Franšizni forum na Rexpo-u: Uskoro udruženje franšiza pri HGK

 Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Paver je naglasio važnost franšiziranja i za opstanak tvrtki u prvih pet godina jer to podrazumijeva da iza njih stoji već dokazani brend.

 Pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) uskoro bi se trebalo osnovati udruženje franšiza, čime bi se pojačalo djelovanje Hrvatske udruge za franšizno poslovanje (HUFP) koja se od osnivanja 2002. zalaže za širenje tog još uvijek nedovoljno iskorištenog modela poduzetništva u Hrvatskoj, a koji može pomoći izvozu, zapošljavanju i razvoju malog poduzetništva.

Najavili su to u srijedu na 8. međunarodnom franšiznom forumu u sklopu sajma Rexpo Adriatic predsjednica HUFP-a i potpredsjednica Europske franšizne federacije (EFF) Liljana Kukec i predstavnik HGK-ovog Sektora za trgovinu Hrvoje Paver. Oni su istaknuli i potrebu što skorije uspostave registra i inkubatora franšiza u Hrvatskoj, kako bi se taj model više približio svima onima koji žele početi ili dodatno razviti posao.

Paver je naglasio važnost franšiziranja i za opstanak tvrtki u prvih pet godina jer to podrazumijeva da iza njih stoji već dokazani brend.

Po podacima koje je iznio, u Europi je najviše franšiza ili 555 u Poljskoj, zatim u Rusiji više od 450, Mađarskoj oko 350, a u svim je tim zemljama udjel domaćih franšiza blizu ili i malo iznad 50 posto.

Iznoseći neslužbene podatke HUFP-a, jer drugih nema, Kukec je kazala da je u Hrvatskoj trenutno aktivno oko 180 različitih franšiza, koje na oko tisuću prodajnih mjesta zapošljavaju oko 16,5 tisuća ljudi. To nije malo, kaže Kukec koja je problemom označila što je u ukupnom broju franšiza tek oko 12 posto domaćih, hrvatskih, što je u odnosu na neke druge europske zemlje izuzetno nizak postotak.

Kao primjere trenutno nekih od najuspješnijih domaćih franšiza izdvaja Aqua-u (lanac dućana s plavo-bijelim sitnicama, odjećom i drugim), Surf'n'Fries (fast food lanac s krumpirićima pečenim vrućim zrakom bez ulja) te magazin Putovanje za dvoje, koji su svi već svoj know-how, nakon uspjeha u Hrvatskoj, plasirali i u inozemstvo, primjerice Surf'n'Fries u Tursku, Rumunjsku i odnedavno i u Vijetnam, magazin Putovanja za dvoje u nizu europskih zemalja, itd.

Domaćih franšiza bi s obzirom na, kako kaže Kukec, hrvatsku pamet i inovativnost, moglo biti i više kada bi se taj model poduzetništva više promovirao i podupirao od strane državnih institucija. No te institucije to još ne prepoznaju dovoljno, rekla je Kukec dodajući kako je sadašnje Ministarstvo poduzetništva i obrta samo u prvoj godini u sklopu programa Poduzetnički impuls bilo odredilo milijun kuna baš za franšize, ali već iduće godine toga više nije bilo. Već s tih milijun kuna 12 je tvrtki tada uspjelo pokrenuti posao, a bilo bi dobro kada bi se takva vrsta potpore nastavila, smatra Kukec.

Vlasnica tvrtke Studio Damjana iz Zagreba Damjana Domanovec na primjeru franšize magazina Putovanja za dvoje istaknula je važnost takvog poslovanja za izvoz jer su skoro sve uspješnije domaće franšize već negdje vani.

Objasnila je kako su u franšizama već sedam godina, kako su s magazinom Putovanja za dvoje krenuli praktički od nule, ali su već nakon par godina dobili upit za prodaju. Tako danas u Zagrebu na hrvatskom izdanju tog tromjesečnog magazina zapošljavaju sedmoro ljudi koji kreiraju i gotovo 90 posto sadržaja stranih izdanja u Francuskoj, Italiji, Sloveniji, Srbiji, BiH, u pregovorima su i za englesko govorno područje, vjerojatno Velika Britanija, te za Kinu.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!