanja u Hrvatskoj.

Zašto je PMI odabrao Zagreb za svoj regionalni centar kada posjedujete tvornicu u Srbiji?

Zagreb je centar iz kojeg koordiniramo razvoj poslovnih aktivnosti u regiji Centralna Europa-Jug koja se sastoji od šest tržišta- Hrvatske, Slovenije, BiH, Makedonije, Albanije i Kosova. Stoga je najveći dio našeg ključnog osoblja, koje surađuje s lokalnim menadžmentom na pojedinim tržištima, zaposlen u Hrvatskoj. Rast poslovnih aktivnosti prati postupni rast u broju zaposlenih koji je samo u Hrvatskoj narastao na preko 100. Što se tiče tržišnog potencijala, Hrvatska je jedno od najvažnijih tržišta u regiji. Osobito je značajna zbog procesa usklađivanja sa zahtjevima EU te zbog novih trendova koje očekujemo da će se pokazati na duhanskom tržištu i relevantnom regulatornom okruženju kao posljedica tih procesa. Hrvatsko iskustvo će imati značajan utjecaj na buduće procese u susjednim zemljama. Kao što su hrvatski stručnjaci proučavali pozitivna i negativna iskustva novih članica EU u implementaciji duhanske regulative EU, BiH, Srbija ili Makedonija mogle bi uskoro koristiti hrvatska iskustva stečena tijekom pristupnog procesa te nakon pristupa EU.

Kako biste ocijenili razvoj na duhanskom tržištu u regiji?
Jugoistočna Europa je kompleksna regija s relativno malim tržištima od kojih je svako različito u smislu regulatornog okruženja, gospodarskog razvoja, stupnja integracije s EU i potrošačkim navikama. PMI se fokusira na svako tržište zasebno te usklađuje poslovnu praksu i ponudu sa zahtjevima kupaca. To je rezultiralo dvoznamenkastim prosječnim godišnjim postotkom rasta prodaje u regiji tijekom zadnjih godina, čime se PMI pozicionirao među tri najveće duhanska kompanije u regiji.

Zabrana pušenja

Primjećujete li negativan utjecaj zabrane pušenja u javnim prostorima na prodaju? Što očekujete od najavljenih amandmana Zakona o ograničenju uporabe duhanskih proizvoda?
Sada smo u sezoni kada ljudi najviše vremena provode vani pa je prerano za procjene utjecaja zabrane pušenja na prodaju cigareta. Iskustva sa drugih tržišta gdje su uvedene slične zabrane su da postoji inicijalni utjecaj na potrošnju dok se odrasli pušači prilagođuju novoj regulativi, iza čega slijedi postupni povratak na temeljni potrošački trend. Podržavamo snažnu i učinkovitu regulativu glede duhanskih proizvoda. Vjerujemo da Vlada treba ograničiti pušenje u zatvorenim javnim prostorima. Podržavamo potpunu zabranu pušenja u državnim ustanovama i u javnom prometu, te na mjestima kao što su škole, gdje se nalaze djeca. Ali, isto tako vjerujemo da takva regulativa treba biti uravnotežena te omogućiti gospodarskim subjektima da velikom broju osoba koje su pušači pruže ugodno mjesto za pušenje, osobito u hotelima, restoranima, noćnim klubovima i barovima. Na mjestima gdje je pušenje dopušteno, vlasnici bi trebali imati određenu fleksibilnost glede odluke kako da na najbolji način usklade sklonosti pušača i nepušača. U tom smislu pozdravljamo nedavne najave Vlade o mogućim prilagodbama ograničenja pušenja u ugostiteljskom sektoru.

Novi zakon neće promijeniti cijene

Novi Zakon o trošarinama objavljen je prošlog tjedna te će stupiti na snagu 1. siječnja 2010. godine. U kojoj je mjeri taj novi zakon usklađen sa europskim direktivama, te trebamo li očekivati daljnji rast trošarina?
Novi zakon je u potpunosti uskladio hrvatsku regulativu glede trošarina na duhanske proizvode s EU direktivom o trošarinama. Zakon ne donosi nikakve promjene u strukturi ili stopi trošarina na cigarete, ali uvodi minimalnu trošarinu od 7,5 HRK po kutiji cigareta. Ovaj se iznos već plaća za najjeftinije cigarete na tržištu, pa stoga neće imati nikakvog utjecaja na maloprodajne cijene postojećih proizvoda. Što se tiče pitanja o budućim povećanjima trošarina, trebalo bi ga postaviti Vladi.

Komentirajte prvi

New Report

Close