Kinezi nam grade Pelješki most, a žele ulagati u željeznicu, luke te turizam

Kineski ulagači su prisutni kroz svoje kompanije koje su posljednjih godina preuzimali u europskim zemljama FOTOLIA Kineski ulagači su prisutni kroz svoje kompanije koje su posljednjih godina preuzimali u europskim zemljama FOTOLIA

Najveći svjetski investitior u Hrvatskoj je malo prisutan, najviše zbog loših signala prijašnjih vlasti.

Kina je jedan od najvećih svjetskih investitora, no iako se Hrvatska više puta spominjala kao poželjna destinacija za kineski kapital, ulaganja je bilo na kapaljku. Sve više kineskih turista u našoj zemlji, lani 230 tisuća ili 56 posto više nego u godini prije, daje dodatni zamah i gospodarskim odnosima, a iako se ne radi o klasičnoj investiciji najmnogoljudnije zemlje svijeta kod nas, činjenica da će tamošnji konzorcij graditi Pelješki most će svakako produbiti međusobne odnose te povećati povjerenje investitora.

Promet i turizam

Kako pojašnjava Siniša Malus, menadžer za komunikacije udruge Chinese-Southeast European Business Association (CSEBA) koja promoče kinesko-hrvatsku suradnju, kineske investicije u Hrvatsku, a na čelu joj je Mario Rendulić, intenzivirale su se u posljednje dvije godine, no potencijal je još uvijek velik. “Za bolje rezultate odgovorni su bili nedovoljni pozitivni signali ranijih hrvatskih Vlada, posebno Milanovićeve. Situacija se u posljednje dvije godine bitno poboljšala što je onda i rezultiralo većim brojem projekata čija je realizacija otpočela. Moramo razumjeti da svaki kineski investitor itekako vodi računa o kvaliteti političkih i gospodarskih odnosa s državom u koju namjerava investirati”, kaže Malus.

 

56 posto

više kineskih turista smo imali lani u odnosu na 2016.

Podsjeća da je Luke Zadar krajem kolovoza dobila novi Nadzorni odbor Luke u kojemu će većinu imati tvrtka Zadar Seaport iza koje stoji kineski kapital. “Kineski strateški partner odluku o ulaganju u Luku Zadar donio je najvećim dijelom stoga što je Luka Gaženica izvrsno prometno povezana sa zaleđem. Postoji ozbiljna mogućnost da strateški partner uloži u obnovu ličkog dijela željezničke pruge, a za što su iskazali interes.

Revitalizacijom Unske pruge željeznička povezanost Luke Zadar dodatno bi dobila na važnosti. Na odluku kineskih investitora utjecala je i blizina industrijske zone Crno kao mogućnost skladišno-prerađivačke zone, te blizina Zračne luka Zadar”, navodi Malus. Iz CSEB-a ističu da ju, osim za infrastrukturu i energetiku (projekt vjetroelektrane u Senju kompanije Norinco International), kineski investitori zainteresirani i za turističke kapacitete.

 

Otvaranje tvornica za proizvodnju avionskih i auto dijelova

Zdenko Lucić, ravnatelj Agencije za investicije i konkurentnost smatra da su kineski ulagači manje percipirani kao direktni ulagači, no oni su prisutni kroz svoje kompanije koje su posljednjih godina preuzimali u europskim zemljama. Primjer je tvrka Ziegler iz Njemačke, koja ulaže u proizvodnju vatrogasnih vozila u Kutini, a koja je u vlasništvu kineske korporacije. Ili partnerstvo Rimac Automobila i Camel Group iz Kine. Aktualna su, kaže, i dva projekta iz auto i avionske industrije, za koje još nije odabrana točna lokacija, a koje bi u Hrvatskoj realizirale “kineske” tvrtke iz Njemačke i Austrije.

“Očekuje se da će vrlo skoro ući u projekte u Krapinskim Toplicama (op.a. vrijedan 30-ak mil. eura), a naravno da su zainteresirani i za projekte na jadranskoj obali. CSEBA već četiri godine radi na uspostavi izravne zračne linije između Kine i Hrvatske.

 

30 milijuna

eura vrijedna je kineska investicija u Krapinske Toplice

Nažalost, ZL Zadar trenutno ne može primiti zrakoplove pa je Zagreb vjerojatna destinacija. Takvu je liniju nemoguće uvesti bez financijskih poticaja od stane vlasti. Kineski poticaji su praktički dogovoreni, a imamo i potporu Ministarstva turizma. Vizni režim je najozbiljnija prepreka rastu broja kineskih turista u Hrvatskoj i valja ga maksimalno olabaviti”, kaže Malus.

Zahtjevno tržište

Ivan Barbarić, HGK za međunarodne odnose ističe da se s porastom kineskoga standarda promijenila i potražnja kupaca te se sada u Kini sve više traže jedinstveni, prirodni, visokokvalitetni i inovativni proizvodi koje Hrvatska ima za ponuditi.

 

16 zemalja

istočne i središnje Europe okuplja inicijativa Kina+16

“Kina je vrlo zahtjevno tržište, što zbog određenih trgovinskih barijera, što zbog poslovno-kulturoloških razlika pa smo upravo sa ciljem premošćivanja tih prepreka te osluškujući potrebe hrvatskoga gospodarstva prošle godine otvorili Predstavništvo HGK u Šangaju.

S jačanjem aktivnosti u inicijativi 16+1 te činjenici da će sastanak šefova Vlada biti sljedeće godine po prvi puta organiziran u Hrvatskoj, otvara se put da se Hrvatska lakše pozicionira u svijesti kineskih i potrošača, ali i poslovnih investitora te se pruža jedinstvena prilika da se i na političkim razinama otvore potrebni dijalozi i riješe određena trgovinska pitanja.

Komentari (1)
  • Black1
    Black1 12:06 21.9.2018.

    Zanimljivo da niko ne priča o tome kako je IGH dobio nadzor za pelješki mots a potom ga kupili kinezi……nebi reko da je ista firma ali definitvno vlasništvo je ista država…..

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!