Hrana u službi regulacije tlaka

AFTER 5 4.3.2010. 22:00 Poslovni dnevnik

Najjednostavniji recept za regulaciju krvnog tlaka je odabrati namirnice koje ublažavaju tegobe

Ljudsko tijelo, normalno, zadržava vrijednosti krvnog tlaka u arterijama unutar uskih granica. Ipak, genetski čimbenici udruženi s modernim tempom života, lošim prehrambenim navikama, sjedilačkim načinom života i stresom razlog su zašto odstupanja od prihvatljivih vrijednosti krvnog tlaka pogađaju milijune ljudi diljem svijeta, a iznimka nije ni Hrvatska. Pri tome priča o povišenom krvnom tlaku redovito puni novinske stupce i portale koji vode brigu o zdravlju, dok niski tlak plijeni znatno manje pozornosti. No oba stanja predstavljaju prijetnju zdravlju i zahtijevaju pažnju. Naime, ako je krvni tlak previsok, može oštetiti krvne žile te čak uzrokovati njihovo pucanje, krvarenje i druge komplikacije. Ako je pak krvni tlak prenizak, dovoljna količina krvi ne dolazi u sve dijelove tijela – stanice ne dobivaju dovoljno kisika i hranjivih tvari te se otpadni proizvodi nedovoljno uklanjaju. Prva linija obrane, bilo protiv povišenog, bilo protiv sniženoga krvnog tlaka, nesumnjivo je prehrana. Zapravo, nevjerojatno je koliko odabir poželjnih i manje poželjnih namirnica može imati utjecaja na ublažavanje tegoba povezanih s oscilacijama krvnog tlaka.

Visok tlak je podmukli neprijatelj
Visok krvni tlak je vrlo rasprostranjena bolest suvremenog čovjeka, a komplikacije te bolesti, srčani infarkt i moždani udar, vodeći su uzroci smrtnosti. Visok krvni tlak odavno nije više samo menadžerska bolest, već pogađa i ostale pojedince izložene prekomjernim uzbuđenjima i stresu, ali i osobe s prekomjernom tjelesnom masom, šećernom bolešću i slabom tjelesnom aktivnošću. Kada oboljeli ima smetnje, najčešće se tuži na glavobolju, otežanu koncentraciju, neugodna lupanja srca te šum u ušima.

DASH za spas
Kao odgovor na visok krvni tlak osmišljen je poseban model prehrane. Riječ je o tzv. DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension – svladavanje visokoga krvnog tlaka prehranom), dijeti koja se pokazala uspješnom ne samo u sniženju povišenoga krvnog tlaka već i u skidanju suvišnih kilograma koji obično prate povišen tlak. Prehrambene smjernice unutar dijete DASH su jednostavne, što je čini lako primjenjivom za čitavu obitelj. Temelj dijete su dva do tri serviranja mliječnih proizvoda sa sniženim udjelom masti te obilje voća, povrća i integralnih žitarica. Te će namirnice osigurati blagotvorne nutrijente koji imaju važnu ulogu u optimiziranju krvnog tlaka poput kalcija, magnezija, kalija te prehrambenih vlakana. Namirnice koja se zbog svog neosporivo pozitivnog učinka na krvni tlak također preporučuju su riba, ekstra djevičansko maslinovo ulje, mahunarke (osobito soja) i jaja. U svakoj dijeti postoje ograničenja pa isto vrijedi i za dijetu DASH. U skladu s time potrebno je ograničiti unos crvenog mesa i suhomesnatih proizvoda, alkohola i masti. Utjecaj kuhinjske soli, konkretno natrija iz nje na krvni tlak, predmet je brojnih znanstvenih rasprava, no službeni je stav relevantnih institucija te tvoraca dijete DASH da natrij povisuje krvni tlak zbog čega sol na jelovniku visokotlakaša valja zauzeti sadržaj tek pola do jedne žličice. Pri tome ograničenje unosa soli automatski znači ograničenje unosa procesirane hrane te proizvoda koji sadrže aditiv MSG (natrij-glutamat).

Neugodan niski krvni tlak
Mnogi pate od niskoga krvnog tlaka, a najčešće pogađa žene u dobi od 18 do 25 godina. Sretnici kod kojih se nizak tlak ne manifestira neugodnim simptomima trebaju “zahvaljivati zvijezdama” jer istraživanja pokazuju da ti pojedinci žive dulje. Ipak, nizak se tlak najčešće očituje vrtoglavicom, zamućenjima vida, mučninom, pospanošću i usporenošću te umorom. Sve je to posljedica smanjenog dotoka krvi (i time potrebnoga kisika) tkivima koji znatno zagorčava život. Pogrešna prehrana može pogoršati stanje, stoga je i u ovom slučaju pravilno “punjenje” tanjura prvi korak u svladavanju neugodnih simptoma.

Savezničke namirnice
Osnovni postulat kada je riječ o prehrani za nizak tlak jest unositi dovoljnu količinu soli. Niskotlakaši mogu bez bojazni uživati i do pet grama soli dnevno, što je količina nezamisliva za osobe s visokim krvnim tlakom. No i kod niskoga krvnog tlaka ipak ne treba pretjerivati s njezinim unosom kako se ne bi preopteretili bubrezi, što bi moglo dovesti organizam do elektrolitske neravnoteže. Simptome niskoga krvnog tlaka uspješno ublažavaju namirnice bogate kalijem i vitaminom C. Stoga se na jelovniku niskotlakaša trebaju naći piletina, integralna riža, raž, tofu, sezam, kukuruz, krumpir, peršin, salata, cikla, rajčica, špinat, krastavci, paprika te rotkvice. Od voća na organizam najblagotvornije utječu banane, trešnje, kupine, borovnice, dinja, suhe šljive, breskve, jagode, kivi, agrumi. Vrlo je bitan unos dovoljno tekućine, i to najbolje vode i biljnih čajeva. Krvni tlak izrazito pada nakon (obilnog) obroka pa bi ljudi koji boluju od niskoga krvnog tlaka svakako trebali izbjegavati unošenje većih količina hrane odjedanput, a naročito obroke bogate ugljikohidratima. Preporučljivo je raspodijeliti obroke u više manjih te nakon obroka ili uz njega piti puno tekućine te pokoji kofeinski napitak (kavu, Coca-Colu).

Sandra Krstev Barać, Gastro.hr

1. Integralne žitarice reguliraju krvni tlak
Obilje integralnih žitarica u prehrani može smanjiti visok krvni tlak u muškaraca, tvrdi nova znanstvena studija. U studiji je sudjelovalo 51.529 muškaraca u dobi od 40 do 75 godina, čije su prehrambene navike i zdravstveno stanje praćeni 18 godina. Uočeno je da muškarci koji unose najviše integralnih žitarica imaju 19 posto manji rizik da će razviti visok krvni tlak u usporedbi s muškarcima koji su ih unosili najmanje. Pritom su se mekinje pokazale najboljim regulatorom krvnog tlaka.

Izvor: American Journal of Clinical Nutrition

2. Mlijeko za kontrolu krvnog tlaka
Nova studija otkriva da niskomasno mlijeko i mliječni proizvodi smanjuju rizik od visokoga krvnog tlaka u starijoj dobi. S druge strane pokazalo se da punomasni mliječni proizvodi ne povisuju krvni tlak. Mlijeko i mliječni proizvodi osiguravaju obilje kalcija i kalija koji imaju važnu ulogu u reguliranju krvnog tlaka. Na temelju rezultata autori studije ističu da mlijeko i mliječni proizvodi, uz obilje voća i povrća, čine važan dio prehrane usmjerene k zdravlju srca.

Izvor: American Journal of Clinical Nutrition

3. Kava na dugi rok ne povisuje krvni tlak
U istraživanju američkih znanstvenika iz Brigham and Women’s Hospital u Bostonu koje je objavio Journal of the American Medical Association sudjelovalo je 155.590 žena prosječne dobi 55 godina. U 12-godišnjem istraživanju je utvrđeno da konzumacija kave ne dovodi do dugoročnog povišenja krvnog tlaka. Iako konzumacija kave nije na dugi rok dovodila do povišenja krvnog tlaka, konzumacija bezalkoholnih pića koja sadrže kofein povećavala je izglede za pojavu hipertenzije. Prijašnja istraživanja su pokazala da unos kofeina može kratkoročno povisiti krvni tlak. Nova studija je pokazala i da žene koje svakodnevno piju četiri ili više šalica kave imaju 12 posto manje izglede da će imati povišen krvni tlak nego žene koje konzumiraju malo kave ili je ne konzumiraju uopće. To znanstvenici objašnjavaju prisutnošću antioksidanata u kavi, supstanciji za koju se vjeruje da štiti zdravlje srca te smanjuje rizik obolijevanja od karcinoma.

  1. Ključne riječi
  2. Funkcionalna hrana u svijetu
  3. prehrana ljudi
  4. zdravlje ljudi

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh