Najveće ulaganje poslovnih anđela u 'start-up' projekt

'Odlučili smo uložiti 200.000 kuna u pobjedničku ideju BPC-a, pomoći pobjednicima u osnivanju poduzeća i početnom vođenju tvrtke'

Četiri su načina da čovjek financijski uspije. Prvi je da dobije na lotu. Drugi, i nažalost prilično uobičajen u posljednje vrijeme u Hrvatskoj je da se bavi kriminalom. Treći je da ulaže u sebe, pohađa najbolje škole, gradi korporativnu karijeru i uđe u top-menadžment neke kompanije. Četvrti način, u isto vrijeme najteži, najrizičniji, ali i najzabavniji jest da se okuša i uspije kao poduzetnik.

Da biste uspjeli kao poduzetnik, morate imati zadovoljena tri ključna kriterija: morate imati financijska sredstva, natprosječna znanja, vještine i natprosječne sposobnosti brzog učenja i prilagođavanja te odgovarajuću podršku okoline koja će biti konstruktivna i stvarati poticajni okoliš oko projekta. Budući da većina mladih i pametnih ljudi ima zadovoljen ovaj drugi, a nema prvi i treći kriterij, kako očekivati od njih da preuzmu rizik i odgovornost poduzetnika i krenu u avanturu koja može rezultirati novom Atlantic grupom ili Virginom? Činjenica da današnjom ekonomijom dominiraju upravo studentski projekti poput Facebooka, Googlea, Microsofta, Applea, UPS-a, Virgina i mnogih drugih, zar to nije dovoljno indikativno? Ne tako davno, 2004. godine, na inicijativu nas nekolicine tadašnjih studenata i asistenata osnovan je eSTUDENT, udruga koja okuplja najbolje studente na Ekonomskom fakultetu. Udruga se vrlo brzo proširila na nekoliko drugih fakulteta Zagrebačkog sveučilišta, a unutar nje se razvilo nekoliko vrlo važnih projekata, među kojima je i studentsko natjecanje u pisanju poslovnih planova - “Business Plan Contest”. Prema uzoru na najbolje poslovne škole poput Harvarda, MIT-a i Cambridgea pokrenuli smo natjecanje kako bismo potaknuli studente na poduzetnički način promišljanja te ih upoznali s osnovnim poduzetničkim znanjima i vještinama.

Moj poslovni plan tada bio je da u roku od nekoliko godina napravimo najbolje natjecanje u pisanju poslovnih planova u regiji, a danas kada moja generacija i ja već odavno sjedimo u uredima i kada šesta generacija BPC organizatora završava svoj mandat, možemo ponosno kazati da smo u tome uspjeli. Ove se godine projekt organizira šesti put i dalje kompletno u organizaciji eSTUDENTa i sa mnom već peti put u mentorskoj ulozi. Uključena su sva sveučilišta i privatne škole u državi, a organizira se pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Ive Josipovića. No najvažnije je da generira nove, zdrave i perspektivne tvrtke na tržištu. Međutim, ove sam godine odlučio da moramo napraviti nešto potpuno otkvačeno i uspio na to nagovoriti mlade menadžere i poduzetnike, svoje prijatelje i poznanike iz eALUMNI-ja (bivši eSTUDENTi), CRANE-a (udruga poslovnih anđela), HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika te BICRO-a. Odlučili smo uložiti 200.000 kuna u pobjedničku ideju BPC-a, pomoći pobjednicima u osnivanju poduzeća i početnom vođenju tvrtke. Znao sam da zvuči otkvačeno, međutim duboko sam vjerovao u kvalitetu organizacije BPC-a i kvalitetu projekata koji se natječu, i to je bilo prepoznato. Nakon što smo to realizirali, ispostavilo se da je i po iznosu investicije i po broju investitora riječ o najvećem sindiciranom ulaganju u neki projekt “start-up” od Londona do Tel Aviva!

Je li Business Plan Contest ostvario svoj cilj, odnosno jeste li pronašli projekte koji su toliko kvalitetni da zaslužuju vašu podršku?
- Tri su cilja BPC-a i ove naše zajedničke investicije u najbolji poslovni plan. Prvi je cilj BPC-a da promičemo inovativnost i poduzetnički duh u Hrvatskoj koji kronično nedostaju ne samo u poslovnoj zajednici nego u svim strukturama, uključujući i državni aparat. Drugi cilj je da promičemo ulaganje u “start-up” projekte među hrvatskom poslovnom zajednicom koja je vrlo konzervativna i needucirana u ovom području. Treći cilj je, naravno, da projekt u koji ulažemo doista doživi uspjeh. Vodeće ekonomije svijeta kao što su Amerika, Izrael, Njemačka i Japan ističu se, između ostalog, i po najvećem broju “start-upova” po glavi stanovnika. Ja vjerujem da je to jedan od ključnih faktora njihove uspješnosti, i zato mi kroz podršku BPC projektu pokušavamo stvoriti sličan sustav i u Hrvatskoj. S ovom godinom sam jako zadovoljan, međutim tek ako za pet godina od BPC-a uspijemo stvoriti poduzetničku mašinu koja će generirati jednu do dvije dobre “start-up” kompanije godišnje, tada ću smatrati da smo ostvarili cilj. Smatram da je to jednako u javnom interesu kao i u privatnom interesu ulagača koji ulažu.

Što su studenti mogli naučiti iz ovogodišnjeg natjecanja?
- Studenti su mogli naučiti jako puno iz predavanja i iskustava vrhunskih stručnjaka i dokazanih poduzetnika. Međutim, smatram da je najvažnija činjenica da smo studentima dali perspektivu, viziju, mogućnost natjecanja koje nije “Big Brother”. Studentima smo svojim obećanjem da ćemo investirati 200.000 kn na slijepo u ideju koja u tom trenutku još nije ni postojala rekli da vjerujemo u njih, njihova znanja i sposobnosti i da se među sobom moraju natjecati upravo u tim kategorijama. Mislim da je ovaj utjecaj na njihov sustav vrijednosti čak i važniji od same tematike predavanja koja su imali za vrijeme projekta. Mladim ljudima u Hrvatskoj treba kroz ovakve stimulativne projekte i programe mijenjati sustav vrijednosti iz “lako ćemo”, u “ja to mogu, ako ne iz prve, onda iz pete”.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve