Rogović-Lekić: Povećat ćemo našu flotu na pet poslovnih mlaznih zrakoplova

Autor: Saša Vejnović , 04. studeni 2008. u 20:00

Klijenti ID-JET-a su poslovni ljudi, estradnjaci i sportaši te pokoji romantik koji svoju bolju polovicu iznenenadi letom poslovnim zrakoplovom

Nama običnim smrtnicima koji u avionima letimo isključivo kao putnici pilotiranje se čini jednim od možda pet najzanimljivijih poslova na svijetu. Zbog toga prilično iznenadi atraktivna plavuša koja na sličnu konstataciju nabora obrve i odmahne glavom. “Uh, to je stvarno dosadno. Zapravo, letenje je super ako vam je hobi, ali kao posao užasno je dosadno”, rekla nam je Iva Rogović-Lekić, suvlasnica zrakoplovne kompanije ID JET, koja je još prije samo pet-šest godina radila upravo to – upravljala zrakoplovom. “Letjela sam tada za jednu privatnu kompaniju koja više ne postoji. Imali smo jedan zrakoplov kojim smo prevozili teret i putnike. Još su me u to vrijeme često pitali imamo li još koji avion. Shvatila sam tada da je dobar dio tržišta nepokriven i krenuli smo s vlastitim poslom”, kaže Rogović-Lekić koja je te 2003. sa svojim dobrim prijateljem Domagojem Vodanovićem pokrenula tvrtku Iva-Dom. Krenuli su u posao kao posrednici u ugovaranju privatnih letova.

Teški počeci
“U početku je bilo dosta teško, krenuli smo ni od čega, tek s laptopom i telefonom. No kako smo oboje bili i prije u tom poslu, brzo smo zauzimali svoje mjesto na tržištu”, kaže Rogović-Lekić. U prilog im je svakako išlo to što u Hrvatskoj u to vrijeme i nije bilo ozbiljne konkurencije. Ugovoreni poslovni letovi uglavnom su se izvodili srpskim, slovenskim, austrijskim ili zrakoplovima kompanija iz nekih drugih obližnjih zemalja jer u Hrvatskoj kompanija s vlastitim poslovnim zrakoplovom nije bilo. Zbog toga su Iva i Domagoj, nakon žestoke borbe s administracijom, prije nekoliko mjeseci registrirali vlastitu aviokompaniju koju su nazvali ID-JET. U njihovoj je floti jedna Cessna Citation 501 vrijedna 1,2 milijuna USD kupljena na operativni leasing. No tu ne namjeravaju stati, već u sljedećih nekoliko godina vlastitu flotu namjeravaju povećati na pet poslovnih mlaznih zrakoplova. Tržište zasigurno postoji jer neke susjedne zemlje imaju izuzetno visoko razgranatu poslovnu avijaciju, a dobar dio prihoda ostvaruju i prevozeći klijente iz Hrvatske. U Srbiji, primjerice, leti petnaestak privatnih poslovnih aviona koje često unajmljuju i hrvatski biznismeni. Nevelik ured u kojem smo razgovarali nalazi se na katu u Zračnoj luci Zagreb. Najvažnija stvar u njemu su računala s kojih se mora čuti neka glazba i na kojima ona uglavnom obavlja veći dio posla. “Samo za ovaj prostor na aerodromu plaćamo devet tisuća kuna, zajedno s režijama”, mršti se Rogović, no svjesna je da nema puno izbora. Samo dokumentacija za pokretanje vlastite zrakoplovne kompanije stajala ih je oko sto tisuća kuna. Svaki mjesec treba otplaćivati zrakoplov, plaćati pet pilota, dva inženjera i šefa održavanja. No kako se na financijski dio priče zapravo ne žali, jasno je da se od ovog posla može lijepo živjeti. “Nismo milijarderi, još se borimo. Nemam još toliko da si mogu priuštiti let svojim avionom kamo želim, za svoj gušt”, kaže. Iako bi zasigurno mogla ispričati pokoju pikanteriju o nekim poznatim osobama koje su koristile njihove usluge, dobro pazi da ne otkrije njihov identitet.

Dostupni letovi
“Ne govorimo tko koristi naše usluge. No, ako se oni negdje pohvale, nemamo ništa protiv”, kaže i dodaje kako među njima ima svih profila, od poslovnih ljudi preko sportaša do estradnih zvijezda. Ipak, poslovnjaci su im najčešća klijentela, i to uglavnom srednji menadžment velikih hrvatskih tvrtki i banaka. Najbolja reklama im je zadovoljan klijent koji svoje iskustvo podijeli s poslovnim partnerima. Iako rijetko, ima i romantičara koji iznenade svoje bolje polovice letom poslovnim avionom, a to naročito znaju raditi nogometaši. Unatoč luksuzu let poslovnim avionom nije (pre)skup kada se usporedi s cijenama velikih kompanija, a pritom ima brojne prednosti, no nekima to nije dovoljno. “Najsmješnije mi je kad nas netko zove i traži da spustimo cijenu 200 eura. Gle, nemoj letjeti poslovnim avionom”, kaže im tada Rogović, kojoj stalna klijentela čini najveći postotak tržišta. Oni za cijenu više i ne pitaju i, što je daleko važnije, plaćaju unaprijed. Za taj novac ne moraju nekoliko sati prije doći na aerodrom (dovoljno je petnaestak minuta prije polijetanja), mogu letjeti u gradove do kojih bi inače mogli doći samo uz nekoliko presjedanja, ne moraju plaćati noćenje u hotelu jer se istim avionom mogu vratiti nakon što obave posao, mogu odraditi sastanke i u avionu. “Velika je razlika između ljudi koji upravljaju velikim državnim ili stranim tvrtkama koji su daleko rastrošnijih od onih koji su sami stvarali svoj kapital i koji su puno skromniji”, kaže Rogović. No ugovaranje poslova s velikim hrvatskim kompanijama ne znači uvijek sigurne prihode. “Ima nekih naših velikih tvrtki kojima još ne mogu utjerati dug”, otkriva Rogović, ne želeći reći o kojim je kompanijama riječ. Unatoč tome za posao se ne boji. Dugo sam u tome, šest godina osluškujem tržište poslovne avijacije i prilično sam uvjerena da ćemo našu tvrtku postaviti na noge“, kaže Rogović kojoj poslovni planovi tu negdje i završavaju. Cilj joj je respektabilna kompanija poslovne avijacije, nakon čega će ju vjerojatno prodati. Takav plan doista zvuči neobično za nekoga kome je pilotiranje dosadno, no dosađivanja se ne boji. ”Ljeti surfam, zimi skijam, svako jutro plivam… prilično sam aktivna, znat ću iskoristiti to slobodno vrijeme“, govori kroz smijeh koji prekida zvuk s black-berryja. ”Evo, to je taj zvuk. Javlja se neki od brokera”, govori dok uzima blackberry.

Dostupnost i brzina
“Točno, jedan engleski broker pita za let 3. studenog iz Zagreba u dva europska grada i natrag. U ovom je poslu najvažnija brzina”, brzo tipka dok govori i već nakon pola minute ga odlaže na stol. Kaže kako joj se blackberry isprva nije sviđao, no ubrzo je shvatila da je on “dušu dao za ovaj posao”.Dostupnost i brzina su ključ njezina dijela posla, zbog čega je i nakon što dođe kući stalno pred laptopom. Poslovi se ugovaraju i u večernjim satima, pa predaha nikad nema. Iako to nije rekla, čini se da joj je pogled na vlastiti avion na aerodromu među najomraženijim stvarima. Avion je najskuplji kada nije u zraku.

Cijene

Najam zrakoplova s pet putničkih mjesta (uključene takse, osiguranja, catering, dnevni i tjedni tisak…)
Zagreb – Milano – Zagreb 3800 eura
Zagreb – Cannes – Zagreb 5700 eura
Zagreb – Beograd – Zagreb 3050 eura
Zagreb – Ženeva – Zagreb 6000 eura

Prosječne cijene avionskih karata, po osobi, kod aviokompanija u poslovnoj klasi
Zagreb – Milano – Zagreb 900 eura
Zagreb – Nica – Zagreb 1000 eura
Zagreb – Beograd – Zagreb 850 eura
Zagreb – Ženeva – Zagreb 1200 eura

Komentirajte prvi

New Report

Close