Dionice brodara u padu

Autor: Poslovni.hr , 24. rujan 2009. u 22:00

Veliki broj narudžbi novih brodova iz razdoblja prije krize doveo je do porasta ponude zbog čega su snižene vozarine brodara, a ne očekuje se niti oporavak

Cijene dionica svjetskih i hrvatskih brodara bilježe pad zajedno s padom BDI indeksa vozarina. Tankerska je plovidba na mjesečnoj razni zabilježila pad od 2,7 posto dok je Uljanik plovidba ostvarila gubitak od 2,3 posto. Najlikvidnija brodarska dionica Atlantska plovidba također je zabilježila pad od 2,08 posto, dok je Jadroplov skliznuo od 3,5 posto. Baltic Dry Index (BDI), mjera troškova vozarina za rasute terete do sredine ovog tjedna bilježio je sedmodnevni uzastopni pad na 2.318 bodova što predstavlja tjedni pad od 5,4 posto. Pad indeksa analitičari su protumačili viškom tzv. capesize brodova na tržištu za transport željezne rude i ugljena. Vozarine za tu vrstu brodova u osam dana pale su 24 posto, a tržište predviđa i daljnji pad u četvrtom tromjesečju.

Poremećaj potražnje
Brodarski sektor suočava se s velikim problemima vezanim uz poremećaje potražnje, a uzroci se mogu pronaći u prošlim godinama, prije financijske krize. Tijekom ekspanzivnih godina potražnjaza transportom sirovina, željene rude i ugljena u Kini bila je snažna. Zbog nedostatka brodova brodari su pokrenuli val novih narudžbi. No, tajming brodara je bio loš jer je zbog financijske krize krajem 2008. godine potražnja za transportom znatno oslabila. Rezultat novih narudžbi je povećanje svjetske flote u 2009. godini i to od 28 posto svjetskog kapaciteta. U isto vrijeme predviđa se pad svjetske trgovine za 16 posto. Može se reći da se ponuda i potražnja kreću u obrnutim smjerovima, a situacija će se samo pogoršati slijedećih godina kad se očekuje veći broj novih brodova u usporedbi s 2009. godinom. Na kineskom tržištu cijena željeza bilježi pad od 20 posto u odnosu na kolovoz, a zaliha željezne rude u lukama ima više od 70 milijuna tona, što je više nego dovoljno za sadašnje potrebe. Zbog tih činjenica analitičari očekuju da će kineske željezare smanjiti uvoz u naredno vrijeme, što će se negativno odraziti na svjetske vozarine.

Previše tankera
Situacija sa supertankerima, koje prevoze naftu, nije ništa bolja. Kao primjer, supertanker koji prevozi naftu iz Saudijske Arabije za Japan, pokriva samo polovicu troškova potrebnih za posadu, osiguranje i održavanja broda. Što se tiče novih narudžbi brodova, slična je situacija kao sa brodovima sa rasutim teretom. Trenutno se grade supertankeri koji će povećati flotu za jednu trećinu. Zbog te činjenice oporavak vozarina tankera ne očekuje se u kraćem razdoblju kao niti već sopmenuti oporavak vozarina za brodove za rasute terete.

Sukladno Zakonu o tržištu vrijednosnih papira ističemo kako su dionice Tankerske plovidbe u sastavu portfelja kojima upravlja Ilirika vrijednosni papiri.

Tomislav Žic, www.ilirika.hr

Dionice

Dionice u slobodnom padu
Tankerska je plovidba na mjesečnoj razni zabilježila pad od 2,7 posto, Uljanik plovidba od 2,3 posto. Najlikvidnija brodarska dionica Atlantska plovidba također je zabilježila pad od 2,08 posto.

Komentari (4)
Pogledajte sve

Kakvi smradovi,sramota.

Razumljivo da je druker za pad naveo samo BDI.

BCTI
24.8. 430
24.9. 509

BDTI
24.8. 503
24.9. 560

BDI
24.8. 2437
24.9. 2163

Znači danas idemo u kupnju!
Dok je barel nafte bio 140 dolara ovi isti analitičari govorili su da ide na 500 dolara a pao je ispod 30 dolara. Pametnom dosta. Šteta što nemam više keša da kupim brodare.
Natatlitet raste, pogotovo u Aziji i to je glavni pokazatelj da će trebati više svega pa tako i brodova. A i vozarine će za godinu dana porasti najmanje 5 puta u odnosu na danas.

New Report

Close