Zahvaljujući Rusiji izvoz Lipovice prvi put veći od domaće prodaje

Autor: Biserka Ranogajec , 30. siječanj 2006. u 06:00

U Rusiji smo se pojavili prije dvije godine, a spremni smo učiniti sve kako bismo se na tom tržištu pozicionirali, ističe Ratko Sokolić, komercijalni direktor poduzeća koje je prije dvadesetak godina proizvodilo 3,5, a sada 2,4 milijuna članaka radijatora

U Europi su aluminijske radijatore šezdesetih godina 20. stoljeća prvi počeli proizvoditi Talijani. Desetak godina kasnije na tu su se proizvodnju odlučili i u Lipovici, tadašnjoj radionici u sastavu Kaznionice Popovača, i to s puno skepse i sumnje u opstanak inicijative.
Naime, u to su vrijeme najzastupljeniji, gotovo “neprikosnoveni” radijatori bili gusnati i čelični ili panelni. Međutim, nakon desetak godina aluminijski radijatori iz Lipovice pokraj Popovače postaju ozbiljan konkurent na tržištu.

Iz uvoza 30 posto
Početak osamdesetih godina donosi im priznanje i prosperitet na tržištu bivše države. S godišnjom proizvodnjom od 3,5 milijuna članaka Lipovica je bila najveći proizvođač i jedan od većih u Europi. U bivšoj državi bilo je desetak proizvođača radijatora, a među njima četiri su proizvodila aluminijske. Danas se u Hrvatskoj tom proizvodnjom bavi uz Lipovicu još poduzeće Alukal u Zagrebu. U međuvremenu rad zatvorenika zamijenili su civili i krajem 2002. tvornica je odvojena od Kaznionice i registrirana kao samostalno trgovačko društvo.
Prema saznanjima i procjeni Ratka Sokolića, komercijalnog direktora Lipovice, njihov tržišni udio u proizvodnji i prodaji aluminijskih radijatora danas iznosi oko 60 posto, oko 10 posto drži Alukal, dok se ostatak odnosi na uvoz.
I danas glavni proizvođači dolaze iz Italije, Španjolske, Poljske te Irana. Prije nekoliko godina značajniji svjetski proizvođači postaju Rusi, a od prošle godine i Kinezi.
Lipovica posljednjih godina bilježi kontinuirani rast izvoza, posebice u 2004. kada je izvoz u odnosu na godinu dana ranije povećan 44 posto te lani 22 posto više nego pretprošle.

Velika ulaganja
U 2005. Lipovica je prvi put imala izvoz veći od domaće prodaje, odnosno njegov udio u prodaji dosegao je 55 posto. Primjerice, vrijednost izvoza u 2002. i 2003. godini iznosila je 4,5 milijuna eura, u 2004. godine 6,5 milijuna eura, a u prošloj osam milijuna eura. Najveća izvozna tržišta su BiH, Francuska te Rusija.
Ratko Sokolić kaže kako su se na ruskom tržištu pojavili tek prije dvije godine kada su prodali 76.000 članaka radijatora. “U idućim godinama očekujemo znatan rast prodaje s obzirom na veličinu i potencijal tog tržišta i spremni smo uložiti odgovarajuća sredstva i učiniti sve kako bi se na tom tržištu pozicionirali i dokazali. Procjenjujemo da na temelju ruskog tržišta možemo planirati rast i razvoj”, ističe Sokolić.
Zbog izvoza i osvajanja novih tržišta Lipovica je certificirala radijatore za EU i za Rusiju. Proizvodni program ima dvije linije – stariji Ekonomik i noviji Solar kojih se ukupno proizvede dnevno oko 10 tisuća članaka, odnosno 2,4 milijuna u 2005. Lani je u prodaji ostvareno 110 milijuna kuna.
Marko Žućak, predsjednik Uprave Lipovice, podsjeća da je 2005. počelo ulaganje u modernizaciju proizvodnih kapaciteta i proširenje proizvodnog programa. Ukupna sredstva potrebna za nova postrojenja iznose 2,72 milijuna eura, od čega će vlastitih biti 52 posto, dok bi se ostalo osiguralo kreditima banaka.

Tradicionalna tržišta na Sredozemlju

Današnja europska proizvodnja aluminijskih radijatora iznosi oko 120 milijuna članaka odnosno, prema Sokolića, to tržište premašuje vrijednost od 600 milijuna eura na godinu. Znakovit je zemljopisni raspored glavnih tržišta aluminijskih radijatora. Tradicionalna tržišta su mediteranske zemlje: Italija, Francuska i Španjolska kao najveća te Portugal i države u regiji – Hrvatska, Srbija, BiH i Makedonija. Značajna tržišta su i Poljska te posljednjih godina Ukrajina, Bugarska, Kazahstan i Rusija.

Komentirajte prvi

New Report

Close