Hotelijeri već u lovu na sezonske radnike

Autor: Marija Crnjak , 07. veljača 2011. u 22:00

‘Stalni’ sezonci kojima poslodavac plaća doprinose i zimi u Hrvatskoj se mogu nabrojiti na prste

Iako turistička sezona počinje tek za nekoliko mjeseci, mnoge turističke tvrtke kreću u potragu za tisućama sezonskih radnika. Neke od njih, poput dubrovačkih Jadranskih luksuznih hotela Gorana Štroka, Excelsa Hotela u sklopu grupe Lukšić ili pak Hotela Lafodia, već su objavile oglase. Maistra je s aktivnostima započela početkom godine, Valamar grupa natječaj i odabir budućih radnika provest će u veljači i ožujku.

Zlatno pravilo
Iskusni hotelijeri otkrivaju zlatno pravilo – najbolje sezonce dobivaju oni koji u potragu krenu prvi. Oni koji su svoje sezonce jednom prilikom pronašli u svibnju i kasnije, iako su možda uštedjeli, opekli su se lošom kvalitetom radne snage pa pogrešku ne ponavljaju. Takav sustav kadroviranja ne bi bio nužan da je u Hrvatskoj zaživjela ideja stalnog sezonca, poručuju sindikati koji se već godinama bore protiv ugovora na određeno. Nekima uspijeva pronaći sezonce koji im se opet vraćaju, poput Maistre, u kojoj oko 80 posto sezonske radne snage čine isti ljudi. Ostatak kadra u Maistri su već počeli prikupljati kako bi imali vremena za edukaciju i pripremu za posao. “Nailazimo na neodgovarajuću ponudu kadrova po stručnosti, kvaliteti i obrazovanosti, posebno u deficitarnim zanimanjima poput konobara, kuhara ili slastičara, pa smo s aktivnostima pronalaska sezonske radne snage započeli već početkom godine”, kaže Tatjana Trošt, direktorica ljudskih potencijala u Maistri u kojoj je lani bilo zaposleno oko 1500 sezonaca, a ove se godine očekuje još tristotinjak zbog otvaranja novog hotela Lone. Trošt ističe da s obzirom na visoku razinu kvalitete ponude Maistra od svojih radnika ima visoka očekivanja, zbog čega se mnogo ulaže u edukaciju. Tvrtka tijekom jednogodišnjega poslovnog ciklusa više od dva milijuna kuna ulaže u edukaciju više od polovice zaposlenika. Kratka sezona i niska profitabilnost sektora osnovni su razlozi zbog kojih samo rijetki hoteli imaju stalne sezonce onako kako je ta kategorija zamišljena – da ljeti radi i dobiva plaću i doprinose, a za vrijeme “mrtve” sezone samo doprinose.

Propala inicijativa
Ideja o stalnim sezoncima u nas se pojavila kad je ministrica turizma bila Pave Župan-Rusković. Podrazumijevala je da doprinose za stalne sezonce u mrtvoj sezoni dijelom pokriva država, kako čine neke druge turističke zemlje poput Španjolske. No u nas od toga zasad ništa, a stalni sezonci kojima poslodavac plaća doprinose i zimi mogu se nabrojiti na prste, kaže Eduard Andrić, predsjednik Sindikata turizma Hrvatske (STUH). “Sezonci su u hrvatskom turizmu građani drugog reda jer ugovorom na određeno ne mogu osigurati normalan život, dizati kredite, osnovati obitelj. Poslodavci zato svake godine iznova traže sezonske radnike s rizikom koga će dobiti jer na tržištu nema dovoljno izučenih kadrova”, pojašnjava Andrić. Štrokovi Jadranski luksuzni hoteli zapošljavaju “prave” stalne sezonce, odnosno zimi plaćaju doprinos za mirovinsko osiguranje, a i tamo ih je tek petnaestak od ukupno 70-ak sezonaca koji se vraćaju svake godine. U JLH će se u ovoj godini, kao i lani, primiti oko 150 sezonaca, doznajemo od Marije Stojanović, voditeljice Odjela ljudskih potencijala Jadranskih luksuznih hotela. “Na tržištu vlada kroničan nedostatak konobara s iskustvom u luksuznom hotelijerstvu. Slično je bilo s iskusnim kuharima, no to se promijenilo i zbog popularizacije te profesije u proteklom razdoblju”, ističe Stojanović. Valamar po sezoni prosječno zapošljava do 2000 sezonaca, od čega se znatan postotak vraća. “Cilj je da nam se vraćaju isti sezonski radnici, no svake godine imamo potrebu za određenim brojem novih pa već nekoliko godina u suradnji sa zavodima za zapošljavanje u veljači i ožujku intervjuiramo potencijalne radnike u cijeloj zemlji, a osobito u Slavoniji”, kaže Gordana Fabris, direktorica ljudskih resursa u Valamaru.

Komentirajte prvi

New Report

Close