Poslovanje hotelskih grupacija iz godine u godinu sve bolje

Prosječna ostvarena cijena sobe hotela u Hrvatskoj povećana je za 3,2%/PXL Prosječna ostvarena cijena sobe hotela u Hrvatskoj povećana je za 3,2%/PXL

Pad prihoda lani bilježi tek nekoliko tvrtki na ljestvici vodećih 50, a među njima je šibenski Solaris te zadarski Borik u većinskom vlasništvu Falkensteiner grupe.

Poslovanje većine turističkih tvrtki u Hrvatskoj u 2011. godini bilo je znatno uspješnije nego godinu prije, u kojoj je recesija usporila sva turistička kretanja na globalnom planu. Stoga je većina tvrtki na ljestvici vodećih 50, koju je izradila Financijska agencija (Fina), zabilježila veći prihod, uz manje ili više uspješan rast dobiti. Kristian Šustar, predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca u hotelijerstvu navodi nekoliko ključnih razloga zbog kojih se 2011. pokazala izuzetno uspješnom turističkom godinom. "Prošle godine imali smo idealan raspored praznika, Uskrs u travnju s većinom praznika na našim relevantnim tržištima početkom i tijekom lipnja tako da je lipanj bio izvanredan. Tome se pridružilo odlično vrijeme, što je vrlo važno zbog strukture naše turističke ponude koja je usko vezana uz sunce i more slijedom čega se 'ljeto' znatno produžilo. Također s globalnog aspekta velik utjecaj na rezultate imala je lanjska eksplozija ranog bukinga uzrokovanog naznakama stagnacije recesije u Europi u zadnjem kvartalu 2010. godine, odnosno pozitivnim tržišnim signalima. Naposljetku, iako smatram da arapsko proljeće i narušena razina sigurnosti u afričkim zemljama nije izravno utjecala na brojke u Hrvatskoj, to je svakako utjecalo na atmosferu i način promišljanja Hrvatske kao sigurne destinacije te destinacije koja je 'blizu'. Također uza sve to uloženi su napori Ministarstva turizma za privlačenje gostiju, što je također utjecalo na odlične rezultate", kaže Šustar.

Individualni gosti

Sanja Čižmar, starija partnerica u konzultantskoj kući Horwath HTL, potvrđuje da se poslovni rezultati hotelijerstva u Hrvatskoj odupiru recesiji. "Naime, iz godine u godinu bilježimo više prihode hotela po jedinici kapaciteta. Tako je u 2011. u odnosu na 2010., prema istraživanju Horwath HTL, ostvaren porast ukupnog prihoda hotela po sobi od 7,5%. Ovaj porast hotelskih prihoda uzrokovan je podjednako rastom prosječnih ostvarenih cijena i rastom zauzetosti kapaciteta. Prosječna ostvarena cijena sobe hotela u Hrvatskoj u 2011. u odnosu na 2010. je povećana za 3,2%, a zauzetost je povećana za 3,7-postotnih bodova. Prosječne ostvarene cijene rastu uglavnom kao posljedica veće orijentacije na izravni kanal prodaje, a manjim dijelom kao posljedica obnove hotelskih objekata s obzirom na to da je u 2011. u hotelijerstvu ostvarena relativno skromna investicijska aktivnost", pojašnjava Čižmar. Osim već spomenute turbulencije na dijelu Mediterana, dobrog vremena i blizine emitivnih tržišta, Čižmar navodi da su se hotelijeri u prodaji više orijentirali na individualne goste i izravne kanale prodaje kao što su internetski portali na kojima se ostvaruje veća prosječna cijena nego u klasičnoj alotmanskoj prodaji koja polako opada. Podaci pokazuju da profitabilnost hotela u Hrvatskoj također raste kroz godine iako sporijim tempom od rasta prihoda. Dostignuta razina bruto dobiti iz poslovanja hotela prije fiksnih troškova iznosi oko 30 posto, što nakon podmirenja fiksnih troškova jamči ostvarivanje neto dobiti. Doduše, na profitabilnost hotela i dalje negativno utječe visoka sezonalnost hotelskog poslovanja. S obzirom na stagnanciju većih investicija, struktura smještajnih kapaciteta bila je manje više jednaka kao u godini prije, kao i ljestvica prvih deset po visini prihoda u odnosu na prethodne godine. Ipak, zbog nekoliko procesa pripajanja i akvizicija osjećaju se male razlike na ljestvici prvih pet, a neke će se znatnije zamijetiti tek u analizi rezultata za 2012. godinu. S prvog mjesta po visini prihoda ni lani se nije pomakla Adrisova Maistra čije je poslovanje lani zabilježilo otvaranje "luxury business" hotela Lone. Hotel Lone, zajedno s hotelom Monte Mulini, prvim hotelom s pet zvjezdica u Istri, zaključio je velik investicijski ciklus Maistre koji je krenuo 2005. godine i dosegnuo iznos ulaganja od 1,7 milijardi kuna.

Najveća dobit

Druga tvrtka po ostvarenom prihodu bila je Valamarova Riviera Adria koja je lani ostvarila 539,7 milijuna kuna ukupnih prihoda ili 17,9 posto više nego u 2010. Riviera Adria lani je izvršila pripajanje društava Zlatni otok i Rabac, čime je po broju kapaciteta društvo Riviera Adria postalo najveća turistička kompanija u Hrvatskoj. U kompaniji napominju da navedeni kapaciteti, uvećani za kapacitete podružnice Dubrovnik Babin Kuk, predstavljaju više od 10 posto svih kategoriziranih kapaciteta u hotelima, apartmanima i kampovima. Plava laguna u vlasništvu grupe Lukšić turistička je tvrtka koja je u prošloj godini ostvarila najveću dobit u iznosu od 80 milijuna kuna, što je porast od 20 posto. Tvrtka je na trećemu mjestu ljestvice najvećih s ukupnim prihodom od 452 milijuna kuna u prošloj godini. Plava laguna upravo je u procesu dovršavanja procesa preuzimanja i integracije hotela iz grupacije Jadranski luksuzni hoteli koje je lani grupa Lukšić kupila od Gorana Štroka. Istraturist je lani povećao prihod za osam posto dosegavši ukupan prihod od 413 milijuna kuna, uz ostvarenu dobit od 28 milijuna kuna, za razliku od godine prije koju je tvrtka završila u gubitku prije svega zbog tečajnih razlika. Šesti po prihodu, ali drugi po visini dobiti lani je bio HUP Zagreb Anđelka Leke, koji je lani povećao prihod za oko 30 posto, te gotovo utrostručio dobit koja je dosegnula 76 milijuna kuna. Pad prihoda lani bilježi tek nekoliko tvrtki na ljestvici vodećih 50, a među njima je šibenski Solaris te zadarski Borik u većinskom vlasništvu Falkensteiner grupe.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!